Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

HS: Liikenneturva epäilee rike- ja päiväsakkojen korotuksien heikentävän liikenneturvallisuutta

Liikenneturva vihjaa lausunnossaan, että muutokset saattaisivat jopa lisätä kovia ylinopeuksia ja heikentää sitä kautta liikenneturvallisuutta.
Liikenneturva vihjaa lausunnossaan, että muutokset saattaisivat jopa lisätä kovia ylinopeuksia ja heikentää sitä kautta liikenneturvallisuutta.Lehtikuva
Julkaistu 16.12.2015 06:23
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Rikesakkojen ja päiväsakkojen suunnitellut korotukset heikentäisivät liikenneturvallisuutta, epäilee Liikenneturva päivä-, rike- ja yhteisösakkojen korottamista koskevassa lausunnossaan.

Kritiikki käy ilmi oikeusministeriön saamista lausunnoista, joita se pyysi hallituksen esitysluonnoksesta rikoslain muuttamiseksi. Esitysluonnoksessa rikesakko puolitoistakertaistuisi, päiväsakko kaksinkertaistuisi ja yhteisösakko kolminkertaistuisi ensi vuonna.

Asiasta kertoi Helsingin Sanomat.

Sakkoja korotetaan rahan vuoksi

Päivä- ja rikesakkojen korotukset perustuvat hallitusohjelmaan ja ovat hallituksen mukaan osa julkisen talouden välttämättömiä sopeutustoimia. Jos sakkojen muutokset eivät merkittävästi muuta tehtyjen rikkeiden määriä, merkitsee uudistus valtiolle noin 63–68 miljoonan euron vuotuisia lisätuloja.

Liikenneturva vihjaa lausunnossaan, että muutokset saattaisivat jopa lisätä kovia ylinopeuksia ja heikentää sitä kautta liikenneturvallisuutta. Syynä on, että muutokset laajentaisivat niin sanottua muuttumattoman sakon aluetta.

Esimerkiksi 20 kilometriä tunnissa ylinopeutta ajava kuljettaja saisi jatkossa 345 euron rikesakon. Summa olisi sama, jonka pienituloisin autoilija joutuisi maksamaan 60–70 kilometrin ylinopeudesta päiväsakkoina.

Ylinopeudessa sakkorangaistus muuttuu rikesakosta päiväsakoksi, kun ylinopeutta on yli 20 kilometriä tunnissa. Saman suuruinen seuraamus on mahdollinen, kun rikesakko on kiinteä ja päiväsakko tuloperusteinen.

Oikeusrekisterikeskus: Vähäisellä ylinopeudella ja pahoinpitelyllä jopa saman suuruinen rangaistus

Oikeusrekisterikeskus taas kritisoi uudistusta siitä, että rangaistuksen suuruuden pitäisi kuvastaa rikkeen moitittavuutta.

Sen laskelmien mukaan jatkossa vähäisellä ylinopeudella ja varsin vakavalla pahoinpitelyllä olisi jossakin tapauksissa saman suuruinen seuraamus.

Lakihankkeessa yleisesti mainittu ongelma on, että hallitus pyrkii sakkoja korottamalla ensisijaisesti keräämään lisää rahaa. Asiasta huomauttavat esimerkiksi Liikenneturva, Oikeusrekisterikeskus, Suomen Asianajajaliitto ja Poliisihallitus.

Poliisihallitus luonnehtii ajatusta varainkeruusta jopa kestämättömäksi. Sen mukaan rangaistusjärjestelmän tarkoituksena on rikosten ehkäisy, ja muunlaiset tavoitteet voivat murentaa rikosoikeusjärjestelämän oikeutusta, uskottavuutta ja vaikuttavuutta.

Lisää aiheesta:

Ylinopeussakot ja niiden rajat muuttuvat: Pienestä ylinopeudesta aletaan sakottaa aiempaa vähemmän"Uudistus voi motivoida väärään suuntaan" – Lievien ylinopeuksien sakko pienenee ja ajokieltoa määrätään jatkossa harvemminLiikennejärjestöt Ylelle: Rikesakkorajaa nostettava reilusti – vahinkokin käy jo liian kalliiksiHallituksen sakkouudistukselle rajua kritiikkiä – "Mieletöntä määrää sakotettaisiin turhaan"Sakkokiristykset jäivät suunniteltua pienemmiksi – Autoliitolta silti täystyrmäysAutoliitto kritisoi: 16 km/h ylinopeudesta isommat sakot kuin pahoinpitelystä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas