Hollywoodin vakuuttanut oululainen pelifirma kertoo, kuinka nappasi huiman diilin: "Kun tarpeeksi monta kertaa kolkutettiin ovea, päästiin eteenpäin"

Vuonna 2015 perustettu mobiilipelifirma Koukoi Games lähtee valloittamaan maailmaa. Oululainen yritys on solminut miljoonasopimuksen Hollywoodiin.

Kymmenien yhtiöiden joukosta valituksi tullut oululaisyritys sai yhteydenoton elokuvayhtiö 20th Century Foxilta, joka etsi FoxNext Gamesin kanssa uusia yhteistyökumppaneita. Koukoi Games suunnittelee IP-pohjaisen mobiilipelin animaatioelokuva Ferdinandiin pohjautuen. Elokuvan ohjaa suosittujen animaatioiden, kuten Ice Age- ja Rio-elokuvien tekemiseen osallistunut Carlos Saldanha.

Koukoin perustajista löytyy niin Nokialla kuin Rovio Entertainmentilla työskennelleitä taitajia. Tällä hetkellä yritys työllistää 15 henkeä.

– Tämä on valtava kehitysaskel meille ja lupaa tulevan suhteen hyvää, sanoo Koukoi Gamesin toimitusjohtaja Antti Kananen yhtiön tiedotteessa.

Kananen kertoo MTV Digille, ettei yhtiöllä ollut alunperin esittää maailmaa mullistavaa ideaa Foxille.

– Luulen, että erotuimme muista sillä, että keskityimme siihen tarjolla olevaan animaatiodiiliin ja pystyimme sitten kehittämään ideaa myös yhdessä Foxin kanssa, Kananen pohtii.

Koukoi loi viime keväänä sovitun ensimmäisen tapaamisen jälkeen useita prototyyppejä, joista kehnoimmat karsittiin. Jäljelle jäänyttä peli-ideaa lähdettiin työstämään eteenpäin.

Yritys julkaisi ensimmäisen pelinsä Crashing Seasonin vuonna 2016. Vuotta aiemmin yritys keräsi rahoitusta kasaan lähes miljoona euroa. 

– Meillä oli tieto-taito valmiina ja tiesimme, ketä lähteä kontaktoimaan nyt. Tarpeeksi monta kertaa kun kolkutettiin ovea, niin päästiin asiassa eteenpäin ja saatiin rahoitus sellaiseen kuntoon, että voidaan tehdä yhteistyötä Hollywood-tasoisen tuotannon kanssa, Kananen kertoo.

Atlantin toisella puolen avautuu aivan eri maailma

New Yorkissa yhteistyökumppaneiden tapaaminen oli silmiä avaava kokemus. 

– Se on ihan eri maailma ja oma kulttuurinsa. Ja olihan se todella siistiä, Kananen fiilistelee.

Matkalla törmättiin nimittäin muun muassa merirosvolaivoiksi, elokuvateattereiksi ja baareiksi naamioituihin työpisteisiin. Oulussa moisia ei vielä ole rakennettu, mutta Kananen paljastaa, että haaveita on.

Tulevasta pelistä Kananen ei vielä voi paljastaa enempää, mutta testimarkkinajulkaisu on suunnitelmissa. 

– Se, missä maissa testaus tapahtuu, on vielä hämärän peitossa. Mutta kyllä se toimii promona ja samalla pääsemme näkemään, miten peli istuu markkinoihin.

Loppuvuodesta 2017 elokuvan yhteydessä julkaistava peli avaa ovet kasvuun ja laajennukseen.

– Kyllä tätä tehdään hallitusti silti, vaikka tottakai mietimme jo uusia mahdollisuuksia myös Suomen rajojen ulkopuolella kuten Yhdysvalloissa tai Aasiassa, Kananen kertoo tyynesti tulevaisuudensuunnitelmista.

***


Lue myös:

    Uusimmat