Saku Koivun ja Peter Vesterbackan rahoittama avaruusbisnes ajautui viime vuonna konkurssin – myy nyt elämysmatkoja Apollo-astronauttien treenipaikalle

Suomalaisella avaruusyhtiöllä Space Nationilla oli kunnianhimoinen visio avaruuden demokratisoinnista ja televisioidusta astronauttikisasta, mutta liiketoimintamalli ei toiminut. Nyt avaruusbisnestä yritetään uusin keinoin.

Kalle Vähä-Jaakkola vastaa sovitusti puhelimeen Los Angelesissa kello 7.30 paikallista aikaa. Nyt hän on valmis kertomaan, miksi Space Nation ajautui loka-marraskuun vaihteessa konkurssiin ja mitä hän toimitusjohtajana konkurssista oppi.

Haastattelun aikana käy selväksi, että idealistinen palo maailmankylän ja ihmiskunnan pelastamiseksi roihuaa edelleen Vähä-Jaakkolan sisällä, mutta nyt liiketoimintaa ajetaan myynnin kautta.

– Space Nation 1.0 toimi niin, että teimme ensin ja sitten yritimme myydä. Tällä kertaa myymme ensin ja teemme vasta sitten.

Vähä-Jaakkolan visiossa avaruus voisi yhdistää ihmiskunnan nykyisessä repivässä ilmapiirissä samalla, kun yksityinen avaruustoiminta kasvaa nopeasti maailmalla.

– Space Nationin alkuperäinen missio avaruuden demokratisoinnista on tällä hetkellä ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin.

– Avaruuden valloittamisessa ei ole kyse vain uusista resursseista, vaan uusista näkökulmista suhtautua maailmaan, itsensä kehittämisestä ja sisäisen avaruuden tutkimisesta, Vähä-Jaakkola sanoo ja jatkaa, että hänelle henkilökohtaisesti kyseessä on elämän mittainen missio.

Rahoittajina Saku Koivu ja Peter Vesterbacka

Palataan kuitenkin pari vuotta taaksepäin.

Tuolloin Cohu Experiencenä tunnettu, sittemmin Space Nationiksi nimensä muuttanut suomalainen startup järjesti joukkorahoituskampanjan, joka osoittautui suureksi menestykseksi. Ensimmäinen miljoona kilahti kassaan kolmessa vartissa, ja lopulta avaruus-startup keräsi hieman yli kolmen miljoonan euron rahoituksen. Yksityissijoittajia kertyi lopulta yli 500.

Sijoittajien joukkoon liittyi tunnettuja nimiä, kuten Saku Koivu ja Peter Vesterbacka. Elettiin helmikuuta vuonna 2017.

Talouslehti Forbes listasi Cohu Experiencen kiinnostavimmaksi eurooppalaiseksi startup-yritykseksi vuonna 2017.

– Halusimme tarjota suomalaisille mahdollisuuden olla ensimmäisenä mukana kasvavassa avaruusbuumissa järjestämällä rahoituskierroksen Suomessa. Onnistuimme yli odotusten, joten nyt voimme viimeistellä koulutussovelluksemme, vauhdittaa globaalin tiimimme kasvua, aloittaa ohjelman kuvaukset kolmella mantereella sekä järjestää ensimmäisen avaruuslennon, kertoi Vähä-Jaakkola tuolloin tiedotteessa.

Tiedotteen lainaukseen tiivistyy paljon sittemmin Space Nationina tunnetun nuoren yrityksen hypestä ja lopulta tuhosta. Yritystä oli niin paljon ja niin moneen suuntaan, että itse liiketoiminta ja kassavirrasta huolehtiminen jäivät sivuun.

– Kunnianhimon tasomme oli niin korkealla ja teimme niin montaa asiaa yhtä aikaa, että kassavirrasta huolehtiminen jäi, Vähä-Jaakkola sanoo nyt.

Mobiilisovellus Nasalle sekä oma astronautti kiertoradalle

Space Nation kehitti Nasan kanssa astronauttien koulutusohjelman, koulutuksen jakelua varten mobiilisovellusta, suunnitteli tosi-tv-sarjan kuvaamista astronauttikoulutuksesta sekä ilmoitti vuokranneensa ”toimistotilaa” kansainväliseltä avaruusasemalta.

Mobiilisovellus oli tarkoitus lanseerata freemium-mallilla, jossa tuloja olisivat tuottaneet mainonta ja mikromaksut. Lopulta markkinoille tuotiin keskeneräinen versio, jonka käyttäjäkokemus ei ollut paras mahdollinen. Rahaa markkinointiin ei ollut.

– Jäimme rahoituksessa noin miljoonan euron päähän siitä, että olisimme saaneet riittävän markkinointibudjetin ja käyttäjäkokemukseltaan viimeistellyn applikaation, Vähä-Jaakkola kertaa.

Astronauttikoulutuksen aikataulusta ja ensimmäisestä avaruuteen lähetettävästä Space Nation -astronautista annettiin optimistisia arvioita. Syyskuussa 2017 yhtiö uskoi, että ensimmäinen astronautti lähetetään avaruuteen jo vuonna 2018.

Mobiilisovelluksen piti tuottaa kassavirtaa mainosten ja mikromaksujen kautta. Kun markkinointiin ei riittänyt rahaa ja itse tuotekin oli keskeneräinen, odotetut tulot jäivät saamatta.

Avaruusbisnes konkurssiin

Space Nationin talousvaikeuksista uutisoitiin lokakuun lopussa vuonna 2018. Yhtiö teki toukokuussa 2018 päättyneellä tilivuodella 2,9 miljoonan euron tappion. Toukokuun lopulla kassassa oli noin 22 400 euroa ja omaa pääomaa oli jäljellä noin 56 000 euroa.

Yhtiö pyrki loppuun saakka etsimään uutta rahoitusta toiminnan jatkamiseksi, mutta neuvottelut kariutuivat yksi toisensa jälkeen.

”Olimme lähellä rahoituksen suhteen, mutta lopulta se ei toteutunut.”

Space Nation ajautui konkurssiin marraskuussa 2018.

– Tämä vuosi on ollut Space Nationille äärimmäisen raskas taloudellisesti. Keväällä ja kesällä saadun rahoituksen ansiosta pystyimme jatkamaan toimintaamme tähän asti. Olemme jo yli vuoden sinnikkäästi etsineet pitkäaikaisempaa rahoitusratkaisua, mutta valitettavasti ilman tulosta. Hallituksemme on tehnyt päätöksen hakea Space Nation konkurssiin, Vähä-Jaakkola kirjoitti Space Nationin osakkaille perjantaina 16. marraskuuta lähettämässään sähköpostissa.

Vähä-Jaakkolan mukaan hän piti sijoittajat viimeisen vuoden aikana tietoisina yrityksen tilanteesta sähköposteilla, webinareilla ja puhelinkeskusteluilla.

– Kävin viimeisen vuoden aikana kymmeniä, jos ei satoja keskusteluja yksityissijoittajien kanssa. Sen tiedottamisen olisi voinut hoitaa huonomminkin.

Avoimen tiedottamisen ansiosta konkurssi ei tullut sijoittajille yllätyksenä, mikä on myös näkynyt Vähä-Jaakkolan saamassa palautteessa.

Uusi Space Nation aloitti toimintansa hiljaisuudessa

Konkurssista huolimatta Vähä-Jaakkola oli valmis jatkamaan toimintaa nopeasti, mutta päätyi lopulta noudattamaan neuvonantajiensa ohjeita ja pitämään hengähdystauon.

– Ajattelin tuolloin, että ei tämä voi olla tässä. Olimme laittaneet Space Nationiin koko elämämme vuodesta 2013 lähtien, olimme saaneet isojakin asioita aikaan ja onnistuneet rakentamaan tyhjästä kattavat maailmanlaajuiset verkostot. ”

Nyt yhdeksän kuukautta konkurssin jälkeen, Vähä-Jaakkola pitää hengähdystaukoa järkevänä ratkaisuna.

– Se antoi aikaa koota ajatuksia ja kasvaa myös ihmisenä, sillä toki epäonnistuminen otti henkilökohtaisesti koville.

Uusi Space Nation on nyt toiminut muutamia kuukausia täydessä hiljaisuudessa. Yrityksen perustajaosakkaat ovat samat kuin edelliselläkin kierroksella. Myös Peter Vesterbacka jatkaa yrityksen operatiivisessa toiminnassa Space Nation ambassador -tittelillä.

Koko toiminta on ajateltu uusiksi ja keskiössä on nyt kassavirta. Samalla yritys on muuttanut Yhdysvaltoihin Coloradoon. Vähä-Jaakkolan mukaan avaruuden valloittaminen Yhdysvalloista käsin käy helpommin kuin Helsingistä, monestakin syystä.

– Ensinnäkin kaupallinen avaruustoiminta keskittyy Yhdysvaltoihin. Avaruus on täällä osa kulttuuria ja ihmisten tajuntaa. Toiseksi rahoitusmarkkinat ovat isommat ja riskirahaa on paremmin tarjolla. Kolmanneksi meidän kumppanimme, kuten Nasa, ovat täällä.

Uutta on yhtiön kotimaan lisäksi myös liiketoimintamalli. Tällä hetkellä astronauttikoulutus ja siitä tehtävä tosi-tv-sarja on laitettu prioriteettilistan hännille. Myös mobiilisovellus odottaa toistaiseksi kaupallista potentiaalia. Sen tulevaisuutta arvioidaan rauhassa, Vähä-Jaakkola sanoo.

– Haluamme toimia nyt hyvin fokusoituneesti niin, että sen, minkä teemme, teemme hyvin. Emme halua tehdä monia asioita yhtä aikaa. Se on yksi konkurssin tuomista opeista, Vähä-Jaakkola sanoo.

Ensimmäisenä Space Nation alkaa myydä eräänlaisia elämysmatkoja Islantiin alueelle, jossa Apollo-ohjelman astronautit, kuten Neil Armstrong ja Buzz Aldrin, harjoittelivat kuulaskeutumisia.

Tarjolla on eri pituisia retriittejä, joissa yhdistyy fyysinen ja henkinen harjoittelu sekä sosiaalisten taitojen ja ryhmäytymisen kehittäminen.

– Tarjoamme ensin todellisia avaruuskokemuksia digitaalisten kokemusten sijaan. Pyrimme tarjoamaan elämää muuttavia avaruuskokemuksia ja mahdollisuuden henkilökohtaiseen kasvuun.

– Yhtäkään negatiivista kommenttia en ole saanut. Toki heitäkin varmasti on, jotka haluaisivat lytätä meidät, mutta kaikki viestit, joita olen saanut ovat olleet positiivisia ja kannustavia.

Vähä-Jaakkolan mukaan uusi Space Nation tuottaa jo liikevaihtoa.

500 alkuperäiselle sijoittajalle tarjotaan uutta mahdollisuutta

– Perustajaosakkaat ovat laittaneet kaiken likoon, lisäksi olemme aloittaneet jo elämysmatkojen myynnin ja on meillä pieni siemenrahoituskierros myös alkamassa kasvun nopeuttamiseksi ja selkänojaksi toiminnalle, Vähä-Jaakkola kertoo.

Yhtiö tarjoaa melko avokätisesti hyvitystä vanhoille sijoittajille kutsumalla heidät mukaan omistajiksi – ilmaiseksi.

– Päätimme, että tarjoamme siivun yhtiön omistuksesta vanhoille osakkeenomistajille ja niille henkilöille, joille vanha yhtiö jäi velkaa.

Alkuperäisellä joukkorahoituksella Space Nation luopui noin viidenneksestä osakkeistaan. Aivan yksi yhteen omistuksiaan vanhat sijoittajat eivät takaisin saa. Vähä-Jaakkola ei avaa kuviota tarkemmin, vaan tyytyy kertomaan sijoittajien saavan ”hieman pienemmän” osuuden kuin alun perin.

Joukkorahoituksen kautta kerätyt sijoitukset vaihtelivat 1 300 ja 300 000 euron välillä. Suurin yksittäinen sijoittaja oli yrityksen hallituksen puheenjohtaja enkelisijoittaja Pasi Joronen. Myös Vesterbacka sijoitti yritykseen.

Yli 500 yksityissijoittajan odotusten romuttuminen ensimmäisellä yrittämällä ei ollut Vähä-Jaakkolalle helppo pala nieltäväksi.

– Viimeiset yli puoli vuotta olen sulatellut konkurssia, eikä se mitenkään sormia napsauttamalla mennyt. Toisaalta itsesyyttelyynkään ei pidä jäädä, vaan pitää nousta ylös, oppia virheistä ja löytää keino jatkaa.

– Uskon että saamme sijoittajien luottamuksen takaisin, kun tarjoamme vanhoille omistajille mahdollisuuden tulla uudelleen mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat