Historian kallein uusi auto on pian valmis – täysin mielipuolisen hintaista taideteosta valmistetaan vain yksi kappale

0:57
Bugatti laittoi Chiron Sport Les Légendes du Cielin viivalle Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale Marine -taisteluhävittäjän kanssa. Auton puikoissa Pierre-Henri Raphanel, hävittäjäpilottina kapteeni Etienne. Katso eeppinen kiihdytyskisa!

Tämä auto tulee tekemään jonkun vielä todella iloiseksi, mutta uskallamme väittää, että se joku et ole sinä – vaan ehkä Batman.

Ranskalainen Bugatti on ryhtynyt testaamaan La Voiture Noire -nimeä tottelevaa ainutlaatuista hyperautoa. Ainutlaatuista voi tässä tapauksessa käyttää ihan sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä La Voiture Noirea – "mustaa autoa" – tullaan valmistamaan vain yksi ainoa kappale.

Bugatti ei ole mikään halpismerkki muutenkaan, sillä sen sarjatuotantoautotkin kustantavat miljoonia. Ei siis ole ihme, että tämä haute couture -luomus on kalliimpi kuin yksikään aiempi Bugatti. Itse asiassa La Voiture Noire on historian arvokkain uusi auto peräti 11 miljoonan euron verottomalla hinnallaan.

Auton on ostanut ilmeisen varakas Bugatti-harrastaja, sillä hänen kerrotaan maksaneen autosta veroineen hieman alle 19 miljoonaa dollaria eli runsaat 15 miljoonaa euroa.

Testit käynnissä

Bugatti julkaisi pari päivää sitten Twitter-tilillään otoksia radalla kiitävästä La Voiture Noiresta.

Twiitin mukaan auton kehitystyöhön on uponnut peräti 65 000 työtuntia. Yhdysvaltalaisen The Drive -julkaisun mukaan auton odotetaan valmistuvan lähiviikkojen aikana.

Katso yhtiön twiitti ja kuvat alta.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

1 500 hevosvoimaa

La Voiture Noire pohjautuu monen muun erikois-Bugattin tapaan Chironiin, mutta tämän uniikin auton tapauksessa muotoilussa on nähty hieman ylimääräistä vaivaa, ja lopputulos onkin hatunnosto legendaariselle 1930-luvun Type 57 SC Atlanticille, jota sitäkin valmistettiin vain neljä kappaletta.

Konehuoneesta löytyy Chironista tuttu mylly, jonka 16 sylinteriä on aseteltu kauniiseen W-muodostelmaan. Hevosvoimia 8,0-litraisesta moottorista otetaan irti tutut 1 500 kappaletta, vääntöä 1 600 newtonia, ja nollasta sataan niitataan 2,5 sekunnissa. Huippunopeutta piisaa 420 tuntikilometrin edestä, kuten Chironissakin.

Lähteet: Bugatti, The Drive

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja