Hiilidioksidia kuljettaneen rekan säiliö räjähti kesken ajon: Vetoauto sinkoutui tien toiselle puolelle

Hiilidioksidia kuljettaneen puoliperävaunurekan säiliö räjähti ajon aikana maanantaiaamuna valtatie 8:lla Kalajoella Pohjois-Pohjanmaalla.

Kuljettaja vietiin terveyskeskukseen tarkastettavaksi. Pelastuslaitoksen mukaan onnettomuudesta ei aiheutunut vaaraa sivullisille.
Pelastuslaitos sai ilmoituksen onnettomuudesta aamulla hieman ennen kello yhdeksää.

Hiilidioksidisäiliö ja rekka vaurioituivat räjähdyksessä ajokelvottomiksi. Vetoauto sinkoutui räjähdyksen voimasta tien toiselle puolelle. Säiliöstä purkautunut hiilidioksidi haihtui ilmaan.

– Tällainen ei ole kovin yleistä, kertoo päivystävä palomestari Anna Mattila Jokilaaksojen pelastuslaitokselta.

Poliisi tutkii onnettomuuden syytä.

Hiilidioksidi ei ole syttyvä kaasu

Hiilidioksidi esiintyy kaasuna tai kiinteässä muodossa hiilidioksidijäänä. Hiilidioksidikaasu on väritöntä, lähes hajutonta ja ilmaa raskaampaa, eli se vajoaa ilmassa alas. Hiilidioksidi ei itsessään ole syttyvää, mutta hiilidioksidisäiliö voi revetä ja räjähtää tulipalon kuumentamana.

Ihmiselle lyhytaikainen altistuminen alle 2 prosentin hiilidioksidipitoisuudelle ei aiheuta terveyshaittaa. Hengitysilmassa yli 10 prosentin hiilidioksidipitoisuus voi johtaa hapenpuutteen aiheuttamaan tajuttomuuteen. Erittäin suurina pitoisuuksina hiilidioksidi syrjäyttää hapen.

Työterveyslaitoksen Onnettomuuden vaaraa aiheuttavat aineet -turvallisuusohjeiden (OVA-ohjeet) mukaan hiilidioksidi on kuljetuksen aikana paineen alaisena, nesteytettynä kaasuna. Vuotaessaan nestemäinen hiilidioksidi muuttuu kaasuksi ja lumen kaltaiseksi hiilihappojääksi.

Teollisuudessa hiilidioksidia käytetään muun muassa elintarvikkeiden säilytyksessä, virvoitusjuomien ja oluen hiilihapotuksessa sekä elintarvikkeiden suojakaasupakkaamisessa.

Laki säätelee vaarallisten aineiden kuljetusta


Suomessa laki säätelee vaarallisten aineiden kuljetusta tarkasti. Laissa määritellään esimerkiksi vaarallisiksi aineiksi luokiteltavien aineiden pakkaaminen sekä ainetta kuljettavaa ajoneuvoa koskevat vaatimukset.

Yleensä vaarallisia aineita kuljettaville ajoneuvoille sattuvat onnettomuudet ovat niin sanotusti tavallisia liikenneonnettomuuksia, kuten tieltä suistumisia tai kohtaamisonnettomuuksia.

– Itsessään se vaarallinen aine todella harvoin aiheuttaa jotakin onnettomuutta, kertoo johtava asiantuntija Anu Häkkinen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Vaarallisiksi luokiteltavia aineita kuljetetaan Suomen teillä vuosittain noin 13 miljoonaa tonnia. Kaasujen, kuten esimerkiksi hiilidioksidin, lisäksi vaarallisiksi aineiksi luokitellaan muiden muassa palavat nesteet, myrkylliset ja syövyttävät aineet sekä räjähteet.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja