Helsinkiläinen Ulla on pahasti pettynyt postinjakeluun – kirjeet voivat tulla viikkokaupalla myöhässä: "Parempi ostaa lehdet kioskista kuin tilata kotiin"

Postikyselyn tulokset puhuvat karua kieltään - tällaista summaa johtajan palkaksi ehdotetaan 7:15

Helsingin Munkkiniemessä asuva Ulla Wiklund on kärsinyt postin jakeluongelmista kerta toisensa jälkeen. Hän kokee, että jakelussa on tapahtunut muutos huonompaan suuntaan viimeisen kahden kolmen vuoden aikana.

– Tällä viikolla tuli pari kirjekuorta, jotka oli lähetetty elokuun puolivälissä, ja ne tulivat vasta nyt, Wiklund kertoo.

Wiklundin luottamus postinjakeluun rakoilee, sillä hän kokee postin olevan myöhässä usein.

– Kyllä tämä on toistuvaa. Posti tulee myöhässä tai aina ei tule ollenkaan, ja usein tulee naapureiden postia, jota me sitten jakelemme naapureille, Wiklund sanoo.

– Harmittaahan se, sillä siellä saattaa olla tärkeää tietoa kokouksista tai muuta tietoa, joka tulee sitten myöhässä. Tosi ikävää, etten voi luottaa postin toimintaan.

Jakeluhäiriöiden takia Wiklund on jopa lopettanut aikakauslehtien tilaamisen kokonaan.

– Olemme lopettaneet kaikki maksullisten aikakauslehtien tilaukset juuri tämän takia, että harmittaa sitten, jos se (lehti) tulee myöhässä. Parempi on ostaa lehdet kioskista.

Alueen asukkaat: Laskuja tulee myöhässä

Myös useat Munkkiniemen asukkaat kertovat alueen Facebook-ryhmässä kokeneensa viivästymistä postin jakelussa.

Ryhmässä ihmetellään lisäksi lähetysten katoamista kokonaan ja sitä, että laskut tulevat vasta eräpäivien jälkeen.

Laskut tulevat välillä eräpäivien jälkeen.

Samoin meille. Ja sitten perään karhukirjeet reippaasti myöhässä olevista laskuista.

Ikävintä on koko lähetyksen katoaminen, jota ei voi Postin mukaan mitenkään selvittää.

Posti: Olemme erittäin pahoillamme

MTV:n kyselyssä 41 prosenttia vastaajista kokee, että kotiin kannettava lehti on ollut myöhässä tai jäänyt kokonaan jakamatta usein tai sillöin tällöin.

Postin tuotantojohtaja Sami Reponen on pahoillaan suomalaisten kokemista jakeluhäiriöistä.

– Yleensä ne ovat kuitenkin hyvin paikallisia ja rajattuja, eli ne ovat esimerkiksi tiettyjä kaupunginosia koskevia häiriöitä, Reponen sanoo.

– Olemme erittäin pahoillamme, jos tällaisia myöhästymisiä on ollut.

Reposen mukaan Postin toimintaympäristö on suuressa muutoksessa: digitalisaation myötä lähetykset vähenevät, ja muutoksia toimintamalleihin joudutaan tekemään kiivaallakin tahdilla.

– Muutostahti on niin nopea, että välillä emme ole onnistuneet saamaan toimintaa sille tasolle kuin mikä on ollut tarve.

– Muutoksia joudutaan tekemään, jotta saadaan esimerkiksi lehtien hinta pysymään tilaajille sellaisena, että lehti vielä halutaan tilata.  

Koetut viikkojen myöhästymiset ovat Reposen mukaan yksittäistapauksia.

– Mitään systemaattista ongelmaa ei ole, että lähetykset viivästyisivät näin pitkään, Reponen sanoo.

Kyselyä käsiteltiin perjantaina Kymmenen uutisissa. Katso video!

Yli 40 prosenttia suomalaista on saanut kotiin kannettavan lehden myöhässä tai se on jäänyt kokonaan jakamatta 2:07

"Aina toivotaan palautetta asiakkailta"

Postin mukaan viivästysten kohdalla kyse voi olla inhimillisestä virheestä tai väärästä osoitteesta. Postia jakaa myös 16 muuta jakeluyritystä, ei pelkästään Posti.

Yksittäisen kirjeen vaiheita on mahdotonta selvittää, ellei kirjeessä ole seurantatunnusta. Tavallisissa kirjeissä sellaista ei ole.

Siksi Posti toivoo asiakkaan ottavan yhteyttä Postin asiakaspalveluun.

– Aina toivotaan palautetta asiakkailta, että pääsemme kiinni juurisyihin ja korjaamaan virheitä. Niiden kautta meillä on paras mahdollisuus korjata toimintaamme, Reponen sanoo. 

Postin mukaan kotimaan kirjeen kulkuaika on pääsääntöisesti neljä arkipäivää, plus-merkillä varustettuna kaksi arkipäivää. Laajemmista jakeluhäiriöistä postin perusjakelussa yhtiö ilmoittaa nettisivuillaan säännöllisesti. 

Lue myös:

    Uusimmat