Helsinkiin ehkä hybridibussit

Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL testaa Volvon hybridibussia tänä keväänä. Jos testit sujuvat hyvin, tulee Helsinkiin ajoon muutamia satoja hybridibusseja vuodenvaihteessa 2011-2012.

Hybridien etu dieselbusseihin nähden on sen vähäpäästöisyys sekä alhaisempi melu, koska hybridi käyttää liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä sähkömoottoria.

- Suurin hyöty on ympäristöhyöty, koska hybridibussin polttoaineen kulutus on noin neljänneksen perinteistä bussia pienempi, kertoo suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski Helsingin kaupungin liikennelaitokselta.

Luontoa säästävä hybriditeknologia loistaa poissaolollaan Euroopan suurkaupunkien joukkoliikenteessä. Syy tähän on yksinkertaisesti raha: hybriditekniikka on kallista, eikä raskaan liikenteen ratkaisuja ole juurikaan kehitetty.

Helsingissä kokeiltavana olevaa Volvo 7700-hybridibussia markkinoidaankin "ensimmäisenä kaupallisesti hyödynnettävänä hybridibussina".

Ulkoisesti auto ei poikkea tavallisesta dieselkäyttöisestä linja-autosta juuri lainkaan, mutta startissa huomaa, että alla on uutta teknologiaa. Moottori ei rouhuta äänekkäästi, kuten dieselkone, vaan bussi nytkähtää sähkömoottorin avulla liikkeelle miltei äänettömästi.

Se, pääsevätkö helsinkiläiset sankoin joukoin aikanaan hybridin kyytiin, on ennen kaikkea rahakysymys. Helsingin bussiliikennettä hoitaa kolme operaattoria, joille kalustonhankita kuuluu.

Jos operaattorit onnistuvat tekemään Volvon kanssa hyvät kaupat ja palveluntilaaja HKL pystyy ostamaan operaattorilta hybridiajoja järkevään hintaan, pääsevät kaupunkilaiset aiempaa ekologisempaan kyytiin jo ensi vuonna.

Hybridibussi säästää ympäristöä, kertoo suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski

Lue myös:

    Uusimmat