Kesäkuun alussa voimaan astuva tieliikennelaki tuo muutoksia pyöräilyyn. Pyörätiet ovat jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntaisia, kaksisuuntaiset pyörätiet on merkittävä lisäkilvin ja pyöräilijöitä kohdellaan osana tieliikennettä. Pyöräilijöiden etujärjestö on pääosin tyytyväinen uuteen lakiin.
Uudella lailla pyritään parantamaan pyöräilijän asemaa liikenteessä. Lain mukaan esimerkiksi kadun ylittävällä pyörätien jatkeella autoilijan on aina väistettävä pyöräilijää.
Laki saa suurimmaksi osaksi kiitosta pyöräilijöiden etua ajavalta järjestöltä muun muassa siitä, että pyöräilijöitä pidetään nyt selkeästi tieliikenteenä. Aiemmin pyöräilijöitä on kohdeltu yhdessä jalankulkijoiden kanssa kevyenä liikenteenä.
– Siinä on selkeytetty monia asioita. On esimerkiksi todella hienoa, että voidaan tehdä pyöräkatuja sellaisille väylille, joissa on pyöräliikennettä on enemmän kuin autoliikennettä, sanoo toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi Helsingin polkupyöräilijät ry:stä.
Ahvenlampi kiittelee muun muassa sitä, uusi laki muuttaa pyöräteitä yksisuuntaisiksi. Ne ovat hänen mukaansa huomattavasti kaksisuuntaisia pyöräteitä turvallisempia.
– On ihan tieteellistä kiistatonta näyttöä siitä, että liikenteen suuntainen, yksisuuntainen pyöräliikenne on paljon turvallisempaa kuin kaksisuuntainen pyöräliikenne.
Yhdistys olisi kaivannut vielä nopeusrajoituksia
Laki kohtelee jatkossa kaikkia pyörätietä lähtökohtaisesti yksisuuntaisina. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, kuten suuri valtaosa Suomen pyöräteistä tällä hetkellä on, se pitää jatkossa merkitä lisäkilvellä. Lisäkilpien asentamiseen on myös tulossa vuosien siirtymäaika.
