Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksisuuntaiset pyörätiet ovat tulevaisuutta – näin tieliikennelaki muuttuu pyöräilyn osalta

2:20Kesäkuussa voimaan astuva tieliikennelaki tuo muutoksia pyöräilyyn
Julkaistu 16.04.2020 05:00(Päivitetty 16.04.2020 08:25)
Toimittajan kuva

Jarno Miettinen

jarno.miettinen@mtv.fi

Kesäkuun alussa voimaan astuva tieliikennelaki tuo muutoksia pyöräilyyn. Pyörätiet ovat jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntaisia, kaksisuuntaiset pyörätiet on merkittävä lisäkilvin ja pyöräilijöitä kohdellaan osana tieliikennettä. Pyöräilijöiden etujärjestö on pääosin tyytyväinen uuteen lakiin.

Uudella lailla pyritään parantamaan pyöräilijän asemaa liikenteessä. Lain mukaan esimerkiksi kadun ylittävällä pyörätien jatkeella autoilijan on aina väistettävä pyöräilijää.  

Laki saa suurimmaksi osaksi kiitosta pyöräilijöiden etua ajavalta järjestöltä muun muassa siitä, että pyöräilijöitä pidetään nyt selkeästi tieliikenteenä. Aiemmin pyöräilijöitä on kohdeltu yhdessä jalankulkijoiden kanssa kevyenä liikenteenä. 

– Siinä on selkeytetty monia asioita. On esimerkiksi todella hienoa, että voidaan tehdä pyöräkatuja sellaisille väylille, joissa on pyöräliikennettä on enemmän kuin autoliikennettä, sanoo toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi Helsingin polkupyöräilijät ry:stä.

Ahvenlampi kiittelee muun muassa sitä, uusi laki muuttaa pyöräteitä yksisuuntaisiksi. Ne ovat hänen mukaansa huomattavasti kaksisuuntaisia pyöräteitä turvallisempia.

– On ihan tieteellistä kiistatonta näyttöä siitä, että liikenteen suuntainen, yksisuuntainen pyöräliikenne on paljon turvallisempaa kuin kaksisuuntainen pyöräliikenne.

Yhdistys olisi kaivannut vielä nopeusrajoituksia

Laki kohtelee jatkossa kaikkia pyörätietä lähtökohtaisesti yksisuuntaisina. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, kuten suuri valtaosa Suomen pyöräteistä tällä hetkellä on, se pitää jatkossa merkitä lisäkilvellä. Lisäkilpien asentamiseen on myös tulossa vuosien siirtymäaika. 

– Olisi äärimmäisen tärkeää selkeyden ja liikenneturvallisuuden kannalta, että tämä siirtymäaika olisi mahdollisimman lyhyt. Olisi todella arvokasta, että saataisiin nämä lisäkilvet paikkailleen, tai mikä parasta, niin kunnat Suomessahan voivat kehittää pyöräliikenneväylänsä yksisuuntaisiksi ja turvallisiksi ja silloin ei tarvitsisi sitten niitä resursseja laittaa siihen lisämerkitsemiseen.

Jotakin olisi Ahvenlammen mukaan uudessa laissa voitu kuitenkin voinut tehdä paremminkin.

– Tiettyjä asioita siitä on vielä jäänyt pois. Esimerkiksi väistämissääntöjen selkiyttäminen, vaikka tyyliin, että auto väistää aina, olisi ollut erittäin tärkeä, ja myöskin, jos yleisnopeusrajoitus olisi saatu pudotettua kolmeenkymmeneen kilometriin tunnissa, niin sillä saataisiin selviä liikenneturvallisuushyötyjä.

Helsinki ei ole huolissaan lisäkuluista

Kuntaliitto oli loppusyksyllä huolissaan kunnille lisäkilvistä koituvasta lisäkustannuksesta. Mediatietojen mukaan esimerkiksi Turussa ja Joensuussa kustannukset lisäkilvistä voisivat olla reilut 300 000 euroa ja Tampereella puolesta miljoonasta miljoonaan. Lisäkilpien asennukseen on esitetty kuitenkin jopa seitsemän vuoden siirtymäaikaa. Helsingin kokoisessa kaupungissa lisäkilvet eivät ole merkittävä kustannuserä, sanoo Helsingin kaupungin pyöräilykordinaattori Oskari Kaupinmäki.

– Yleensä liikennemerkit ovat katuhankkeissa tai muutenkin ylläpidossa aika marginaalinen kustannusten osalta. Ainakaan täällä Helsingissä me emme ole olleet huolissaan näistä koituvista kustannuksista.

Koronaviruksen vaikutus näkyy pyöräilyssäkin. Helsingin kaupungissa pyöräilymäärät ovat lisääntyneet viime viikkoina. 

– Olemme kollegojen kanssa katsoneet automaattisista laskentapisteistä, että pyöräliikenne on viime vuoteen nähden samana ajankohtana noussut jopa kaksikymmentä prosenttia. Tästä ei mitään tieteellisiä johtopäätöksiä voida tehdä, mutta tähän ja ihan maastossa tehtyihin havaintoihin vedoten, voidaan todeta, että pyöräliikennemäärät ovat kasvaneet, etenkin vapaa-ajan liikkumisessa. Voisin spekuloida, että ne matkat, joita on ennen tehty joukkoliikenteessä, saatetaan tehdä nyt polkupyörällä niillä matkoilla, missä se on mahdollista eli erityisesti alle viiden kilometrin matkoilla.

Mikä on paras pyöräilykaupunki?

Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattorilla  on selkeä käsitys siitä, mikä on Suomen paras pyöräilykaupunki. Se ei nimittäin ole Helsinki.   

– Se totta kai jakaa mielipiteitä. Jos katsotaan puhtaasti siinä valossa, että missä pyöräillään eniten, niin se Oulu. Siellä noin kaksikymmentä prosenttia arjen matkoista tehdään polkupyörällä ja talvellakin se laskee vain kymmeneen prosenttiin.

Helsingissä vastaavat kulkutapaosuusluvut ovat kymmenen prosenttia lämpimään vuodenaikaan ja noin yhdestä kahteen prosenttia talvella. Kaupinmäen mukaan Oulussa on tehty määrätietoisesti pyöräilyä edistävää kaupunkisuunnittelua.

–Kun monessa muussa kaupungissa Suomessa lähdettiin autokeskeiseen suunniteluun, Oulussa pidettiin pyöräliikenne keskeisenä osana kaavoitusta ja liikennesuunnitelua. Sinne on luotu oikein toimiva järjestelmä, joka houkuttelee käyttämään polkupyörää ja tätä kautta sinne on syntynyt hyvin toimiva ja erittäin miellyttävä pyöräilykulttuuri, Kaupinmäki sanoo.

Korjattu otsikosta kaksisuuntainen yksisuuntaiseksi kello 8.25.

Lisää aiheesta:

Oulu nousi "talvipyöräilyn maailman pääkaupungiksi" – pyörätiet ovat aurauksessa korkeampi prioriteetti kuin ajoradat Nyt parannetaan pyöräilyoloja – "Pyöräilyä ei mielletä osana liikennejärjestelmää"Uusi tieliikennelaki mylläsi pyörätiet: "Vastakarvaan vetäminen voi olla jopa sakon arvoinen suoritus" – nämä asiat muuttuivat näkyvimminHelsinki hakee ulkomailta mallia pyöräilyjärjestelyihin – asiantuntija kertoo nykyiset vaaranpaikat: "Eivät autoilijatkaan välttämättä osaa pyöräilyä koskevia sääntöjä"Helsinki rakentaa lisää pyöräteitä – autoilijat pelkäävät, ettei autoille jää tilaaSähköpyörien läpimurtoon uskotaan nyt muuallakin kuin pyöräilypiireissä: "Korvaavat entistä useammin auton"
TieliikenneuudistusLiikenneHelsinkiVapaa-aikaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tieliikenneuudistus
  • 04.03.202310:58
    Liikenne

    Onko uusista liikennemerkeistä ollut hyötyä? "Niitä en ole nähnyt käytettävän missään"

  • 19.10.202218:02
    Renkaat

    Autoilija, älä päädy otsikoihin! Muistatko, mitä uusi laki sanoo talvirenkaiden käytöstä?

  • 02.07.202210:54
    Pysäköinti

    Tämä pysäköintisääntö ei tahdo jäädä kaikkien mieleen – "Siinä moni menee harhaan"

  • 30.05.202211:36
    Liikennesäännöt

    Kumpi väistää? Uuden säännön siirtymäaika päättyy: "Jos liikennemerkkejä ei ole..."

  • 11.05.202217:53
    Liikenne

    Liikenteessä voi näkyä kesällä erikoisia vaahtohattaroita – tiedätkö, mistä ne varoittavat?