Tutkijan mukaan kotihoidon työolosuhteissa voi puhua jo romahduksesta. Henkilöstövajaus on säännöllistä eivätkä avoimet paikat kerää päteviä hakijoita. Riihimäkeläisen kotisairaanhoitajan motivaatiota nostaa työyhteisö, vaikka tilanne samalla turhauttaa.
Riihimäkeläisen kotisairaanhoitaja Silja Nurmen työpäivä alkaa käynnillä vastikään sairaalasta kotiutuneen iäkkään rouvan luona. Mukana matkassa on myös hoitajaksi opiskeleva harjoittelija. Käynnin aikana he muun muassa luetteloivat asunnosta löytyvät lääkkeet, ottavat verikokeen ja punnitsevat asiakkaan. Kotikäyntiin kuluu aikaa noin puolitoista tuntia.
Nurmen mukaan kyse on melko tyypillisestä työkeikasta. Hänellä on kaiken kaikkiaan 39 asiakasta, kun tavoite kaupungilla on korkeintaan 30 asiakasta. Myös muiden hoitajien poissaolot näkyvät Nurmen omassa työmäärässä. Hoidettavaksi tulee omien puhelujen lisäksi toisten hoitajien puhelut, ja samalla pitäisi hoitaa myös omat asiakaskäynnit.
– Minulla on useita asiakkaita, jotka ovat olleet sairaalassa, ovat kotiutuneet ja heillä on paljon lääkemuutoksia, kontrolliverikokeita ja jatkohoidon suunnittelua, jotka pitää hoitaa. Ja sitten tulee kaikkea akuuttia siihen päälle. Kyllä se on kuormittavaa, hän kertoo.
– Turhauttaa, kun ei saa tehdä työtä niin hyvin kuin haluaisin. Tai saa tehdä, mutta se tarkoittaa suurta määrää ylitöitä. Aika ei vain riitä kaikkien asiakkaiden hoitamiseen niin hyvin kuin haluaisi.
Aihetta käsitellään tänään kello 20 alkavassa Asian ytimessä -ohjelmassa MTV3-kanavalla. Ohjelman voi nähdä MTV Katsomosta myös jälkikäteen.
