Vuonna 2018 uudistunut taksilaki on aiheuttanut kritiikkiä niin asiakkaissa, taksinkuljettajissa kuin viranomaisissakin.
Poliisihallituksesta kerrotaan MTV Uutisille, että nykyinen taksilaki hankaloittaa taksien tunnistamista ja alan valvontaa.
Nykylainsäädäntö ei esimerkiksi vaadi taksikylttejä tai taksamittareita ajoneuvoissa.
Taksi Helsingin palvelupäällikkö Ano Koskelan mukaan asiakkailta saatu palaute on kasvanut sinä aikana, kun uusi taksilaki on ollut käytössä.
Taksi Helsinki vastaanottaa kuukaudessa arviolta 200 palautetta.
Kun otetaan huomioon erilaisista sovelluksista saadut vuosittaiset arviot, tuhansien arvioiden joukossa on myös sanallista palautetta ongelmatilanteista.
Eniten palautetta tulee taksinkuljettajan liikennekäyttäytymisestä, huonosta asiakaskokemuksesta sekä epäreilusta hinnoittelusta.
Lue myös: Heini oli jo sisällä taksissa, kun mies tempaisi auton oven auki ja alkoi huutaa "asiakkaiden viemisestä" – "Kuski oli selvästi peloissaan"
Jos aiemmin hinta kaikissa takseissa oli sama, nykyään kukin palveluntarjoaja voi itse hinnoitella hintansa – varsinaista hintakattoa ei ole.