Sekavaan taksibisnekseen haetaan nyt ensiapua rajaamalla taksitolppia vain isommille ja vakaille taksifirmoille.
Taksialan ongelmat alkavat olla jo todella vakavia. Poliisi kertoi tällä viikolla MTV:n Rikospaikka-ohjelmassa, että etenkin ulkomaalaistaustaisten kuljettajien naisiin kohdistuva ahdistelu on lisääntynyt rajusti. Taksiliitto vaatii pikaisia muutoksia.
Pasilan aseman taksitolpalla on aurinkoisena arkipäivänä rauhallista. Muutama taksi odottaa kyytiä, ja melko nopeasti asiakkaita tuleekin.
– Nyt ovat asiat täällä hyvin, hymyilee Helsingin Lähitaksin kuljettaja Mohamed Abdullahi.
Tripla-ostoskeskuksen ja aseman tolpalle saavat tulla enää Taksi Helsingin ja Lähitaksin autot. Näin päätti aluetta hallinnoiva kiinteistöyhtiö.
Vielä jokin aika sitten ahdas alue oli tupaten täynnä autoja, joiden luotettavuudesta ei voinut olla täysin varma. Pasilan aseman normiparkissa seisoo kuvauksemme aikana pari autoa, joilla ei ole pääsyä tolpalle.
Yhdessä autossa ei ole katon keltaista lamppua lukuun ottamatta mitään muuta taksitoimintaan viittaavaa. Ei taksamittaria, ei kuljettajan nimikylttiä, ei hinnastoa. Auton luo saapuu joukko nuoria miehiä kyselemään, miksi täällä kuvataan. Kun kerron ammattini ja juttuni aiheen, miehet hyppäävät nopeasti autoon ja ajavat pois.
Lue myös: Taksiuudistuksen jälkeen kuskien epäillyt seksuaalirikokset moninkertaistuneet – tekijät ulkomaalaistaustaisia
"Menen konkurssiin, jos häädetään pois"
Pasilan Tripla-aseman kaltainen rajaus on käytössä myös satamissa. Lentoasemalla luotettavimmille firmoille on varattu omat kaistat. Niillä on pysyttävä, ja asiakas voi rauhassa valita autonsa itse.
– On ymmärrettävää, että lentokenttä ja kaupunki haluavat siivota sitä ensivaikutelmaa, kun maahan saapuu, miettii Taksiliiton toimitusjohtaja .

