Hillitseekö taas uusiksi mennyt taksilaki "villiä länttä"? Ala perää valvontaa: "Ei ole kiva harjoittaa ammattia, jos joutuu pelkäämään"

Taksilaki uudistuu tänään – Taksi Helsingin toimitusjohtaja kertoo, mitkä asiat muuttuvat parempaan suuntaan 3:06
Taksi Helsingin toimitusjohtaja kertoo, mitkä asiat muuttuvat parempaan suuntaan uuden lain myötä.

Muokattu taksilaki tuo tästä päivästä lähtien muutoksia taksiliikenteeseen.

Keskeisimmät muutokset liittyvät hinnoittelun selkeyttämiseen. Uuden lakimuutoksen myötä hinnoittelu ja hinnan muodostuminen täsmentyy. Jokaisessa autossa tulee olla taksin hinnasto sisä- ja ulkopuolella.

Autojen ulkopuolella on myös matkan esimerkkihinnasto. Nyt matkustaja voi entistä helpommin vertailla taksien välisiä hintoja.

Myös virallisesti hyväksytty taksamittari on oltava jokaisessa taksissa. Taksamittari esimerkiksi helpottaa viranomaisvalvontaa ja tasaa kilpailuolosuhteita. Myös taksivalaisin tulee pakolliseksi tietyin poikkeuksin.

Kuljettajat koulutukseen

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että lakimuutoksen myötä myös osa taksinkuljettajista joutuu yrittäjäkoulutukseen. Tämä koskee vuoden 2018 jälkeen alalle tulleita kuljettajia.

Yksi taksiuudistuksen taustoista on myös harmaan talouden kitkeminen. Viranomaisten valvonta helpottuu esimerkiksi pakollisen taksamittarin vuoksi. Taksi Helsinki toivookin, että viranomaiset valvovat uusia määräyksiä aktiivisesti.

– Eihän mikään laki ole parempi kuin toinen, jos sitä ei valvota. Kyllä me toivomme aktiivisuutta viranomaisilta.

"Villi länsi"

Taksiuudistus toi liikenteeseen muutama vuosi sitten myös paljon uusia yrittäjiä. Sanaharkat ja riidat aiemmin alalla olleiden kuljettajien kanssa ovat varjostaneet erityisesti Helsingin päärautatieasemalla, jota on kuvailtu "villiksi länneksi" taksien osalta.

– Osa Taksi Helsingin autoilijoista välttelee rautatieasemaa, koska täällä on röyhkeätä, ihan jopa väkivaltaista, käyttäytymistä. 

– Käydään esimerkiksi hakemassa asiakkaita autosta pois, että "sinun pitää tulla minun autooni", ja estetään lähtemästä, vaikka on asiakas kyydissä.

Rautatieasema on suoraan sanoen ihan mahdoton paikka tällä hetkellä, Kantonen kertoo MTV Uutisten haastattelussa.

– Ei ole kiva harjoittaa ammattia, jos joutuu pelkäämään uhkaavia tilanteita tai vastaavia.

Päärautatieaseman edustan tilannetta voitaisiin rauhoittaa esimerkiksi puomituksilla, Taksi Helsinki ehdottaa.

– Taksi Helsingin näkemyksenä on, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja satamissa on fiksusti puomit. Mielestäni pitäisi olla puomitettu (taksiin kyytiin nousualue), että pääsisi oikeasti vapaasti kulkemaan, ettei jouduttaisi käsirysyihin, Kantonen kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat