Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Paljon parjattu Sipilän hallituksen taksiuudistus lähti korjauskierrokselle – taksamittarit taas käyttöön

5:04Jotkut taksit odottavat päivän ensimmäistä ajoa jopa 8 tuntia – yrittäjä kertoo alaa uhkaavasta kurimuksestaKoronarajoitukset ovat iskeneet taksialaan voimakkaasti.
Julkaistu 11.06.2020 11:33

MTV UUTISET – STT

Taksiluvan saamiseksi pitäisi käydä yrittäjäkoulutus ja matkan hinta pitäisi esittää selkeämmin.

Katso video: Koronarajoitukset ovat vaikuttaneet myös taksialaan.

Taksilaki on taas uudistumassa, kun nykyinen hallitus haluaa korjata Juha Sipilän (kesk.) hallituksen tekemiä muutoksia taksisääntelyyn.

Taksisääntelyn epäkohtien korjaaminen on kirjattu hallitusohjelmaan. Hallitus esittää lakiluonnoksessa, että taksiliikenneluvan edellytykseksi tulisi yrittäjäkoulutuksen ja -kokeen suorittaminen.

Taksiliikenneluvan hakijalla pitäisi myös olla y-tunnus jo ennen luvan myöntämistä eikä vasta toiminnan aloittamisvaiheessa.

Lisäksi lakiluonnoksen mukaan kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksamittaria tai muuta laitetta, joka kerää tiedot verottajaa varten.

Taksamittaria pitäisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana.

Kaikista taksikyydeistä olisi velvollisuus kerätä samat vähimmäistiedot sähköisessä muodossa riippumatta tietojen keräämiseen käytettävästä laitteesta, matkan luonteesta tai sen maksutavasta.

– Muutosten tavoitteena on edistää asiakkaan mahdollisuuksia saada tietoa matkasta ja harmaan talouden torjuntaa, liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa sanotaan.

Ehdotuksilla halutaan myös parantaa hinnoittelun läpinäkyvyyttä. Kadulta tai taksitolpalta otettavissa kyydeissä olisi käytettävä tiettyä hinnoittelurakennetta.

Lisäksi taksin ulkopuolella pitäisi esittää 10 kilometrin tai 15 minuutin esimerkkimatkan hinta tai tarjota matkaa kiinteällä hinnalla.

Uuden sääntelyn myötä myös taksivalaisin eli taksikupu olisi jatkossa pakollinen silloin, kun auto on taksikäytössä.

Uudistus helpotti taksialalle tuloa

Taksisääntelyn epäkohtien korjaaminen on kirjattu hallitusohjelmaan.

Uusi taksilaki, joka tuli voimaan heinäkuun alussa 2018 edellisen, porvarihallituksen kaudella, höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä Suomessa.

Uudistus tarkoitti alalle tulon helpottumista. Taksilupien kiintiöistä luovuttiin, eikä taksiyrittäjiltä vaadittu enää yrittäjäkoulutusta. Enimmäishinnoista luovuttiin ja hinnoittelusta tuli vapaata.

Myös kuljettajille asetettavia vaatimuksia kevennettiin. Taksiyrityksille laki antoi muun muassa mahdollisuuden päättää itse toimintansa laajuudesta, toiminta-alueesta ja -ajoista sekä hinnoista.

Sääntelyn vapauttaminen lisäsi uudenlaisten palvelujen tarjontaa, mikä oli yksi liikennepalvelulain tavoitteista. Samalla kuitenkin myös epävarmuus lisääntyi.

Tavoitteena luottamuksen palauttaminen

Vuosi lakiuudistuksen voimaantulon jälkeen uusi hallitus kiinnitti huomiota taksikyytien hinnoittelun epäselvyyteen, huoleen hintojen noususta, asiakasturvallisuuden ja taksipalvelujen saatavuuden heikentymiseen sekä huoleen harmaan talouden riskistä.

Lisäksi murheena olivat takseilla ajettavat Kela-kyydit, koulukyydit ja sote-kyydit, joiden osuus kaikista taksikyydeistä on lähes puolet.

Ministeriön tiedotteen mukaan sääntelymuutoksilla pyritään palauttamaan luottamusta taksipalveluihin.

Ehdotettujen muutosten tavoitteena on parantaa taksitoiminnan turvallisuutta, harmaan talouden torjuntaa ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä.

Lisäksi tavoitteena on parantaa viranomaisten mahdollisuuksia muodostaa kuva taksipalvelujen saatavuudesta. Hallituksen lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy torstaina 9. heinäkuuta.

Säädöshanke epäkohtien korjaamiseksi käynnistettiin tämän vuoden tammikuussa.

Lisää aiheesta:

Taksiuudistuksen lakiluonnoksessa mukana kiistellyt taksamittarit ja värilliset kilvetMinisteri Ranne: Kaikkiin takseihin saatava taksamittarit ja värilliset rekisterikilvetTaksinkuljettajan koulutus saattaa tulla taas pakolliseksiMuutokset Anne Bernerin parjattuun taksilakiin hyväksyttiin – näin ne vaikuttavat hinnoitteluun, saatavuuteen ja turvallisuuteenNäin Anne Bernerin mullistamaa taksilakia viilataan uusiksi – hintojen rajoittamiseen ei palata, uudistusten aikataulu on ripeäTaksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia – taksilupia ei säännöstellä, hinnat vapautetaan
TaksitLait ja lainsäädäntöLiikenneHallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Taksit
  • 6.7.09:59
    Liikenne

    Missä taksilain uudistus menee? Taksamittarit ja kilvet yhä kiistakapula

  • 21.6.18:58
    Liikenneonnettomuudet

    Taksi ajoi katolleen Kehä I:llä Helsingissä – kaksi loukkaantui

  • 11.6.16:41
    Helsinki

    Poliisioperaatio Helsingin Laajasalossa

  • 10.6.09:11
    Liikennevalvonta

    Röyhkeästi kaahannut taksikuski jäi verekseltään kiinni – poliisi otti kortin parempaan talteen

  • 6.6.17:44
    Liikenne

    Kilpailuvirasto tyrmää taksamittaripakon