Heikossa taloustilanteessa pärjäävät halpaketjut ja laatubrändit

Heikossa taloustilanteessa ihmisistä tulee entistä hinta-laatutietoisempia. Sillon pärjäävät halpaketjut ja laatubrändit, mutta keskitien kulkijalla on vaikeaa, arvioivat Solitan vähittäiskaupan tutkija Arhi Kivilahti sekä Hong Kong -tavarataloketjun toimitusjohtaja Mathias Kivikoski MTV:n Huomenta Suomen haastattelussa.

- Varmasti talous ja hinta korostuvat, mutta samaan aikaan toisessa ääripäässä hyvät brändit, kalliimmat tuotteet pärjäävät myös. Ehkä sellainen tietty keskiryhmä on se, joka kärsii. Kun on huonot ajat, pitää olla erityisen tarkka ja terävä oma konsepti, Kivilahti sanoo.

Hänen mukaansa kaupan alalla ei kokonaisuutena mene nyt hyvin. Samaan aikaan alalla on kuitenkin paljon yhtiöitä, joilla menee hyvin.

Hong Kong -tavarataloketjun toimitusjohtajan Mathias Kivikosken mukaan Hong Kong -ketjulla menee hyvin, vaikka yleinen taloudellinen tilanne vaikuttaa heihinkin.

-  Meihin vaikuttaa tämä yleinen taloudellinen tilanne. Kuluttaja on entistä tarkempi hinta-laatusuhteesta. Mistä käyn hakemassa, mistä saan tarvitsemani tavaran parhaaseen mahdolliseen hintaan? Tämä suosii varmaan noin yleisellä tasolla sellaisia ketjuja, joilla on kustannusrakenne kohdillaan. Tavaran saaminen asiakkalle, on se sitten myymälän kautta tai verkkokaupan kautta, on kustannustehokasta. Tämä on sellainen asia, millä luulen, että pärjää nyt ja pärjää tulevaisuudessakin, Kivikoski sanoo.

Verkkokauppa ei uhka vaan mahdollisuus                                       

Kivilahti muistuttaa, että kaupan vaikeudet eivät johdu pelkästään suhdanteista. Yhteiskunta muuttuu, kivijalkakauppa on murroksessa ja verkkokauppa monimuotoistaa kulutusta.

Hänen mukaansa verkkokauppa ei kuitenkaan ole välttämättä uhka kivijalkakaupalle.

- Kyllä hyvätkin tavaratalot pärjäävät etenkin maailmalla. Ei tavaratalokauppa ole mitenkään pois kuolemassa, Kivilahti sanoo.

Kivikosken mukaan kaupan kansainvälistyminen ja verkkokauppa aiheuttavat paineita kaikille toimijoille.

-  Mutta paineen kautta kuluttaja kyllä hyötyy. Sitä kautta jokaisen toimijan Suomessa ja kansainvälisessä ympäristössä pitää yrittää entistä kovemmin ja entistä paremmin löytää ne keinot, joilla pitää kuluttaja tyytyväisenä.

Kivikoski arvioi, että tulevaisuudessa pärjäävät ne kaupat, jotka osaavat tarjota kuluttajalle parhaat monikanavaiset ratkaisut.

Kivilahti taas muistuttaa, että verkkokaupassakin painitaan samojen maantieteellisten ongelmien kanssa kuin muutenkin, sillä jotenkin tuotteet tulee saada myös perille.

- Jos on jotain aidosti erilaista tarjottavaa, niin silloin verkko on erinomainen kanava.

Kivilahden mukaan verkkokaupan suurin haaste tulevaisuudessa onkin logistiikan kehittäminen.

Lue myös:

    Uusimmat