Hätäkeskukset tehostavat toimintaansa kännykkäpaikannuksella

Hätäkeskukset tehostavat toimintaansa matkapuhelinpaikannuksella. Tähän saakka puhelun paikantaminen on ollut työlästä, mutta nyt se nopeutuu huomattavasti. Parhaimmillaan puhelun paikannus voi pelastaa ihmishengen, kun tarkkaa tietoa soittajan olinpaikasta ei ole.

Pohjois-Savon hätäkeskus sai muutama viikko sitten puhelun henkilöltä, joka oli joutunut veneillessään veden varaan. Hän kykeni soittamaan matkapuhelimellaan hätänumeroon, mutta ei enää pystynyt puhumaan.

Hätäkeskus sai puhelun paikannettua ottamalla yhteyttä operaattoriin, ja apu ehti paikalle ajoissa. Jatkossa puhelun paikannus nopeutuu huomattavasti.

- Meidän järjestelmästä ollaan yhteydessä matkapuhelinoperaattorin järjestelmään ja kysely menee automaattisesti heidän järjestelmäänsä. Sieltä vastaustieto tulee jopa muutamassa sekunnissa, kertoo paloesimies Petteri Hynönen Pohjois-Savon pelastuslaitokselta.

Paikannusjärjestelmä nopeuttaa avun lähettämistä paikalle: tavoitteena on saada tehtävä välitettyä puolessatoista minuutissa. Lähtijöiden työtä helpottaa tarkka tieto määränpäästä. Tieto soittajan olinpaikasta saadaan nyt karttamerkintänä vain parilla napin painalluksella.

Matkapuhelinpaikannus otetaan nyt käyttöön viidessä hätäkeskuksessa. Loput liittyvät järjestelmään kesän kuluessa. Jatkossa on tarkoitus paikantaa automaattisesti kaikki matkapuhelimesta soitetut hätäpuhelut.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 12.06.2005)

Lue myös:

    Uusimmat