"Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"

NIO ES8 pärjäsi Euro NCAPin törmäystestissä erinomaisesti 3:41
Kiinalainen NIO ES8 pärjäsi Euro NCAPin törmäystestissä erinomaisesti.

Kiinalaismerkit saattavat napata jopa viidesosan sähköautojen myynnistä Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.

Kiinalaismerkit tunkevat tosissaan eurooppalaiseen sähköautomarkkinaan. Kuluvan vuoden aikana kiinalaiset autovalmistajat ovat paaluttaneet jo lähes kuuden prosentin siivun töpselipelien kaupasta.

Ja tämä on eräiden arvioiden mukaan vasta alkua. Vuoteen 2030 mennessä kiinalaismerkit voivat vyöryttää jopa viidenneksen täyssähköautojen eurooppalaisesta markkinasta.

Ranskalainen analytiikkayhtiö Inev arvioi tämän tarkoittavan 725 000–1,6 miljoonan kiinalaisen täyssähköauton vuotuisia myyntejä.

– Arvio on varsin konservatiivinen ja määrä saattaa jopa kasvaa, näin erityisesti jos eurooppalaiset autovalmistajat eivät pysty vastaamaan kohtuuhintaisten täyssähköautojen kysyntään, Inev arvioi.

Vuonna 2021 kaupaksi kävi noin 80 000 kiinalaisvalmisteista autoa. Myyntilukujen povataan lähes tuplaantuvan tänä vuonna 150 000 ajoneuvoon – Inevin mukaan lähes puolet malleista on jo täyssähköautoja.

Tähtien turvaa

Kiinalaisten laatima menestysresepti on yksinkertainen. Asiakkaiden sydämiä murskataan kohtuuhintaisilla, huippuluokan turvaluokituksen kuitanneilla autoilla.

Soppaan lisätään vielä runsaasti digitaalisia herkkuja.

Työnäytteet on jo annettu. Syksyn kuluessa lukuisat kiinalaisvalmisteiset sähköautot ovat pärjänneet kiitettävästi arvostetussa EuroNCap-turvatestissä.

Viiden tähden kerhoon törmäilivät muun muassa BYDin crossover-mallinen Atto 3, Great Wall Motorsin hybridi-katumaasturi WEY Coffee 01 sekä ORAn sedanmallinen Funky Cat.

EuroNCapin tähdet eivät tyhjästä ropise. Auton suojajärjestelmien edellytetään jopa ylittävän lakimääräiset perusstandardit, vieläpä reippaasti.

– Kaikki kiinalaiset sähköautovalmistajat tavoittelevat viiden tähden Euro NCAP -tuloksia ollakseen mahdollisimman kilpailukykyisiä Euroopan-markkinassa, kiinalaisen Xpengin toimitusjohtaja Brian Gu sanoo.

Kiinan suurimpiin autovalmistajiin lukeutuva BYD tuo valikoituihin Euroopan maihin tänä ja ensi vuonna yhteensä yhdeksän uutta automallia. Euroopan toimintojen johtaja Michael Shu asettaa riman korkealle.

– Meidän näkemyksemme mukaan viiden tähden luokituksen tulisi olla perusvaatimus, hän sanoo.

Virheistä otettu opiksi

Ajoneuvotekniikkaa tutkivan brittiläisen Thatcham Researchin johtaja Matthew Avery vahvistaa suuntauksen.

Averyn mukaan kiinalaiset ovat havainneet kantapään kautta törmäystestien mittavan merkityksen.

Hän viittaa aiempiin maihinnousuyrityksiin, jotka tärveltyivät katastrofaalisiin testituloksiin. Erityisen syvä lommo syntyi vuosien 2006 ja 2007 onnettomissa törmäystesteissä.

Ne jättivät mielikuvan kiinalaisten ajoneuvojen huonosta turvatasosta. Nyt aiemmista virheistä on otettu opiksi.

Tähdet isoilla investoinneilla

Törmäystähdet edellyttävät isoja investointeja. Tämä puolestaan heijastuu suoraan autojen valmistuskustannuksiin.

Avery kuitenkin kertoo, että kiinalaiset ovat erittäin sitoutuneita Euro NCAPin tavoitteisiin. Heillä on myös valmiutta parhaan arvosanan edellyttämiin investointeihin.

– Puheet kiinalaisten autojen huonommasta laadusta ja heikommasta turvallisuudesta voidaan unohtaa. Niiden laatu on nyt jopa parempaa moneen muuhun verrattuna, hän sanoo.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Tähtäimessä leasingmarkkina

Motiivit liikkuvat humaaneista kaupallisiin. Turvatähdet ovat käypää valuuttaa esimerkiksi yritys- ja leasingautomarkkinassa.

Samalla komponenttipula on venyttänyt monen eurooppalaisen autovalmistajan rahkeet äärimmilleen. Tämä saattaa avata tulokkaille pelin paikkoja.

Esimerkiksi Aiways tähyää täyssähköautoillaan leasingmarkkinaan. Käyntikorttina käytetään muun muassa autojen turvaominaisuuksia.

Aiwaysin Alexander Klose kertoo, että täyssähköinen U6-coupe-malli lastataan vahvasti yläkanttiin viritetyillä turvatoiminnoilla. Uutistoimisto Reutersin mukaan hän uskoo sen avaavan ovia eurooppalaiseen leasingmarkkinaan.

– Hyvin varustetuille, kohtuuhintaisille autoille on olemassa luontaista kysyntää, Klose uskoo ja lisää, että vuonna 2023 Aiways tähtää 30 000 täyssähköauton myynteihin.

Unohda lataaminen – näin nopeasti sähköauton tyhjä akku vaihtuu täyteen 1:23
KATSO MYÖS: Unohda lataaminen – näin nopeasti sähköauton tyhjä akku vaihtuu täyteen. Norjassa innostuttiin kiinalaisista sähköautoista, joilla matka jatkuu joko lataamalla tai akun pikavaihdolla.

Lue myös:

    Uusimmat