Kun ostat puhelimen tai verenpainemittarin, mietitkö, että se on räätälöity juuri sinun tarpeisiisi? – Tuote ei ole yksi kiinteä esine, vaan laaja kokonaisuus, jonka ympärille kuuluu laajennettuja tuotteen osia, kuten päivitettävyys ja käyttöohjeet, kertoo Jorma Savolainen, Desigence Oy:n toimitusjohtaja.
Kohderyhmä, kuten tietynikäiset miehet tai naiset, ovat mukana tuotteen suunnitteluprosessin alusta lähtien. Se, millä tavalla tuotteen tai palvelun eri ominaisuuksia täytyy ottaa huomioon, riippuu esimerkiksi tuotekategoriasta.
Pohjimmiltaan kyse on yrityksen strategiasta: miksi yritys on olemassa, ja kenelle se tuotteitaan ja palveluitaan tarjoaa?
– Kun tiedetään, kenelle jotain ollaan tekemässä, tekeminen on myös tehokasta. Siinä ei oikeastaan voi oikaista, jos siis aikoo saada aikaiseksi hyvän tuotteen, kertoo Jorma Savolainen, Desigence Oy:n toimitusjohtaja.
Oikaisemisella tarkoitetaan sitä, että tuotteen suunnittelun tai tarpeen lähtökohdat ovat epäselvät.
– Mitä tarkemmin tiedetään, minkä tyyppiset motiivit kohderyhmällä on ostaa asioita, sitä helpompi on päästä maaliin. Voidaan ajatella vaikka lastenhoitoon liittyvää modernia elektroniikkaa, kuten itkuhälyttimiä. Kyllähän niiden täytyy puhutella vanhempia aika paljon, ja osua täsmällisesti koettuun tarpeeseen. Jokainen haluaa lapselleen vain parasta. Tässä korostuvat varsinkin naispuoliset uraa luovat henkilöt, ja heidänkään aikansa ei riitä kaikkeen. Tosin miehet ovat tulossa ahkerasti mukaan. Se on elävä tilanne.
Sama tuote puhuu eri ihmisille eri tavoin
Samalla tuotteella pitää onnistua puhuttelemaan useita erilaisia ihmisiä. Esimerkiksi terveydenhoitotuote suunnitellaan eri tavalla, jos se tulee terveydenhuollon ammattilaisen sijaan tavallisen kuluttajan käyttöön.


