Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Haluatko suunnitella menestyvän tuotteen? Älä unohda tätä

Kenelle tuote on suunnattu?
Kenelle tuote on suunnattu?Colourbox
Julkaistu 18.12.2013 20:11

Kun ostat puhelimen tai verenpainemittarin, mietitkö, että se on räätälöity juuri sinun tarpeisiisi? – Tuote ei ole yksi kiinteä esine, vaan laaja kokonaisuus, jonka ympärille kuuluu laajennettuja tuotteen osia, kuten päivitettävyys ja käyttöohjeet, kertoo Jorma Savolainen, Desigence Oy:n toimitusjohtaja.

Kohderyhmä, kuten tietynikäiset miehet tai naiset, ovat mukana tuotteen suunnitteluprosessin alusta lähtien. Se, millä tavalla tuotteen tai palvelun eri ominaisuuksia täytyy ottaa huomioon, riippuu esimerkiksi tuotekategoriasta.

Pohjimmiltaan kyse on yrityksen strategiasta: miksi yritys on olemassa, ja kenelle se tuotteitaan ja palveluitaan tarjoaa?

– Kun tiedetään, kenelle jotain ollaan tekemässä, tekeminen on myös tehokasta. Siinä ei oikeastaan voi oikaista, jos siis aikoo saada aikaiseksi hyvän tuotteen, kertoo Jorma Savolainen, Desigence Oy:n toimitusjohtaja.

Oikaisemisella tarkoitetaan sitä, että tuotteen suunnittelun tai tarpeen lähtökohdat ovat epäselvät.

– Mitä tarkemmin tiedetään, minkä tyyppiset motiivit kohderyhmällä on ostaa asioita, sitä helpompi on päästä maaliin. Voidaan ajatella vaikka lastenhoitoon liittyvää modernia elektroniikkaa, kuten itkuhälyttimiä. Kyllähän niiden täytyy puhutella vanhempia aika paljon, ja osua täsmällisesti koettuun tarpeeseen. Jokainen haluaa lapselleen vain parasta. Tässä korostuvat varsinkin naispuoliset uraa luovat henkilöt, ja heidänkään aikansa ei riitä kaikkeen. Tosin miehet ovat tulossa ahkerasti mukaan. Se on elävä tilanne.

Sama tuote puhuu eri ihmisille eri tavoin

Samalla tuotteella pitää onnistua puhuttelemaan useita erilaisia ihmisiä. Esimerkiksi terveydenhoitotuote suunnitellaan eri tavalla, jos se tulee terveydenhuollon ammattilaisen sijaan tavallisen kuluttajan käyttöön.

– Hoitohenkilökunnan tehtävä on saada asiat hoidettua tehokkaasti. Potilaan taas tulee kokea saavansa parasta mahdollista hoitoa. Jos on kyse itsehoidon tuotteista, helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus ovat kaikista tärkeimpiä. Jos ajatellaan toisesta suunnasta, tekninen varmuus, virheiden välttämiseen liittyvät asiat ja tulosten luotettavuus ovat kaikista merkityksellisimpiä asioita, Savolainen kuvaa.

Kenelle tuote on suunnattu?Colourbox

Esimerkiksi käyttöohjeet suunnitellaan eri tavalla laitteen kotikäyttäjälle ja sen mahdolliselle asentajalle.

– Tästä näkökulmasta tuote ei ole yksi kiinteä esine, vaan laaja kokonaisuus, jonka ympärille kuuluu niin sanottuja laajennettuja tuotteen osia, kuten päivitettävyys ja käyttöohjeet.

Perinteinen esimerkki huonosta suunnittelusta

Kun kuluttaja kaupassa valikoi itselleen tietyn sähköhammasharjan tai kihartimen, ymmärtääkö hän ostavansa juuri itselleen profiloidun tuotteen?

– Se on hyvä kysymys! Toivottavasti ymmärtää. Jos tätä ymmärrystä ei synny, on oikaistu jossain kohtaa, Savolainen sanoo.

Huonosta suunnittelusta löytyy useita esimerkkejä. Perinteinen esimerkki huonosta käytettävyydestä on television kaukosäädin.

– Siinä on aivan liikaa nappuloita. Aiemmin kuluttajalla oli videot, CD-soitin sekä muita lisälaitteita, joita saattoi käyttää samalla kaukosäätimellä. Ja näppäinten määrä vain lisääntyi. Toinen vaihtoehto oli, että rivissä oli 4-5 kaukosäädintä. Aina, kun yritti jotakin tehdä, on väärä säädin kädessä, Savolainen kuvailee.

Käyttöohjeet suunnitellaan eri tavalla laitteen kotikäyttäjälle ja asentajalle.Colourbox

Nykyisin esimerkiksi televisioissa on useita ominaisuuksia, joilla ei ole mitään tekemistä television perinteisen tarkoituksen, ohjelmien katsomisen, kanssa. Muutoksen selittäminen erityisesti vanhemmalle väestölle on haasteellista. Lisäksi äänen ja kuvan katselun standardit muuttuvat usein.

– Välillä käytössä on HD ja välillä vähän vähemmän HD. Kun standardit yhtäkkiä vaihtuvat taloyhtiössä, vanhat laitteet eivät enää käykään, ja taas tarvitaan uusia purkkeja kotiin. Nyt on käynnissä kauhea rumba.

Lue myös:

Minkä meikkituotteen voi ostaa nuorelle tytölle lahjaksi? Asiantuntija vinkkaa

Kustannustoimittaja vinkkaa: Tällainen käsikirjoitus julkaistaan


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lisää aiheesta:

"Ruutukaappaus" on aikamme epidemia, joka koskee kaikenikäisiä – "Ei pitäisi syyllistää, että ihminen on 'koukussa'"Syrjivät digitaaliset palvelut ovat pian laittomia – näin sokea Senni pärjäsi MTV Uutisten verkkosivuillaRaha ei riitä työntekijän kannustajaksi – 70 vuotta täyttävä talousnobelisti Bengt Holmström tietää, että ilmeiset vastaukset johtavat usein harhaan"Motivaation lisäksi tarvitaan keinoja ja taitoja toteuttaa motivaatiota" – kaikki tietävät, miten elää terveellisesti, joten miksi se on niin hankalaa? Kyseenalainen ilmiö äitien nettikirppareilla: Ihmiset myyvät voitolla Kiinasta tilattua halpatavaraa"Kaikki on tehtävä kaksi kertaa paremmin saadakseen saman arvostuksen kuin mies" – Harva tyttö valitsee teknologia-alan
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 18:55
    Videopelit

    Löytyykö sinulta tällainen ohjekirja tai pahvikotelo? Voi olla satasien arvoinen: "Älkää hävittäkö"

  • 17:31
    Leivonta

    Liisa yhdisti mokkapalat ja mutakakun – lopputuloksena superhitti!

  • 16:07
    Ruoka

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä

  • 13:29
    Verkkokauppa

    Shein poisti lapsen näköiset seksinuket sivuiltaan – halpakauppasivustot syynissä Ranskassa

  • 11:05
    Ruoka

    Tunnettujen liköörikonvehtien valmistus lopetettu yllättäen: "Pitääkö juuri ennen joulua...?"