Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ennen yritys saattoi korostaa isänmaallisuutta, nykyään se osallistuu Pride-viikolle – "Ajan henki toisenlainen"

1:13Helsinki Pride -viikko alkaa – homoseksuaalisuus poistettiin tautiluokituksesta 40 vuotta sittenHelsinki pride -viikko on käynnissä.
Julkaistu 01.07.2021 05:25

MTV UUTISET – STT

Kun yritykset osallistuvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustavaan Pride-tapahtumaan, kyse voi olla mukautumisesta ajan henkeen ja identiteettipolitiikan noususta, sanoo kuluttajatutkimuksen dosentti Samuel Piha.

Suomen suurin Pride-tapahtuma on tällä viikolla vietettävä Helsinki Pride -viikko. Tällä viikolla tapahtumia on myös Ruovedellä, Pieksämäellä ja Kauhajoella.

Dosentti Samuel Pihan mukaan liberaaliin ajan henkeen ja vallitseviin virtauksiin mukautuminen on osa yritysten toimintaa. Vielä kymmenen vuotta sitten yritys saattoi erottautua sillä, että se osallistui Prideen.

–  Aiemmin, kun ajan henki on ollut toisenlainen, niin yrityksiltä on ehkä edellytetty isänmaallisuuden korostamista ja muuta tällaista, kuvailee Piha. 

Pihan mukaan yritys ei välttämättä yritä erottautua edukseen osallistumalla Prideen, vaan kyse on enemmän yrityksen sisäisestä viestinnästä.

Yritys viestii omaa identiteettiään esimerkiksi nykyisille ja tuleville työntekijöilleen.

Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen professorin Sami Vähämaan tutkimusryhmä on tutkinut yhdysvaltalaisella aineistolla, että seksuaalivähemmistöjen huomioiminen parantaa yritysten markkina-arvoa, kannattavuutta ja innovatiivisuutta.

Tutkimusaineistossa huomioitiin esimerkiksi, miten yritykset ottavat huomioon vähemmistöihin kuuluvat työntekijät. Kyse ei siis ollut pelkästään markkinoinnista ja ulospäin viestittävästä kuvasta.

Vähämaan arvion mukaan Suomessa ihmisten keskimääräinen asenne on liberaalimpi ja sallivampi Yhdysvaltoihin verrattuna.

–  Yhdysvalloissa iso osa ihmisistä on konservatiivisia ja suhtautuu selkeästi kielteisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. 

Prideen osallistuminen  ei vaaranna menestystä

Vähämaa ja Piha arvioivat, ettei Pride-viikkoon osallistumisella ole ainakaan negatiivista vaikutusta yrityksen menestykseen.

Toisaalta Piha muistuttaa, että tällä hetkellä yhteiskunnallinen keskustelu on herkkää, jolloin yllättävätkin asiat voivat vaarantaa yrityksen maineen.

Kuitenkin ihmisen tarpeet menevät helposti yhteiskunnallisten ajatusten edelle.

–  Jos yritys tarjoaa jotain tuotetta, jota ihminen tarvitsee, niin aika harva on niin vihainen, ettei ostaisi tuotetta siksi, että yritys on Pridessa mukana, sanoo Piha. 

Sami Vähämaa uskoo, että esimerkiksi Facebookissa tapahtuva negatiivinen kommentointi Pride-kannanottoihin ei edusta ihmisten enemmistön ajatuksia.

–  Uskaltaisin väittää, että Suomessa vaikutus on nolla tai positiivinen. Ainakaan se ei haittaa niin paljon, että jos joku yritys osallistuu Pride-viikkoon, niin alettaisiin boikotoida yritystä tai ei mennä vaikka jonkun hotelliketjun hotelleihin, sanoo Vähämaa.

Vähämaan mukaan yritykset selvittävät esimerkiksi taustatutkimuksilla, millainen toiminta on niille hyödyllistä pitkällä aikavälillä.

Yritysten kannanotot vaikuttavat mielipideilmastoon

Tutkijoiden mukaan yritysten kannanotot vaikuttavat osaltaan yhteiskunnan keskusteluilmapiirin rakentumiseen.

–  Ainakin osa yrityksistä on aika aktiivisia yhteiskunnallisia keskustelijoita nykyään, sanoo Piha.

Pihan mukaan markkinointitutkimuksessa huomioidaan yhä enemmän, että vaikka voiton tavoittelu on yrityksille hengityksen kaltainen elinehto, ne vaikuttavat ympäristöönsä myös monilla muilla tavoilla.

Pihan mukaan ei ole kestävää viestintää ja markkinointia, jos yritys lähtee Prideen saadakseen hyvää mainontamateriaalia.

Viherpesu-käsitteen tapaisesti on lanseerattu käsite sateenkaaripesu, jolla tarkoitetaan yrityksen tai muun toimijan pyrkimystä esittää itsensä näennäisen vähemmistöystävällisenä. Puhutaan myös pinkkipesusta.

Vähämaan mukaan yritys voi käyttää mainonnassa sateenkaarilippua ja yrittää näyttää vähemmistöystävälliseltä sosiaalisessa mediassa, mutta todellisuudessa ei toimi yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

–  Jos laitetaan sateenkaarilippu lipputankoon, mutta se jää sille tasolle, niin sehän ei välttämättä isommassa mittakaavassa muuta mitään, sanoo Vähämaa.

Lisää aiheesta:

Muutakin kuin kulkue ja puistojuhla – Pride nostaa esiin vähemmistöstressin: "Heikentää sateenkaari-ihmisten hyvinvointia valtavasti"Elokapina-aktivisti kertoo somestrategiastaan: "Mobilisoidaan ihmisiä kaduille" – näin sosiaalinen media on vaikuttanut yhteiskunnalliseen aktivismiinJysk joutui kohun keskelle työntekijän rivon vitsin vuoksi – anonyymit somekäyttäjät tekevät cancel-ilmiöstä brändeille haastavan: "Moni yritys on heikoilla"Facebookin tiukentuneet säännöt kieltävät Tanjan yritystä mainostamasta – turhautunut yrittäjä haluaisi ajaa somessa naisten oikeuksia, veganismia ja ilmastoasioita, mutta ei saa MTV Uutisten kysely suomalaisfirmoille paljastaa: Voiton maksimointi olennaisempaa kuin työpaikkojen säilyttäminen – henkilöstöstä huolehtiminen silti tärkeintä ”Yritykselle on tosi iso riski, jos se ei ole mitään mieltä mistään” – Kiekkoseura TPS ja Finlayson kohahduttivat ottamalla kantaa
PrideTalousYritykset ja bränditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pride
  • 6.9.19:41
    Unkari

    Unkari teki sen taas: Pride-marssi kiellettiin

  • 8.7.18:33
    Kuningas Charles

    Brittihovi juhlisti Pridea – julkaisi erityisen postauksen somessa

  • 30.6.06:25
    Tasa-arvo

    Yli 50 ihmistä otettiin kiinni Istanbulissa ennen kiellettyä Pride-kulkuetta

  • 28.6.19:59
    Unkari

    Jopa 200 000 marssinut Budapestin kielletyssä Pride-kulkueessa – Li Andersson: "Upea voimannäyttö Orbania vastaan"

  • 28.6.17:28
    Helsinki

    Kulkueeseen osallistui 100 000 ihmistä – MTV seuraa Pride-viikon huipennusta