Halloween-asteroidi ohittaa Maan – Ursan ohjeet taivaankappaleen katseluun

Halloween-asteroidi 2015 TB145 lähestyy 1:31

Maan ohi pyyhältävää asteroidia ei kannata yrittää tähystää paljain silmin, vaikka se on kosmisessa mittakaavassa lähimmillään lähellä, noin 480 000 kilometrin päässä Maasta. Pitää myös tietää asteroidi 2015 TB145:n liikerata.

– Sitä ei näe paljain silmin. Asteroidi on kirkkaimmillaankin 40 kertaa himmeämpi kuin miten ihminen voisi sen paljain silmin nähdä. Havaitsemiseen tarvitaan kaukoputki, ja pitää tietää sen liike, eli on oltava taivaskoordinaatit, sanoo tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan tiedottaja Anne Liljeström.

Näin isot asteroidit kulkevat näin läheltä Maan ohi melko harvoin, joten siitä yritetään saada tutkimusmielessä irti tietoa.

Asteroidien ja komeettojen tarkkaan tutkimiseen tarvitaan yleensä luotaimia, kuten komeetta 67P/Tshurjumov-Gerasimenkoa tutkiva Rosetta-luotain, Liljeström muistuttaa.

– Kyllä tämä tutkijoille on kiintoisaa kun sen on näin lähellä. Yleensä ne ovat kaukana ja näyttävät siksi pieniltä, Liljeström kertoo.

Asteroidi havaittiin myöhään

Asteroidi havaittiin myöhään, vasta tässä kuussa. Kyseessä myös saattaa olla asteroidin sijaan komeetan ydin.

– Kaikkia asteroideja ei vielä tunneta. On tärkeää jatkaa niiden seurantaa, koska jokin asteroidi voi törmätä Maahan ennemmin tai myöhemmin, Liljeström sanoo.

2015 TB145 on saanut julkisuutta myös, koska se tulee lähelle sopivasti halloweenina. Suomessa asteroidin ja halloweenin yhdistelmä ei ole aiheuttanut erityistä asteroidi-huumaa. Ursa ei järjestä erityistä katselua huomenna, jo siksi, ettei tiedä onko taivas kirkas vai pilvinen, Liljeström muistuttaa.

Asteroidin myöhäiseen havaitsemiseen vaikutti sen kiertorata, joka oli normaalista poikkeava, sanoo puolestaan tähtitieteilijä Mikael Granvik Helsingin yliopistosta.

– Se lähestyy poikkeuksellisen kaltevalla radalla ja sitä oli vaikea löytää, emmekä ole aiemmin etsineet asteroideja tällaisilta radoilta.

Nykyään kuitenkin jo on etsintäohjelmia, jotka huomioivat myös tällaiset kiertoradat. Asteroidien on kuitenkin oltava suhteellisen lähellä, jotta niitä yleensä voi havaita. Välineet havainnointiin kuitenkin kehittyvät koko ajan Granvik kertoo.

Maahan osuessa suuri paikallinen tuho

2015 TB145 on keskikokoinen asteroidi. Maahan törmätessään sellainen voi aiheuttaa suurta paikallista tuhoa. Jos 2015 TB145 jysähtäisi esimerkiksi Helsinkiin, pääkaupungista jäisi vähän jäljelle.

– Sellainen olisi ikävämpi tapahtuma. Asteroidin synnyttämä kraatteri on noin 20 kertaa isompi kuin itse asteroidi.Tässä tapauksessa kraatterin läpimitta olisi noin viisi kilometriä, toteaa Granvik.

Mereen pudotessaan keskikokoinen asteroidi saattaa pahimmillaan aiheuttaa tsunamin.

Ei pizzayötä yliopistolla

Granvikin laitoksella Helsingin yliopistolla ei kuitenkaan vietetä pizzakekkereitä ja seurata asteroidia naamat ruuduissa kiinni.

– Helsingissä meillä ei ole erityistä seurantaohjelmaa tätä asteroidia varten. Mutta kyllä me yritämme ottaa siitä jotain irti.

Asteroidin nimi 2015 TB145 on kuin suoraan tieteiskirjallisuudesta.

– Ensimmäisenä, kun asteroidi löydetään, sille annetaan väliaikainen nimi, kuten nyt tälle kyseiselle asteroidille. Sen jälkeen sitä seurataan vuosia, ja kun sen rata tunnetaan hyvin, se saa kiinteän numeroinnin, ja sille voidaan myös antaa varsinainen nimi, Granvik valottaa.

Granvikilla oma asteroidi

Kosmoksessa muuten kulkee Granvik-niminen asteroidi. Omaa nimeään ei saa ihan helposti.

– Joo, kyllä minun mukaan on nimetty yksi asteroidi. Sellaisen voi saada, kun on saanut nimeä tutkimusalallaan, Granvik sanoo vaatimattomasti ja asiasta vasta kysyttäessä.