Hajottiko huolimaton hinurikuski sähköauton akuston? Jäätävälle 28 000 dollarin laskulle etsitään maksajaa rapakon takana

Auton hinaaminen on aina riskialtis operaatio. Virheellinen hinaaminen voi tulla paljon kalliimmaksi kuin hinaukseen johtanut syy. Erityisen kallis remontti voi olla edessä, jos kyseessä on sähköauto ja hinaaminen on vaurioittanut auton akustoa.

Rapakontakainen sähköautojulkaisu InsideEV's kertoo tapauksesta, jollaista ei koskaan toivoisi osuvan omalle kohdalle.

Ford Mustang Mach-E -sähköauton kanadalainen omistaja oli avautunut kokemuksistaan auton omistajien keskustelupalstalla MachEforumilla.

Hän oli ollut hieman pidemmällä roadtripilla Kanadasta Yhdysvaltain Floridaan, kun matka oli keskeytynyt vikailmoituksen vuoksi. Ikävä keskeytys, mutta sellaista sattuu.

Fordin tiepalvelu lähetti paikalle hinausauton, ja Mach-E kiikutettiin lähimmälle korjaamolle. Tästäkään ei vielä olisi saanut uutista.

Korjaamolla kävi kuitenkin ilmi, että auton akusto oli vaurioitunut. Pahasti. Omistaja kertoo foorumilla, että syynä oli ollut hinausauton kuljettaja, joka ei ollut kiinnittänyt hinauskoukkuja oikeisiin paikkoihin. Sen sijaan, että auto olisi nykäisty lavalle asianmukaisista lenkeistä, oli kuljettaja iskenyt koukut kiinni akuston rakenteisiin, joita ei todellakaan ole tehty kestämään auton hinaamista niistä.

Lopputuloksena oli 28 000 dollarin eli vajaan 25 000 euron vahingot, joille ei kuitenkaan ole vielä löytynyt maksajaa. Omistaja kertoo foorumilla julkaisemassaan viestissä, että Ford ei ottanut tapauksesta vastuuta, vaan syytti ulkopuolista tiepalveluoperaattoria. Hinausfirma taas syyttää korjaamoa, joka ei ollut valtuutettu Ford-huolto, eikä heillä ollut alun alkaenkaan riittävää osaamista tai työkaluja auton korjaamiseen, vaan auto vietiin lopulta merkkikorjaamolle.

Omistajan oma vakuutusyhtiö on pessyt kätensä tapauksesta, ja tällä hetkellä toiveissa onkin saada paukku maksettua hinausfirman vakuutuksista, mutta toistaiseksi kädenvääntö jatkuu.

Mach-E:n omistaja on joutunut hankkimaan asianajajan.

Maahantuoja MTV:lle "Mahdollista saada hajalle ihan kaikki autot"

Fordin suomalaisen maahantuojan jälkimarkkinointijohtaja Matti S. Koponen kertoo MTV Uutisille sähköpostitse, että tapauksessa ei sinällään ole mitään ihmeellistä tai mitään, mikä liittyisi Mustang Mach-E:hen sinänsä.

– Kaikissa autoissa on yleensä edessä ja/tai takana puskurissa hinauskoukulle paikka, josta autoa voi hinata turvallisesti. Jokaisen auton hinausohjeet on aina tarkistettava omistajan käsikirjasta. Joissakin automalleissa on esimerkiksi ensin vapautettava vaihteisto vapaalle. Joitakin automalleja ei suositella hinattavaksi lainkaan, vaan ne kuljetetaan kuljetuslavalla, hän toteaa.

Hänen tiedossaan ei ole, että Suomessa olisi hajotettu amerikkalaisvalmistajan uutuussähköautoja vastaavalla tavalla. Koposen mukaan auton kuin auton saa rikki toimimalla hinaustilanteessa väärin.

– Väärin tehdyllä hinauksella on mahdollista saada hajalle ihan kaikki autot, ja kovalla rytkäytyksellä väärästä paikasta voi koko auton kori vaurioitua, Koponen sanoo.

– Toki auton alla olevan akuston vaurioituminen on kallista, mutta autojen alustarakenteita on monesti hajotettu väärästä paikasta hinaamalla.

– Valmistaja on  määritellyt jokaiselle autolle oikeat nostopaikat, joista auto voidaan turvallisesti nostaa. Näissäkin on käynyt paljon vahinkoja, kun autoa on nostettu väärästä kohdasta, jostain tukivarresta tai helman vahvistamattomasta kohdasta. Yleensä nämä ovat ovat johtuneet ammattitaidottomuudesta tai siitä, että ohjeita ole luettu.

Hinausautojen kuljettajat tekevät työtään kelissä kuin kelissä 0:54
Hinausautojen kuljettajat tekevät tärkeää työtään kelissä kuin kelissä. Katso videolta, miten ammattilainen nostaa auton ylös penkasta.

Lue myös:

    Uusimmat