Unohtuiko jotain? Teslan ratti irtosi kesken ajon: "Miten näin voi käydä kuukauden ikäiselle autolle"

Jonin Teslan maalipinta ei kestä normaalia käyttöä 4:52
Keskuskauppakamarin virallinen tavarantarkastaja totesi Jonin Tesla Model 3:n maalipinnan olevan puutteita täynnä.

Uuden Teslan omistaja koki melkoisen yllätyksen, kun auton ratti irtosi kesken ajon.

Tesla Model 3 -sähköauton vastikään hankkinut Jason Tuatara muistaa varmasti lopun ikäänsä huhtikuun 26. päivän vuonna 2020. Eikä ainoastaan maailmaa ravistelevan koronapandemian vuoksi.

Päivä oli erikoinen myös siksi, että upouuden Teslan ohjauspyörä jäi Tuataran käteen hänen kaartaessaan kotipihalleen Blackpoolissa Isossa-Britanniassa, InsideEVs-sivusto kertoo.

Uunituore Model 3:n omistaja julkaisi Twitter-tililleen seuraavan, Teslan toimitusjohtajalle Elon Muskille osoitetun viestin:

– Ratti irtosi tänään paikoiltaan! Minua huolettaa, että koko auto hajoaa osiin samalla tavalla! Onko mahdollista selvittää, miten näin voi käydä vain reilun kuukauden ikäiselle autolle!

Teslan Model 3 -mallit ovat kärsineet laatuongelmista. Omistajat ovat kummastelleet esimerkiksi aivan uusien autojensa hilseillyttä ja puutteellista maalipintaa sekä komponenttien huonoa istuvuutta, mutta tähän saakka Model 3:n ratti on tiettävästi pysynyt tiukasti paikoillaan.

Jos twiitti ei näy, katso se täältä.

Tuatara kertoo saaneensa oman Model 3:nsa noin kuukausi sitten. Alun perin auton piti saapua jo viime vuoden lokakuussa, mutta se ehätti tilaajalleen vasta maaliskuun puolessa välissä.

Tuossa vaiheessa koronapandemia oli ehättänyt myös Britanniaan, eivätkä poikkeusolot sallineet auton käyttöä toivotulla tavalla. Teslan matkamittariin ehti kertyä vajaat 550 kilometriä ennen ratin kirpoamista. Tuona kohtalokkaana päivänä autolla oli ajettu 32 kilometriä.

Teslan hankkiminen on ollut Tuataran pitkäaikainen unelma. Hän kertoo uneksineensa omasta Teslasta kahdeksan vuoden ajan.

Tesla haki auton huoltoon twiittiä seuranneena päivänä. Auto palautettiin ratti asianmukaisesti paikoilleen pultattuna, InsideEVs kertoo.

Omistajan mukaan ”Tesla vahvisti, että ohjauspyörä ei ollut kiinnitetty asianmukaisesti pultilla paikoilleen ja nyt tutkitaan, mitä tuotantovaiheessa on tapahtunut.”

Myös muilla valmistajilla ollut rattiongelmia

Irtoratti ei välttämättä kohenna Model 3:n laatuongelmien tahraamaa imagoa. Kyse ei ole ensimmäisestä kerrasta, kun Teslan asiakas reklamoi puuttuvasta pultista.

Vakavaksi asian tekee se, että kyseisen pultin tehtävänä oli pitää ohjauspyörä paikoillaan. Ja se, että ratti irtosi kuljettajan käsiin auton ollessa liikkeessä.

Onni onnettomuudessa oli, että auto oli juuri kääntymässä pihatielle vauhdin ollessa suhteellisen hiljainen.

InsideEVs:n mukaan vastaavia etabloituneille autonvalmistajille tapahtuneita kömmähdyksiä on muitakin. Ford kutsui vuonna 2018 takaisin 1,4 miljoonaa autoa, joiden ohjuspyörä oli vaarassa irrota.

Syynä oli se, että ohjuspyörää paikallaan pidellyt pultti oli liian lyhyt. Vika olisi voinut johtaa samankaltaisiin seurauksiin kuin Model 3:n kohdalla.

Hyundai kutsui helmikuussa 2018 yhteensä 44 000 Santa Fe- ja Santa Fe Sport -mallia takaisin samanlaisen ongelman vuoksi. Hyundain kohdalla InsideEV ei löytänyt merkkejä irronneista ohjauspyöristä, mutta lukuisat Fordin omistajat olivat raportoineet lepattavasta tai jopa kokonaan irronneesta ohjauspyörästä.

Näissä tapauksissa kyse oli kuitenkin pikemminkin rakenteellisesta virheestä kuin auton kokoonpanon yhteydessä tapahtuneesta laiminlyönnistä.

Lue myös:

    Uusimmat