Rokotevastaiset tahot ovat voineet tehdä Facebookissa kohdennettuja mainoksia rokotevastaisuudesta kiinnostuneille, kertoo Guardian.
Lehden mukaan Facebook on muun muassa sallinut kohdennetut mainokset 900 000 ihmiselle, jotka ovat olleet kiinnostuneita "rokotteiden kiistanalaisuudesta".
Sosiaalisen median jätti salli lisäksi kohdennetut mainokset niille, jotka ovat olleet kiinnostuneita rokotevastaisesta aktivistista Sherri Tenpennystä.
"Algoritmia ei ole suunniteltu erottamaan informaatiota valheesta"
Facebookin mainosalustan avulla mainoksia voi kohdistaa ihmisille muun muassa iän, sukupuolen, asuinpaikan, kiinnostuksen kohteiden ja nettikäytön mukaan.
Kalifornian kongressiedustaja ja edustajainhuoneen tiedustelukomitean johtaja Adam Schiff vaatii kirjelmässään Facebookin johtajaa Mark Zuckerbergia ja Googlen toimitusjohtajaa Sundar Pichaita ottamaan enemmän vastuuta valheellisesta terveysinformaatiosta, joita heidän alustoillaan levitetään.
– Näitä palveluita mahdollistavia algoritmeja ei ole suunniteltu erottamaan laadukasta informaatiota valheellisesta tai harhaanjohtavasta informaatiosta. Seuraukset ovat erityisen haitallisia terveysasioissa, hän sanoo.
Schiff kertoo olevansa erittäin huolissaan selvityksistä, joiden mukaan Facebook hyväksyy maksetut mainokset, jotka sisältävät harkittua, valheellista informaatiota rokotteista.