Kun Ferrari vaihtoi Sebastian Vettelin Carlos Sainziin, talli teki samalla päätöksen lähteä F1-kauteen 2021 nuorimmalla kuljettajakaksikollaan vuosikymmeniin. C Moren asiantuntijan Toni Vilanderin mukaan F1-sarjassa on käsillä kaikkineenkin merkittävä murros.
Oli kyse sitten brändiin liittyvistä markkinointisyistä tai mistä hyvänsä, Ferrarilla on F1-sarjan lähihistoriassa totuttu näkemään menestyneitä, tasonsa jo osoittaneita tähtikuljettajia – usein maailmanmestareita.
Itse asiassa ellei Charles Leclerc – tai Sainz – voita tänä vuonna maailmanmestaruutta, kausi 2021 on viimeiseen 25 vuoteen vasta toinen kerta, kun kumpikaan Ferrari-kuljettajista ei ole maailmanmestari. Edellisen kerran vastaava tilanne nähtiin 2007, kun tallia edustivat Kimi Räikkönen ja Felipe Massa.
Ikänsä puolesta Leclerc, ensi kaudella 23, ja Sainz, ensi kaudella 26, ovat nuorin Ferrari-kaksikko sitten vuoden 1968, kun tallissa ajoivat Jacky Ickx, 23, ja Chris Amon, 24.
– Hyvin poikkeuksellinen tilanne on. Tämä oli yllättävä ratkaisu, Vilander sanoo.
Vaikka Ferrarin strategia on siis kiistatta muuttunut, Vilander näkee Sainzin pestaamisen ennemminkin merkkinä laajemmasta muutoksesta.
F1-kuljettajien keski-ikä on laskenut viimeisten 30 vuoden aikana 30 ikävuoden tietämiltä lähemmäs 25:tä. Toisaalta ajettujen F1-osakilpailujen määrällä mitattuna kuljettajat ovat nyt kokeneempia kuin koskaan.
– Kyllä se on ilman muuta nuorten kuljettajien esiinmarssi. He ovat teknisesti ja fyysisesti hyvin valmiita. Heillä on jo nuoresta iästä lähtien valmentajat: ollaan salilla, ja koko ajan hoidetaan kuntopuolta. On myös valmius ajaa kilpa-autoa. Se on hyvin poikkeuksellista.


