Mainos

Fordilla kunnianhimoinen suunnitelma: Itseajavat autot tuotantoon yllättävän pian

Ford aikoo vuonna 2021 esitellä suurissa määrissä tuotettavan, täysin autonomisen, eli itsestään ajavan ajoneuvon kimppakyytipalveluita varten.

Ford aikoo tuoda suurissa määrissä tuotettavan, täysin autonomisen ajoneuvon kaupalliseen toimintaan vuonna 2021. Ajoneuvoon mahtuu neljä matkustajaa, ja se tulee kimppakyyti- ja kyydintilauskäyttöön.

Ford on sijoittajana tai tekee yhteistyötä neljän startupin kanssa tehostaakseen autonomisen ajoneuvon kehitystään. Yhtiö laajentaa myös Yhdysvaltain Palo Alton tutkimuslaitostaan.

– Auton automatisaatio tulee määrittämään seuraavan vuosikymmenen, ja meidän mielestämme autonomisilla ajoneuvoilla tulee olemaan yhtä merkittävä vaikutus yhteiskuntaan kuin Fordin liikkuvalla kokoonpanolinjalla sata vuotta sitten, Fordin toimitusjohtaja Mark Fields sanoi.

Vuoden 2021 autonomiset ajoneuvot ovat osa Ford Smart Mobility -hanketta, joka on yhtiön suunnitelma olla johtaja autonomisissa autoissa, yhdistettävyydessä, liikkuvuudessa, asiakaskokemuksessa sekä datassa ja analytiikassa.

Ford: Meillä on strateginen etu

Fordin ensimmäinen täysin autonominen ajoneuvo perustuu Fordin jo yli vuosikymmenen kestäneeseen autonomisen ajoneuvon tutkimukseen ja kehitykseen. Siitä tulee Fordin ensimmäinen SAE-luokituksen ajoneuvo neljälle matkustajalle ilman ohjauspyörää tai kaasu- ja jarrupolkimia. Se suunnitellaan erityisesti kaupallisia kimppakyyti- ja kyydintilauspalveluita varten, ja se tulee saataville suurissa tuotantomäärissä.

– Ford on kehittänyt ja testannut autonomisia ajonevoja yli kymmenen vuotta. Meillä on strateginen etu johtuen kyvystämme yhdistää ohjelmisto- ja anturiteknologia hienostuneeseen insinööritaitoon, jota tarvitaan laadukkaiden ajoneuvojen valmistukseen. Tätä vaatii autonomisten ajoneuvojen mahdollistaminen miljoonille ihmisille ympäri maailman.

Ford kertoo kolminkertaistavansa autonomisten ajoneuvojen testijoukkonsa kymmenestä Fusion Hybrid -sedanista kolmeenkymmeneen, mikä tekee siitä suurimman testijoukon millään autovalmistajalla. 

Tarkoitus on lisätä autojen määrää kolminkertaiseksi lähitulevaisuudessa.

Ford oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka aloitti ajoneuvojensa testauksen Michiganin yliopiston simuloidussa kaupunkiympäristössä, esitteli autonomisen ajoneuvon toimintaa lumessa ja testasi autonomisia tutkimusajoneuvojaan yöllä täydessä pimeydessä LiDAR-teknologian kehityksessä.

Ford on kertonut neljästä tärkeästä sijoituksesta ja yhteistyöstä. Ne laajentavat Fordin vahvaa tutkimusta, joka kattaa edistyneet algoritmit, 3D-kartoituksen sekä LiDAR-, tutka- ja kamera-anturit. Uusia sijoituskohteita ja yhteistyökumppaneita ovat Velodyne, SAIPS, Nirenberg Neuroscience LLC ja Civil Maps.

Lisäksi Ford laajentaa Piilaakson toimintaansa. Tällä hetkellä Palo Alton tutkimuskeskus työllistää yli 130 tutkijaa, insinööriä ja tutkijaa. Se on kasvanut nopeasti yhdeksi alueen suurimmista autoalan tutkimuskeskuksista. Laajennettu laitos avautuu vuoden 2017 puolivälissä.

Lähde: Ford


0:33

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.