Finnvera: Turun telakan uusien risteilijöiden rahoitusehdot ennallaan

Finnveran mukaan risteilyalustilauksen meno Ranskaan ei periaatteessa vaikuta Turun telakan havittelemien muiden risteilijöiden rahoitukseen liittyviin ehtoihin.

– Finnveran tuki on edelleen ehdollinen. Perusperiaate on se, että myös muut rahoittajat löytyvät. Olemme antaneet tarjouksemme jo kauan sitten, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä MTV3 Uutisille.

Heikkilä muistuttaa, että Finnveran rahoitukseen liittyy aina ehtoja.

– Voimme olla takaamassa ainoastaan vieraan pääomanehtoista rahoitusta ja siitä voimme taata ainoastaan 80 prosenttia. Tämä on EU:n valtiontukisäännöistä tuleva ehdoton maksimi. Eli aina, kun Finnvera rahoittaa takauksella tai takuulla jotain, on sieltä löydyttävä pankki tai muita vieraan pääomanehtoisia rahoittajia, jotka ottaa vähintään 20 prosenttia omalle riskilleen. Lisäksi niin me kuin pankit aina vaadimme tietyn määrän omaa pääomaa tai muuta meistä riippumatonta markkinaehtoista rahoitusta. Kaikki meidän tekemät kokonaisuudet on tällaisia.

STX Finlandin varatoimitusjohtaja, Turun telakan johtaja Jari Anttila sanoi tänään Turun Sanomissa, että risteilyalustilauksen valuminen Ranskaan johtaa siihen, että muitakin risteilijöitä koskenut rahoituspaketti pitää repiä auki.

Heikkilän mukaan auki repiminen tarkoittanee sitä, että rakennusaikaista rahoitusta tarvitsevat enää mahdollisesti kaksi uutta risteilijää kolmen risteilijän sijaan.

– Olemme tarjonneet Turun telakalle 950 miljoonaa euroa usean aluksen valmistamiseen sillä ehdolla, että kokonaisrahoitus eli meistä riippumaton muu rahoitus siinä paketissa saadaan kasaan. Hieman yli 600 miljoonaa tästä 950:stä miljoonasta oli tätä alusta varten, joka rakennetaan nyt Ranskassa. Näin ollen kokonaispaketti on sitten toisennäköinen, kun aluksia ei ole niin paljon, kuin tämä 950 miljoonaa ja siihen liittyvät ehdot olisi kattaneet.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat