Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saastuttavaan lentoliikenteeseen ei puututa verotuksella, jottei turismi kärsisi

2:00Lentoliikenteen päästöt kasvamassa
Julkaistu 01.05.2018 03:00

MTV UUTISET - STT

Tiedämme, että lentoliikenne on ympäristön kannalta matkustusmuodoista haitallisin. Silti sitä verotetaan niistä kevyiten. Lentopolttoaineet eivät ole lainkaan verotuksen piirissä, toisin kuin esimerkiksi tie- ja laivaliikenteen polttoaineet.

Miksi lentoliikenteen päästöihin ei puututa verotuksella?

– Lentämiselle ei ole kansainvälisessä liikenteessä vaihtoehtoja, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen. Hänen tutkimusalansa on uudistuva liikenne.

Liimataisen mukaan tärkein syy lentoliikenteen turvattuun asemaan on valtioiden halu edistää vientiä ja turismia.

– Turismi on merkittävä ja voimakkaasti kasvava toimiala, jota jokainen maa haluaa lisätä, koska turistit tuovat rahaa.

Ja mitä sujuvammin ja edullisemmin lentoliikenne toimii, sitä tiuhempaan tavara maiden välillä liikkuu.

– Kansainvälisen kaupan esteet halutaan pitää minimissä, Liimatainen toteaa.

Lentoliikenteen säätely on kansainvälistä, ja lentopolttoaineet on sovitusti jätetty verotuksen ulkopuolelle. Liimatainen arvioi, että kansallisesti olisi kuitenkin mahdollista kerätä polttoaineveroa maan sisäisistä lennoista. Se vaatisi poliittista tahtoa.

Ruotsi verottaa lentojen ostajaa

Ruotsissa kokeillaan matkustajille kohdistettua lentoveroa. Se otettiin käyttöön huhtikuun alussa. Vero määräytyy matkan pituuden mukaan ja koskee Ruotsista lähteviä lentoja.

Summa vaihtelee muutamasta eurosta muutamaan kymmeneen euroon, ja sen maksaa lentolipun ostaja.

Suomessa vastaavaa ei ole suunnitteilla. Liikenneministeri Anne Berner on Ylen haastattelussa tyrmännyt lentoveron, koska se voisi vaikuttaa kielteisesti Suomen asemaan lentoliikenteessä.

Euroopan unionissa lentoliikenteeseen on yritetty vaikuttaa päästökaupan avulla. EU:n sisäiset lennot ovat päästökaupan piirissä. Päästöoikeuksien hinta on tosin alhainen, Liimatainen huomauttaa.

– Esimerkiksi Finnair käytti vuonna 2017 toimintakertomuksensa mukaan 3,6 miljoonaa euroa päästökaupan suoriin kustannuksiin. Polttoaineisiin taas käytettiin yhteensä noin 500 miljoonaa euroa.

Lentoliikenne kasvaa – samoin päästöt

Liimatainen on Suomen ilmastopaneelin jäsen. Monitieteinen paneeli koostuu ilmastokysymyksiin perehtyneistä 15 suomalaisesta tutkijasta. Paneelin viimevuotisen lausunnon mukaan ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää, että liikenteen päästöihin puututaan taloudellisella ohjauksella.

Käytännössä verotuksella.

Eri arvioiden mukaan lentoliikenne vastaa muutamaa prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Muutama prosentti ei ehkä kuulosta paljolta, mutta lentoliikenne kasvaa vauhdilla.

Suomen lentoasemayhtiö Finavia kertoo, että vuonna 2017 matkustajamäärät sen asemilla kasvoivat 9,2 prosenttia edellisvuotiseen verrattuna. Koko Euroopassa lentoliikenne kasvoi 8,5 prosenttia.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on sopinut CORSIA-järjestelmästä, jonka puitteissa lentoliikenne kasvaisi hiilineutraalisti vuodesta 2020 eteenpäin. Se tarkoittaa, että jatkossa lentoyhtiön on hyvitettävä päästöjensä kasvu.

Monet ilmailualan järjestöt puhuvat uusiutuvien polttoaineiden eduista. Niillä lentoliikenteen päästöihin voitaisiin vaikuttaa suoraan – ei välillisesti, kuten verotuksella.

Liimatainen sanoo, että biopolttoaineet kuuluvat alan päästöjen vähentämisen keinovalikoimaan, mutta toistaiseksi ne ovat erittäin kalliita.

– Eikä niiden hintaa voi alentaa alhaisemmalla polttoaineverolla, kuten esimerkiksi tieliikenteessä tehdään.

On mahdotonta alentaa veroa, jota ei ole. 

Lisää aiheesta:

Lentävän suomalaisen ilmastokuormasta ilmailu voi haukata jopa neljänneksen – biopolttoaineista tuskin on lentämisen viisasten kiveksiKeskustelu lentoverosta käy kuumana – asiantuntijat epäileväisiä lentoveron vaikutuksista päästöihin: "Vähän kuin lääke, eli tehoaako se ja mitä sivuvaikutuksia on"Suomen hallitus empii lentoveroa, kun moni EU-maa on veron puolella – asiantuntija: Lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainenFinnairin toimitusjohtaja Topi Manner: Ympäristön hyväksi pitää tehdä enemmän – "Lentovero on väärä keino"Lentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Kansa kannattaa lentoveroa, mutta eduskuntaryhmissä se saa vain niukasti kannatusta – "Suomen ei ole viisasta lähteä sooloilemaan asiassa"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa

  • Eilen20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin

  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia