Tiedämme, että lentoliikenne on ympäristön kannalta matkustusmuodoista haitallisin. Silti sitä verotetaan niistä kevyiten. Lentopolttoaineet eivät ole lainkaan verotuksen piirissä, toisin kuin esimerkiksi tie- ja laivaliikenteen polttoaineet.
Miksi lentoliikenteen päästöihin ei puututa verotuksella?
– Lentämiselle ei ole kansainvälisessä liikenteessä vaihtoehtoja, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen. Hänen tutkimusalansa on uudistuva liikenne.
Liimataisen mukaan tärkein syy lentoliikenteen turvattuun asemaan on valtioiden halu edistää vientiä ja turismia.
– Turismi on merkittävä ja voimakkaasti kasvava toimiala, jota jokainen maa haluaa lisätä, koska turistit tuovat rahaa.
Ja mitä sujuvammin ja edullisemmin lentoliikenne toimii, sitä tiuhempaan tavara maiden välillä liikkuu.
– Kansainvälisen kaupan esteet halutaan pitää minimissä, Liimatainen toteaa.
Lentoliikenteen säätely on kansainvälistä, ja lentopolttoaineet on sovitusti jätetty verotuksen ulkopuolelle. Liimatainen arvioi, että kansallisesti olisi kuitenkin mahdollista kerätä polttoaineveroa maan sisäisistä lennoista. Se vaatisi poliittista tahtoa.
Ruotsi verottaa lentojen ostajaa
Ruotsissa kokeillaan matkustajille kohdistettua lentoveroa. Se otettiin käyttöön huhtikuun alussa. Vero määräytyy matkan pituuden mukaan ja koskee Ruotsista lähteviä lentoja.