Kun lentoliikenne koronaviruspandemian jälkeen alkaa, lentämiseen voi liittyä monia uusia sääntöjä: hengityssuojat voivat tulla pakollisiksi ja terveydestään voi joutua antamaan selvityksen check-inin yhteydessä.
Selvitäkseen koronaepidemian aiheuttamasta taloudellisesta kolauksesta myös lentoyhtiöt saattavat joutua muuttamaan toimintatapojaan. Reitit voivat vähentyä, esimerkiksi ruoan tarjoilu supistua – ja jalkatilaa voi olla turistiluokassa entistäkin vähemmän.
Koronavirusepidemian aikana Finnairin matkustajalennot ovat olleet hyvin erilaisia kuin ennen pandemiaa.
Henkilökunnalla saattaa olla maskeja tai muita suojavarusteita, tarjoilua on muutettu ja lennon aikainen myynti lopetettu. Lentokentillä henkilökunta ei koske matkustusasiakirjoihin, vaan ne skannataan itse. Koneiden siivousta on tehostettu ja kaikkialla on käsidesiä.
Vielä ei tiedetä, jäävätkö käytännöt pysyviksi vai luovutaanko niistä, kun koronaviruspandemia on saatu hallintaan, myöntää Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.
Lentoemännillä suojapukuja ja -laseja
Tallqvist kertoo, että Finnair aikoo seurata asiassa niin asiakkaiden toiveita ja odotuksia kuin myös sitä, miten alan yleiset käytännöt tulevat muuttumaan.
Alan yleisten käytäntöjen muutoksesta on merkkejä. Bloombergin mukaan Korean Air Linesin henkilökunnalla on käytössään paitsi hengityssuojat ja hansikkaat, myös suojapuvut ja -lasit.
