Lentoyhtiöt ovat kansainvälisesti suurissa vaikeuksissa koronaviruspandemian vuoksi tehtyjen kansallisten rajoitusten takia.
Tänään norjalaisen lentoyhtiö Norwegianin osakkeenomistajat ovat hyväksyneet yhtiön pelastussuunnitelman. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtiö välttää konkurssin toistaiseksi.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepfer kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa, että Norwegianin tilanne on näkynyt Suomen kuluttajaviranomaiselle saakka.
– Meille on tullut matkustamisesta paljon yhteydenottoja koronan tiimoilta. Yhteensä noin 1550, joista lentoliikennettä koskevia 430. Norwegianilta tulee tasaisesti noin kymmenen yhteydenottoa päivässä kuluttajaoikeusneuvontaan.
Lue myös: Lentoyhtiö Norwegian pelastui! Osakkeenomistajat hyväksyivät pelastussuunnitelman
Parempi on, jos lentoyhtiö peruu lennot
Kuluttajan oikeudet ovat puhuttaneet paljon korona-aikana. Toepfer korostaa, että vallitsevassa poikkeustilanteessa maltti on valttia.
– Yleensä kuluttajan kannattaa odottaa, että lentoyhtiö peruuttaa lennon, koska silloin kuluttajan oikeudet ovat selkeämmät ja varmemmat.
– EU-alueelta lähtevillä tai EU-alueelle suuntautuvilla EU-maan lentoyhtiöiden lennoilla oikeuksiin kuuluu, että kuluttaja saa rahansa takaisin kokonaisuudessaan maksetusta lentolipusta, tai voi valita uudelleenreitityksen myöhempänä ajankohtana. Se on nyt hämärän peitossa, että milloin sopivampi ajankohta olisi.
