Finnair syrji liikuntavammaista asiakasta – olisi pitänyt tarjota alennusta Nizzan matkasta

Lentoyhtiö Finnair syrji hinnoittelussaan liikuntavammaista asiakasta, toteaa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta päätöksessään.

Nizzaan matkustaneen asiakkaan jalka oli jäykistetty siten, ettei hän pystynyt taivuttamaan sitä. Asiakas tarvitsi lentokoneessa kolme paikkaa, mutta Finnair ei päätöksen mukaan tarjonnut kohtuullisia mukautuksia hintaan.

Koska asiakkaalle oli tarjottu ratkaisuksi kolmen normaalihintaisen paikan ostamista vamman takia, oli hänen pääsynsä palvelujen piiriin lautakunnan mukaan estynyt hinnan takia.

Lautakunta kieltää päätöksessä Finnairia jatkamasta syrjittyyn asiakkaaseen tai muihin henkilöihin kohdistuvaa syrjintää lentoliikennepalveluissa.

Finnair vetosi asiassa hinnoitteluvapauteen ja sanoi tarjoavansa erityishintaisia lippuja muun muassa korkean invaliditeetin matkustajille. Finnairin näkemyksen mukaan sillä ei ole lain mukaan velvollisuutta myydä yksittäistä lippua eikä lisäpaikkoja vammaisille matkustajille muita halvemmalla.

"Liikevaihdoltaan merkittävä yhtiö"

Lautakunta sanoi arvioineensa ratkaisussa molempien osapuolten kykyä selviytyä lipun hinnan aiheuttamasta tappiosta. Päätöksessä huomioidaan, että Finnair on pörssiin listautunut ja liikevaihdoltaan merkittävä valtionyhtiö, jonka liiketoiminta on taloudellisilta vaikutuksiltaan huomattavaa.

Päätökseen vaikutti sen mukaan myös vamman erityislaatuisuus ja harvinaisuus sekä kohtuullisen mukautuksen tapauskohtaisuus.

– Tapauksessa tarvittava kohtuullinen mukautus ei yleisemmin vaikuta yhtiön hinnoitteluvapauteen, päätöksessä todetaan.

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta on valtioneuvoston nimittämä oikeusturvaelin. Se valvoo yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain noudattamista yksityisessä toiminnassa sekä julkisessa hallinto- ja liiketoiminnassa.

Asian tutkimista pyysi yhdenvertaisuusvaltuutettu.   

Lue myös:

    Uusimmat