Liikuntavammainen joutui ostamaan kolme paikkaa lennolle – Finnair syrji matkustajaa

Korkein hallinto-oikeus (KHO) katsoo keskiviikkona antamassaan päätöksessä lentoyhtiö Finnairin syrjineen liikuntavammaista matkustajaa vuonna 2016.

Matkustajan polvi oli leikkauksessa jäykistetty niin, että hänelle oli aiheutunut pysyvä jalkavamma. Hän tarvitsi vammansa vuoksi lisätilaa, eikä Finnairilla ollut tarjota yhtä sellaista istumapaikkaa, jossa matkustaja olisi voinut istua. 

Matkustaja joutui ostamaan kolme vierekkäistä paikkaa lennolle. Kaikista kolmesta istumapaikasta veloitettiin perushinta. 

KHO katsoo, että Finnairin olisi pitänyt antaa vammaiselle matkustajalle kohtuulliset mukautukset hinnoista.

– Sitä, että Finnair oli järjestänyt liikuntavammaiselle henkilölle kolme vierekkäistä istuinta, ei voitu pitää riittävän toimenpiteenä, koska henkilö oli joutunut maksamaan lentomatkastaan lähes kolminkertaisen hinnan verrattuna samassa asemassa olevaan vammattomaan matkustajaan, kirjoittaa KHO päätöksessään.

KHO kumosi päätöksellään hallinto-oikeuden aiemman päätöksen. Päätöksellään KHO saattoi voimaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksen siltä osin kuin Finnairin oli katsottu laiminlyöneen kohtuullisten mukautusten järjestämisen liikuntavammaiselle matkustajalle.

Laki edellyttää toimia yhdenvertaisuuden turvaamiseksi

Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan KHO:n päätös on merkittävä vammaisten ihmisten oikeuksien kannalta.

– Päätös vahvistaa vammaisten henkilöiden tosiasiallisen yhdenvertaisuuden toteutumista. Olemme todella tyytyväisiä, että saimme tämän tärkeän linjauksen, sanoo yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman tiedotteessa.

Yhdenvertaisuuslaki edellyttää esimerkiksi palvelujen tarjoajan tai vaikkapa koulutuksen järjestäjän tekevän kohtuullisia mukautuksia, jos vammainen ihminen ei muuten voi asioida yhdenvertaisesti muiden kanssa. KHO katsoo, että yhdenvertaisuuslain kohtuullisia mukautuksia koskevaa säännöstä ei ollut tässä tapauksessa perusteita tulkita niin, että hinnanalennus tai muu hyödykkeen tai palvelun hintaan kohdistuva toimenpide ei voisi tulla lainkaan kyseeseen kohtuullisena mukautuksena.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan yksittäisessä tilanteessa myönnettävä hinnanalennus tai muu hintaan tehtävä muutos voi olla osapuolten kannalta joissakin tapauksissa perustelluin tai jopa ainoa tapa toteuttaa kohtuulliset mukautukset.

– Kohtuullisen mukautuksen sisältöä tulee arvioida vammaisen henkilön yksilöllisten tarpeiden näkökulmasta ja siten, että mukautuksella palvelu tulee vammaisen henkilön saataville, sanoo erityisasiantuntija Tiina Valonen yhdenvertaisuusvaltuutetun tiedotteessa.

KHO katsoo, toisin kuin hallinto-oikeus, että matkustajan ostamien lisäpaikkojen hintoihin tehtyä alennusta liikuntavammaisen ihmisen yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi ei voitu pitää Finnairin kannalta kohtuuttomana.

Finnairin tulos yhä raskaasti tappiollinen – näin kommentoi lentoyhtiön toimitusjohtaja Manner 4:45
Katso myös: Finnairin tulos on yhä raskaasti tappiollinen – näin kommentoi lentoyhtiön toimitusjohtaja Topi Manner.

Lue myös:

    Uusimmat