HS: Finnair ei syrjinytkään vammaista matkustajaa vaatiessaan kolmen paikan ostamista

Kansalaisaloite lentoverosta etenee eduskunnan käsittelyyn – näin Finnair vastaa kohualoitteeseen 6:15
Video: Kansalaisaloite lentoverosta eteni eduskunnan käsittelyyn marraskuussa 2019 – näin Finnair vastasi aloitteeseen.

Helsingin hallinto-oikeuden joulukuisen päätöksen mukaan Finnair ei toiminut väärin, kun se vaati ylimääräistä tilaa tarvinnutta matkustajaa ostamaan kolme täysihintaista istumapaikkaa lennolle, kertoo Helsingin Sanomat.

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta otti alun perin vuonna 2017 asiaan päinvastaisen kannan. Lautakunnan mukaan Finnairin olisi pitänyt myydä tarvittavat lisäpaikat halvemmalla.

Matkustaja tarvitsi lisätilaa, koska hän ei pystynyt koukistamaan toista polveaan. Sellaista istumapaikkaa, jolla jalka olisi voinut olla suorana, ei ollut saatavilla. Finnair vaati sen sijaan matkustajaa ostamaan kolme vierekkäistä paikkaa.

Päätöksen mukaan Finnairilla ei ollut velvollisuutta kompenosida rahallisesti

Yhdenvertaisuuslain mukaan palveluntarjoajien on tehtävä kohtuulliset mukautukset, jotta vammaiset voivat tasavertaisesti käyttää palveluja. Lautakunta katsoi hinnanalennuksen tällaiseksi mukautukseksi mutta hallinto-oikeus ei.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan laissa ei ole säädetty velvollisuutta kompensoida rahallisesti sitä, että mukautusten tekeminen on mahdotonta.

Päätöksestä on mahdollista valittaa vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.


Lue myös:

    Uusimmat