Finnair perkaa kotimaan tappioreittejään – toistaiseksi vielä yhdessä kuntien kanssa

Useilla kotimaan reiteillä tappiota 1:56

Vahvasta heinä-syyskuun tuloksesta hehkuttanut Finnair on tuskastunut useiden kotimaan reittien tappioihin. Nyt yhtiö neuvottelee ongelmareittien alueiden ja kaupunkien kanssa yhteistyöstä. Reittimuutoksia on luvassa jo vuoden kuluessa.

Finnairin toimitusjohtajan Pekka Vauramon mukaan useiden kotimaan reittien tappiot johtuvat siitä, että käyttöasteet ovat matalia. Hänen mukaansa mielikuva täpötäysistä koneista kotimaan lennoilla ei kerro koko totuutta, sillä koneet ovat joillakin reiteillä täysiä vain toiseen suuntaan.

–Kukaan ei kerro tarinoita siitä, kun koneet tulevat tyhjiä takaisin, toteaa Vauramo.

Yhtiön tulostiedotteen mukaan kapasiteettia on sopeutettava paremmin kysyntää vastavaksi. Käytännössä siis joko karsitaan vuoroja tai lakkautetaan kokonaisia reittejä.

– En halua näitä kohteita nyt sen kummemmin määritellä, mutta ne reitit, joilla vuositasolla on alle 100 000 matkustajaa, ovat aika haasteellisia, arvioi Vauramo.

Mitkä paikkakunnat ovat vaarassa?

Finavian tilastojen mukaan viime vuonna alle 100 000 matkustajan paikkakuntia Finnairin kohteista olivat ainakin Jyväskylä, Kajaani, Kemi-Tornio, Kokkola-Pietarsaari, Kuusamo ja Maarianhamina.

Sitä, ovatko Finnairin syynissä myös Turku ja Tampere, on vaikea päätellä. Kotimaan matkustajia tilastoitiin molemmilla kentillä viime vuonna vain noin 93 000. Mutta kun lukuihin ynnätään eri yhtiöden kansainväliset matkustajat, luvut ovat heti isompia, Tampereella yli 412 000 ja Turussakin liki 300 000.

Vauramo vakuuttaa, että alueiden ja kaupunkien kanssa käydään nyt hyvässä hengessä neuvotteluja siitä, millä keinoilla koneisiin saataisiin lisää matkustajia.

– Emme missään nimessä halua tehdä mitään yllättäviä liikkeitä.

– Mutta jossain vaiheessa meidän on tehtävä päätöksiä, mikäli nämä toimenpiteet eivät lähde liikkeelle tai tuota tulosta. 

Vauramo painottaa, että kyse on nimen omaan koneiden täyttöasteista. Pienemmillä koneilla lentäminen ei hänen mukaansa tilannetta korjaa, koska silloin nousisivat myös yksikkökustannukset. 

– Uskosin, että lähimmän vuoden sisällä, tulemme muutoksia näkemään. 

Lue myös:

    Uusimmat