Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnair aikoo karsia kotimaan reittejä: Pienten kenttien liikenne vaarassa

Lehtikuva
Julkaistu 16.11.2015 03:09(Päivitetty 16.11.2015 09:31)

MTV UUTISET - STT

Finnair käy parhaillaan keskusteluja maakunnissa löytääkseen keinoja lentoyhteyksien turvaamiseksi. Finnairin toimitusjohtajan Pekka Vauramon mukaan Finnair on tavannut maakunnissa erityisesti yritysten edustajia löytääkseen keinoja kotimaan lentämisen vauhdittamiseksi.

– Nämä keskustelut ovat nyt kesken usean paikkakunnan osalta, Vauramo kertoo.

Hän uskoo, että erilaisia yhteistyömalleja on löydettävissä.

– Keskustelut eri alueiden kanssa ovat vähän erilaisia. Suunnitelmia tapahtumajärjestämisestä ja muusta, jolla voidaan matkustamista lisätä, on ihan kiitettävästi vireillä. Nähtäväksi jää, miten ne kantavat hedelmää, Vauramo sanoo.

Yrityskauppahuhujen keskellä oleva Finnair ylsi heinä-syyskuussa kaikkien aikojen parhaaseen toiminnalliseen tulokseen. Tulosrivejä kuitenkin rassaa kotimaan lentoliikenteen heikko vire, ja yhtiö tekee tappiota useilla kotimaan reiteillä. Yhtiö onkin aikeissa karsia kotimaan liikennettään.

Finnairin linjaukset ovat kriittisiä koko kotimaisen lentoliikenteen kannalta, sillä useille kentille se lentää ainoana yhtiönä. Lisäksi muun muassa pohjoisen matkailuyrittäjät ovat kritisoineet nykyisten yhteyksien muodostavan pullonkaulan toiminnan kehittämiselle.

Suunnitelmia ei ole vielä tehty

Vauramon mukaan suunnitelmia liikenteen karsimisesta ei ole vielä tehty, mutta mitään äkkipysäystä yhtiö ei halua tehdä.

– Tässä on kyse suomalaisten palvelutasosta ja monien matkailuyrittäjien liiketoiminnasta. Haluamme antaa aikaa keinojen löytämiseksi matkustamisen vauhdittamiseksi, Vauramo kertoo.

Uhanalaisia reittejä yhtiö ei ole vielä määritellyt.

– Haasteellisia ovat reitit, joilla on alle 100 000 matkustajaa vuodessa. Kaikilla reiteillä on kuitenkin kannattavia vuoroja, Vauramo sanoo

Finnair ei kerro tietoja yksittäisten reittien matkustajamääristä. Finavian tilastojen perusteella kauaksi 100 000 matkustajasta jäävät kokonaisuudessaan esimerkiksi Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion kentät.

Maakunnallista omistusta kenttiin?

Finavia arvioi, että kotimaan lentoliikenne on tänä ja ensi vuonna nollakasvussa. Lentokenttien välillä on kuitenkin suuria eroja, sillä osa niistä kasvaa vahvasti ja osassa mennään alamäkeä. Useampaan kotimaan kohteeseen lentää enää Finnair, ja Norwegian Pohjois-Suomessa. Näiden kenttien liikenne kasvaa vahvimmin.

Finavian lentoasemaverkosta vastaavan johtajan Joni Sundelinin vahvinta kasvu on Rovaniemellä, Oulussa ja Vaasassa ja matkailukentistä paras potentiaali on Kittilässä ja Ivalossa.

Liikenne- ja kuljetustekniikan professori Jorma Mäntysen mukaan muutamista kasvavista kentistä huolimatta kotimaan lentoliikenne on ollut kurjistumisen kierteessä.

– Olemme jääneet tavattomasti jälkeen muista Pohjoismaista. Esimerkit kertovat, että kun tulee tarjontaa, niin syntyy myös kysyntää, Mäntynen sanoo.

Hänen mukaansa yksi lääke tilanteeseen voisi olla joidenkin kenttien siirtyminen alueelliseen omistukseen.

– Silloin on paljon vahvempi intressi kehittää kenttiä ja hankkia kentille uusia yhteyksiä, Mäntynen sanoo.

Sundelinin mukaan Finavia markkinoi aktiivisesti jokaista kenttää. Kuitenkin esimerkiksi Lappeenrannan kenttä on todennäköisesti siirtymässä Finavialta alueelliseen omistukseen.

– Olemme valmiita avoimesti keskustelemaan, mikä vaihtoehto olisi kussakin tilanteessa järkevintä, Sundelin sanoo. 

Lisää aiheesta:

Finavia: Maakuntalentojen tuki lopetettava – yhtiölle vuosittain miljoonatappiotLentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaFinavian johtaja arvostelee maakuntakenttien lentoliikenteen tukemista – yhdensuuntaisen lipun tuki lähes tuhat euroa Finnairin jättämästä lentoaukosta löytyi uusi bisnes – syöttöliikenne tuo toivoa koronan hyydyttämälle Itä-Suomen ilmailulleLentomatkustajien määrä edelleen kasvussa kiivaasta ilmastokeskustelusta huolimatta – moni lentoasema pyörii silti säästöliekillä: "Meillä on lukuisia kannattamattomia lentoasemia"Kilpailu Euroopan ja Aasian välisissä lennoissa kiristyy – Finnairin toimitusjohtaja luottaa yhtiön valtteihin
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 09:35
    Kanada

    Kanadan pääministeri pyytää Trumpilta anteeksi Ronald Reagan -mainoksen takia

  • 07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen18:47
    Teboil

    Teboilin vetoomukseen tyly vastaus

  • Eilen16:58
    Teboil

    Kuljetusala huolestui: Teboilin kaatuminen tuo katveita diesel-karttaan