Finassivalvonnan asiantuntija ei muista, että tämän mittaluokan virhettä olisi ilmennyt aikaisemmin Suomen nettipankeissa.
S-Pankki kertoi tiistaina verkkopankin tunnistautumiseen liittyneestä häiriöstä, jonka seurauksena pankin asiakkailla on ollut pääsy toisten asiakkaiden verkkopankkeihin. Tilanne jatkui pankin oman ilmoituksen mukaan yli kolmen kuukauden ajan ilman, että viallisesti toiminut tunnistautuminen huomattiin. Lopulta S-pankki ryhtyi toimiin, kun se sai asiasta ilmoituksen "valkohattuhakkerilta" elokuun alussa.
Finanssivalvonnan mukaan kyse on hyvin vakavasta asiasta.
– Kyllä kyse on vakavasta asiasta ja poikkeuksellisestakin, koska tällaisen järjestelmähäiriön seurauksena on onnistuttu tekemään oikeudettomia maksutapahtumia asiakkaiden tililtä, sanoo Finanssivalvonnan johtava lakimies Sanna Atrila MTV Uutisille.
Finanssivalvonta on saanut S-pankilta tiedon asiasta jo aiemmin, sillä pankkien on raportoitava sille kaikista järjestelmähäiriöistä.
Atrila ei muista, että vastaavaa, tämän mittaluokan virhettä olisi ilmennyt aikaisemmin Suomen nettipankeissa.
– Kyseinen pankki joutuu meille raportoimaan tämän tapahtuman perusteellisesti ja vastaamaan, ettei vastaavaa häiriötä jatkossa tapahdu. Ja kyllä me omalla valvonnalla pyrimme omalta osaltamme varmistamaan, ettei tällaisia virheitä jatkossa tapahdu.
Atrilan mukaan pankilta on saatu jo selvityksiä asiasta, mutta selvittely jatkuu yhä.
