Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuntemattoman miehen tilitiedot lävähtivät Janin näytölle S-Pankissa – "Äärimmäisen epätodennäköinen sattuma"

All Over Press
Julkaistu 16.10.2022 19:25
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

S-pankin verkkopalvelussa on viikonloppuna tapahtunut outo sattumus. Keskisuomalaisen miehen yritys kirjautua verkkopankkiinsa johtikin tuiki tuntemattoman miehen tilitietojen paljastumiseen.

Viime viikkoina julkisuudessa on puitu S-pankin älypuhelinsovelluksessa S-mobiilissa havaittuja haavoittuvuuksia ja niiden hyväksikäyttöä. S-pankki on kertonut, että ongelmat on korjattu. Sen vuoksi tapaus saikin yllättävään tilanteeseen joutuneen miehen varpailleen.

S-pankki uskoo, että kyse ei ollut sen tietojärjestelmistä vaan asiakkaiden tekemistä virheistä.

Lue myös: Mikä aiheutti S-Pankin valtavan tietoturvamokan? Tässä ovat suurimmat kysymysmerkit – ja näin pankki vastaa

Näki tuntemattoman miehen tili- ja henkilötiedot

Tapahtumat saivat alkunsa, kun keskisuomalainen perheenisä Jani oli asentamassa uuteen kännykkäänsä S-mobiilia. Palvelu alkoi kuitenkin käyttäytyä kummallisesti.

Hän oli uuden puhelimensa selaimella kirjautumassa S-pankin verkkopalveluun sovelluksen asentamista varten, ja hyväksyi kirjautumisen vanhassa puhelimessaan olevalla S-mobiili-sovelluksella sormenjäljellään.

Janin yllätykseksi uuden kännykän selaimeen avautuikin hänelle tuntemattoman, nimen perusteella ulkomaalaistaustaisen miehen tiedot.

Hän ihmetteli tilannetta ja koitti asetusten kautta päästä käsiksi omiin tietoihinsa. Sieltä kuitenkin esille vain lisää tuntemattoman miehen tietoja. Tämä vahvisti Janin käsityksen siitä, että jonkin on pielessä.

Lue myös: Poliisi: 16-vuotias oli S-Pankin suuren puhalluksen aivot, miljoonasaalista saadaan tuskin koskaan takaisin – "Me emme pääse niihin käsiksi"

4:09S-Pankin häiriö paljastui valkohattuhakkerin ansiosta – asiakkaat pääsivät käsiksi toisten tileihinNäin S-Pankki kommentoi tuoreeltaan tapausta, jossa S-pankin sovelluksessa muut käyttäjät pystyivät tekemään tilisiirtoja toisten tileillä. Katso aiempi haastattelu yltä.

Tapahtunut aiheuttaa epävarmuutta

Tapaus sattui lauantaina. Jania ihmetyttää se, ettei S-pankin sivuilta löytynyt tietoa, missä asian selvittelyn voisi aloittaa viikonlopun aikana.

Korttien sulkupalvelusta ei osattu auttaa. Jania kehotettiin soittamaan asiakaspalveluun maanantaina. Lopulta sunnuntai-iltapäivällä häneen otettiin yhteyttä, ja hän välitti tarkemmat tiedot tapahtuneesta pankille verkkopankin kautta.

Jani otti hänelle avautuneesta näkymästä kuvankaappauksen selvittääkseen asiaa pankin ja tarvittaessa viranomaisten kanssa. MTV Uutiset on nähnyt kuvankaappauksen vahvistuksena tapaukselle.

Viimeaikaiset uutiset S-mobiilin ongelmista ja nyt todistetut omat kokemukset ovat saaneet Janin pohtimaan, haluaako hän käyttää palvelua enää jatkossa. S-pankkia hän on käyttänyt perheineen lähinnä ruokaostoksiin. Tilillä on siis säännöllisesti merkittävä summa rahaa.

– Jos tällainen jatkuu, ei sillä uskalla rahaa siirtää, Jani sanoo.

– Pitää varmaan pysyä sitten omassa pankissa ja jättää vain bonukset tuonne S-pankkiin, hän pohtii.

Tapaus ei myöskään ole ainutkertainen S-pankin historiassa. Esimerkiksi huhtikuussa 2019 S-pankki tiedotti, että tietojärjestelmien häiriön vuoksi rajattu joukko S-mobiilin käyttäjiä oli nähnyt tilapäisesti toisten asiakkaiden tietoja.

Lue myös: S-Pankissa vakava järjestelmähäiriö: Asiakkaat pystyivät kirjautumaan toisen asiakkaan tunnuksilla – luvattomia maksuja tehty

S-pankki: Kyseessä lienee äärimmäisen epätodennäköinen sattuma

S-pankin digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg kertoo, että he ovat tänään saaneet yhdeltä asiakkaalta yhteydenoton mainittuun tapaukseen liittyen. Asiaa on asiakkaan kanssa selvitetty, ja tämänhetkisen tiedon mukaan pankin tekniset järjestelmät ovat toimineet normaalisti. Muita vastaavia tapauksia ei ole tullut pankin tietoon.

Holmbergin mukaan kyseessä vaikuttaisi olevan "äärimmäisen epätodennäköinen, mutta mahdollinen sattuma".

– Yrittäessään kirjautua verkkopankkiin asiakkaamme oli näppäillyt käyttäjätunnuksensa väärin, kuten voi käydä kenelle tahansa. Tuo näppäilty numerosarja sattui valitettavasti olemaan toisen asiakkaan käyttäjätunnus. Toinen asiakas oli puolestaan saanut S-mobiili-sovellukseensa vahvistuspyynnön verkkopankkiin kirjautumisesta, jonka tämä oli epähuomiossa hyväksynyt, Holmberg kertoo sähköpostitse.

Holmbergin mukaan tämän vuoksi vahvistuspyynnön saadessaan on aina varmistuttava siitä, että tapahtuma on oikea ja tietää, mitä on hyväksymässä. Väärät tunnistuspyynnöt on peruttava.

– Otamme palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja tulemme käymään tämänkin tapauksen vielä tarkemmin läpi. Tulemme myös miettimään, miten vastaavat epäonniset sattumat voitaisiin ehkäistä tulevaisuudessa, Holmberg kirjoittaa.

Järjestelmien toiminta ja tapahtumat aiotaan kuitenkin vielä varmistaa, ja tapaukseen liittyviin henkilöihin ollaan sen jälkeen yhteydessä.

– Suhtaudumme erittäin vakavasti meidän palveluidemme turvallisuuteen ja olemme aina erittäin kiinnostuneita meidän asiakkaiden havainnoista, Holmberg kertoo.

"Palveluidemme käyttö on turvallista"

Holmbergin mukaan ei ole tiedossa, että ongelmat olisivat laajempia. Asia kuitenkin tullaan tutkimaan perinpohjaisesti. Hän vakuuttaa pankin ottavan asian ja tietoturvan yleensä vakavasti.

– Nämä ovat erittäin vakavia ja erittäin valitettavia tapahtumia. Jokainen tapaus on tietyisti liikaa. Voidaan vakuuttaa, että tulemme tekemään kaikkemme, että tämäntyyppiset tapahtumat eivät pääse enää koskaan toistumaan.

Holmberg kertoo, että jos havaitsee verkkopankissaan jotain poikkeuksellista, tulee siitä arkisin soittaa asiakaspalveluun ja muina aikoina laittaa verkkoviestiä. Jos tilanne on vakava, voi ottaa yhteyttä sulkupalveluun, joka on aina auki.

– Sillä tavalla asiat saadaan mahdollisimman nopeasti selvitykseen.

– Voin vakuuttaa, että meidän palveluidemme käyttö on turvallista ja tämä asia tullaan selvittämään perin juurin, Holmberg kertoo.

Vastaavaa tapahtui vuonna 2019: S-Pankin mobiilisovellus toimii jälleen – jopa sadat asiakkaat ovat voineet nähdä väärän käyttäjän pankkitietoja

Lisää aiheesta:

Nordean ongelmat raivostuttavat asiakkaita – lainojen katoaminen ilahdutti silti Anssia: "Kiitos, Nordea!"Anteron, 84, tililtä vietiin 64 000 euron eläkesäästöt – näin huijaus eteniMikä aiheutti S-Pankin valtavan tietoturvamokan? Tässä ovat suurimmat kysymysmerkit – ja näin pankki vastaaFinanssivalvonta: S-Pankin häiriö verkkopankissa poikkeuksellinen ja vakava – "Pankin tulee palauttaa rahat pikimmiten"Yli 32 000 euron eläkesäästöt verkkohuijauksessa menettänyt Eila saikin rahansa pankilta takaisin! OP kertoo, miksi se päätyi poikkeukselliseen ratkaisuunEila luuli maksavansa laskun, menettikin kymmenien tuhansien eläkesäästönsä – näin helppoa on tulla huijatuksi: "Myin pihakalusteita, että sain laskut maksettua"
S-pankkiTietoturvaPankitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

S-pankki
  • 12.10.17:03
    Kyberturvallisuus

    S-Pankin verkkosivuilla häiriöitä, syynä palvelunestohyökkäys

  • 26.9.14:26
    Verkkohuijaukset

    S-Pankki varoittaa huijauksista – huijarin puhelinnumero voi hämätä

  • 10.9.14:23
    Tietoturva

    S-pankille miljoonarapsut – rikolliset käyttivät virhettä hyväkseen

  • 29.8.15:16
    Verkkohuijaukset

    Saitko tämän bonusviestin "S-Pankilta"? Varo!

  • 16.6.11:38
    Huijaukset

    S-Pankki: Nuoria värvätään rikollisten rahamuuleiksi