Pankit kehittävät kilpaa digitaalisia palveluita, mutta joka viides ei käytä ollenkaan tai juurikaan niitä.
Finanssivalvonta on huolissaan siitä, kuinka vanhukset ja muut erityisryhmät saavat tarvitsemansa peruspankkipalvelut. Pankkeja valvovaan finanssivalvontaan tulee säännöllisesti valituksia peruspankkipalveluista.
– Olemme tässä vuosittain tehtävässä peruspankkiselvityksessä esittäneet meidän huolemme tästä asiasta. Erityisesti ikäihmisten ja muiden toimintarajoitteisten ihmisten kohdalta, kertoo lakimies Sanna Atrila Finanssivalvonnasta.
Peruspankkipalveluita, kuten rahan nostoa tai talletusta, voi joutua odottamaan konttorissa tunnin, mutta digipankin kärsimättömiä asiakkaita ollaan valmiita palvelemaan minuuteissa. Käteistä saa enää noin kymmenestä pankista, vaikka kolmellatoista prosentilla asiakkaista ei ole verkkopankkia.
– Siinä on varmaan tottumiskysymys. Osa haluaa hakea konttorista sen käteisen eikä ole vielä oivaltanut, että nyt käteistä saa useammista paikoista kuin koskaan aikaisemmin, neuvoo henkilöasiakasliiketoimintajohtaja Jani Eloranta Nordeasta.
Pankkitililtä voi nostaa rahaa esimerkiksi K-kaupoista.
Asiakaspalvelulla kilpaillaan
Osuuspankilla käteistä saa yhä 350 konttorista. Pankki on lanseerannut yksinkertaisen verkkopankkisivun perusasiointiin. Tästä huolimatta joka viides pankin asiakas ei käytä ollenkaan tai käy hyvin vähän digipankissa.
