Läheisten toivotaan tarjoavan etäasioinnissa apuaan ikäihmisille. Epävarmassa tilanteessa kannattaa ensimmäiseksi soittaa omaan pankkiin.
Kuukauden ensimmäinen viikko on pankeissa yleensä ruuhkainen, kun esimerkiksi eläkkeet ja Kelan tuet maksetaan. Turvallisen asioinnin takaamiseksi pankit toivovat asiakkaidensa suosivan nyt mahdollisuuksien mukaan etäasiointia. Jos konttorissa on pakko käydä, kannattaa harkita käynnin siirtämistä esimerkiksi seuraavalle viikolle, jos asiakkaan talous sen sallii.
Ainakin Nordean konttoreissa oli liiketoimintajohtaja Sari Tempakan mukaan vielä keskiviikkoaamupäivänä kuukauden juuri vaihduttua hyvin rauhallista, eikä jonoja ollut.
Asiakasvirta pankkien konttoreissa on koronavirusepidemian johdosta jo aiemmin selvästi vähentynyt ja asiointi siirtynyt yhä enemmän verkkoon. Nordean pääkaupunkiseudun kassapalvelukonttoreissa asiakaskysyntä on pudonnut viime viikkoina noin puoleen, Tempakka kertoo.
Danske Bankin päivittäispalveluista vastaavan johtajan Johanna Kronholmin mukaan päivittäisasiointi konttoreissa on selvästi vähentynyt koko maassa, enimmillään Uudellamaalla jopa 40 prosenttia.
Turvavälit ja suojalasit käytössä
Pankit pyrkivät tekemään myös konttorissa asioinnista mahdollisimman turvallista niille, joilla on tarve hoitaa asiansa paikan päällä. Samassa tilassa ei saa olla kymmentä henkilöä enempää, ja odotustiloissa on sijoiteltu tuolit väljästi turvavälien mukaan.
Asioinnissa suositaan ajanvarausta, palvelupisteille on asennettu suojalaseja ja hygieniaan panostetaan.
OP:n konttoreista osa on myös varannut tietyn osan päivästä vain riskiryhmien asiointiin, kertoo vähittäispankkiliiketoiminnan johtaja Harri Nummela.
