Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pankkiasiat kannattaa nyt hoitaa etänä – laskujen maksu onnistuu myös ilman internetiä

Lehtikuva
Julkaistu 03.04.2020 11:10

MTV UUTISET - STT

Läheisten toivotaan tarjoavan etäasioinnissa apuaan ikäihmisille. Epävarmassa tilanteessa kannattaa ensimmäiseksi soittaa omaan pankkiin.

Kuukauden ensimmäinen viikko on pankeissa yleensä ruuhkainen, kun esimerkiksi eläkkeet ja Kelan tuet maksetaan. Turvallisen asioinnin takaamiseksi pankit toivovat asiakkaidensa suosivan nyt mahdollisuuksien mukaan etäasiointia. Jos konttorissa on pakko käydä, kannattaa harkita käynnin siirtämistä esimerkiksi seuraavalle viikolle, jos asiakkaan talous sen sallii.

Ainakin Nordean konttoreissa oli liiketoimintajohtaja Sari Tempakan mukaan vielä keskiviikkoaamupäivänä kuukauden juuri vaihduttua hyvin rauhallista, eikä jonoja ollut.
Asiakasvirta pankkien konttoreissa on koronavirusepidemian johdosta jo aiemmin selvästi vähentynyt ja asiointi siirtynyt yhä enemmän verkkoon. Nordean pääkaupunkiseudun kassapalvelukonttoreissa asiakaskysyntä on pudonnut viime viikkoina noin puoleen, Tempakka kertoo.

Danske Bankin päivittäispalveluista vastaavan johtajan Johanna Kronholmin mukaan päivittäisasiointi konttoreissa on selvästi vähentynyt koko maassa, enimmillään Uudellamaalla jopa 40 prosenttia.

Turvavälit ja suojalasit käytössä

Pankit pyrkivät tekemään myös konttorissa asioinnista mahdollisimman turvallista niille, joilla on tarve hoitaa asiansa paikan päällä. Samassa tilassa ei saa olla kymmentä henkilöä enempää, ja odotustiloissa on sijoiteltu tuolit väljästi turvavälien mukaan.

Asioinnissa suositaan ajanvarausta, palvelupisteille on asennettu suojalaseja ja hygieniaan panostetaan.

OP:n konttoreista osa on myös varannut tietyn osan päivästä vain riskiryhmien asiointiin, kertoo vähittäispankkiliiketoiminnan johtaja Harri Nummela.

Etäpalveluita monessa kanavassa

Pankit toivovat, että konttorikäynteihin tottuneet ikäihmiset saisivat nyt apua läheisiltä, joille etäasiointi on tutumpaa.

Jos läheisten apua ei ole tarjolla, kannattaa epävarmassa tilanteessa aina ensimmäiseksi soittaa omaan pankkiin. Pankeista ainakin OP on avannut myös uuden neuvontapuhelimen erityisapua tarvitseville.

– Säännöllisille laskuille paras ratkaisu on e-lasku verkkopankissa. Jos sitä ei ole käytössä, voi sopia pankin kanssa suoramaksusta, kehottaa Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Laskut voi maksaa myös puhelimitse tai maksupalvelukuorilla. Maksukuoria voi tilata esimerkiksi puhelimitse kotiin ja jättää lähimpään kirjelaatikkoon.

Viimeistään nyt kannattaisi hankkia myös maksukortti, jos sitä ei vielä ole. Silloin käteistä voi nostaa myös automaatilta tai kaupan kassalta, jossa monen on joka tapauksessa käytävä.

Koronaviruksen aiheuttamien taloudellisten ongelmien vuoksi monen on haettava lyhennysvapaata esimerkiksi asuntolainaansa, mikä sekin on mahdollista hoitaa etänä.

Apua läheisiltä

Tuomo Yli-Huttula huomauttaa, että moni ikäihminen on ymmärrettävästi varovainen avun vastaanottamisessa. Poikkeustilassa moni tarjoaa pyyteetöntä apua esimerkiksi naapuriyhteisössä, mutta myös huijareita voi olla liikkeellä.

– Tunnuslukuja tai rahaa ei pidä antaa tuntemattomalle. Niitä ei kukaan viranomainen tule kotoa tai puhelimitse pyytämään, Yli-Huttula muistuttaa.

Lisää aiheesta:

Mitä hyötyä pankkikonttorin palvelusta on? Asiakkailta suora mielipideNordean Uudenmaan pankeista saa toistaiseksi palvelua vain ajanvarauksella: "Pyritään hoitamaan verkko- ja puhelintapaamisina"Avainlukulistat katoavat ja palvelut siirtyvät puhelimeen, mutta entä jos kännykkä katoaa? Hukkunut laite voi estää pankkiasioinnin kokonaan – toimi näinPankkien asiakkaat joutuvat muuttamaan 1980-luvulta lähtöisin olevaa tapaa, eikä uudistus harmita pelkästään ikäihmisiä – Noora, 41: ”Ei tunnu, että hallitsisin omia raha-asioitani” Finanssivalvonta huolestunut vanhusten pankkipalveluista: Iso osa asiakkaista ei käytä verkkopankkia – "Olemme esittäneet huolemme siitä"Kuluttajaliitto kritisoi käteisnostojen maksuja – ”Niin sanottu parempi kansanosa ei juuri käytä automaatteja”
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:01
    Liikenneturvallisuus

    Toimitusjohtajan rattiraivo tallentui videolle – "Meni hermot"

  • 19:38
    Joulu

    Suomalaiset stressaavat joulun rahanmenoa, mutta kuluttavat silti – "Välillä hirvittää"

  • 19:12
    Sää

    Kuukausi jouluun – Pekka Poudalta märkä rätti lumen odottajille

  • 16:53
    Mielenterveys

    Ville Merinen suitsuttaa jättihitiksi noussutta videota ja lataa kouluille kovan ehdotuksen – "Weksi rikkoi kaavan"

  • 16:29
    Lappi

    Lapin pelastushelikopteritoiminnalle puoli miljoonaa euroa ministeriöltä