Entinen F1-pomo laukoo todella kovaa tekstiä: floppitallin miljardööriomistaja menetti omiensa luottamuksen – "On vain hänen tapansa tai ei tapaa ollenkaan"

6:03
Ossi Oikarinen taustoittaa, mistä Racing Pointin kopiointitutkinnassa oli kyse

Colin Kolles laukoo saksalaismediassa kovaa tekstiä Aston Martinista, sen omistajasta Lawrence Strollista ja Mercedes-pomo Toto Wolffista.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Ranskan GP 18.-20.6.
Su: Ranskan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Aston Martin on ollut kauden 2021 kolmena ensimmäisenä GP-viikonloppuna F1-sarjan suurin pettymys. Lance Stroll ja Sebastian Vettel ovat saavuttaneet tallille yhteensä vain viisi MM-pistettä, jotka kaikki ovat tulleet Strollin tuomina.

Ero vuoden takaiseen on valtava. Tuolloin Racing Pointina tunnettu talli sijoittui valmistajien MM-sarjassa neljänneksi. Talli keräsi kolmanneksi eniten pisteitä, mutta sai 15 pisteen rangaistuksen, kun FIA katsoi heidän RP20-autonsa olleen kopio edellisvuoden Mercedes W10:stä.

Kollesin mukaan tallin romahdus johtuu yksinomaan Strollista ja tämän vaatimuksista viime vuoden autoa suunniteltaessa.

– Aiemmin tallin insinöörit saivat viedä kehitystyötä eteenpäin itsenäisesti. Budjetti oli pieni, ja talli oli nuori mutta erittäin tehokas, motivoitunut ja joissain tapauksissa erittäin luova. Kun Stroll tuli johtoon, asiat muuttuivat. Viime vuonna hän osti kaiken Mercedekseltä. Tarkoitan ihan kaiken, Kolles sanoo saksalaisen Sport1-kanavan mukaan.

Kolles tuntee Aston Martinin taustat, sillä hän toimi vuosina 2005–2008 tallipäällikkönä sen edeltäjissä Jordan-, Midland- ja Spyker-talleissa.

– He kopioivat viime vuoden autonsa Mercedekseltä lähestulkoon yksi yhteen. Insinöörit halusivat kuitenkin rakentaa erilaisen auton, sellaisen, jossa kallistuskulma on suurempi niin kuin Red Bullilla. Tämä oli ollut tallin filosofia vuosien ajan. He hallitsivat sen filosofian.

– Stroll halusi ja haluaa vain kopion Mercedeksestä, koska se näytti helpoimmalta tavalta saavuttaa hänen tavoitteensa. Näin toimimalla hän on menettänyt omien ihmistensä luottamuksen. Strollin mentaliteetti on se, että on vain hänen tapansa tai ei tapaa ollenkaan.

Kädet pystyssä oudon auton kanssa

Virallisten tieojen mukaan talli päätti muuttaa suunnittelufilosofiaansa viime kaudelle useista eri syistä.

Ensimmäinen syy oli se, että Mercedeksen autoissa on käytetty pientä kallistuskulmaa jo pitkään ja talli on dominoinut F1-ratoja viimeiset seitsemän vuotta; pieni kallistuskulma on siis kiistatta toiminut.

Lisäksi Racing Point ja Aston Martin käytti ja käyttää Mercedeksen vaihdelaatikkoa ja takajousitusta, jotka on suunniteltu pienen kallistuskulman mukaisesti.

Kolmas syy oli se, että talli yritti selvitä vuodesta 2020 mahdollisimman vähällä valmistautuakseen jo täyttä häkää vuoteen 2021, kun sääntöjen piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan mennä uusiksi. Jos pieni kallistuskulma ei olisi toiminut, talli olisi menettänyt vain kauden 2020 ja he olisivat saaneet lentävän lähdön uusien sääntöjen aikakaudelle.

Koronatilanteen vuoksi sääntöuudistusta kuitenkin siirrettiin vuoteen 2022, ja tästä johtuen autoihin tehtiin kaudelle 2021 vain melko pieniä muutoksia.

Aston Martin on kuitenkin ollut suurissa vaikeuksissa näiden pienienkin muutosten kanssa. Kun autojen pohjalevyä pienennettiin takarenkaiden edestä, takapään tuottama downforce pieneni. Tämä muutos vaikuttaa pienen kallistuskulman autoihin kaikkein eniten, ja tällaisten autojen takapää on nyt aiempaa epävakaampi.

Mercedes on pystynyt ratkaisemaan muutoksesta aiheutuneet ongelmat, Aston Martin ei.

– Insinöörit eivät voi tehdä mitään sellaiselle autolle, jota he eivät alun perinkään halunneet. Heidän motivaationsa on kadoksissa, ja tämä on johtanut tyytymättömyyteen tallissa, Kolles sanoo.

Muun muassa saksalainen Auto Motor und Sport on kertonut, että Lawrence Stroll harkitsee edelleen FIAn haastamista tälle kaudelle tehdyistä muutoksista. Strollin kannalta ongelmallista on se, että hän tarvitsisi asian ajamiseen ystävänsä Wolffin tuen, mutta Wolffilla ei ole tällä hetkellä mitään syytä valittaa muutoksista, kun Mercedes johtaa sekä kuljettajien että valmistajien MM-sarjaa.

– Toto Wolffia kutsutaan herra Strollin sylikoiraksi. Tämä on sitaatti Bernie Ecclestonelta, Kolles sanoo.

Miksi Vettel hankittiin?

Kolles laukoo Sport1:lle kovaa tekstiä myös siitä, miksi Aston Martin hankki viime vuonna Ferarilla pahoissa vaikeuksissa olleen Vettelin talliin täksi kaudeksi.

– Hänet hankittiin vain siksi, että Lance Stroll näyttäisi paremmalta. Herra Stroll haluaa tehdä pojastaan maailmanmestarin. Mielestäni Stroll–Wolff-yhdistelmä on erittäin vaarallinen Vettelille. Taustalla on monta tekijää.

– Täytyy nähdä historia. Lawrence Stroll on ostanut kaikki tallit poikaansa varten. Tämä alkoi jo junioriluokissa. Stroll haluaa saada poikansa näyttämään hyvältä, hän haluaa tehdä pojastaan mestarin. Tallikaverit ovat olleet pelkkiä varajäseniä. Tämä pätee nyt myös Vetteliin.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja