Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrarin salaista asetta voi olla vaikea kopioida

Tuore kuva Ferrarin vuoden 2016 auton ratista.
Tuore kuva Ferrarin vuoden 2016 auton ratista.imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 05.04.2016 06:30

MTV SPORT

Vaikka formula ykkösten Bahrainin GP:n startissa ei nähty Ferrarilta sellaista superlähtöä kuin kaksi viikkoa sitten Australiassa, Maranellon punaisilla saattaa olla käsissään ase, jota muiden on vaikea kopioida vähään aikaan.

Melbournen osakilpailun lähdössä Ferrarin Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ponkaisivat räjähtävällä voimalla matkaan kakkosrivistä ja ohittivat edestään lähteneet Mercedeksen Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin.

Tuolloin Ferrarin huikean lähdön avaintekijäksi nostettiin uusi kytkimen käyttöä koskeva sääntö, jonka ratkaisemisessa italialaistallissa olisi onnistuttu muita paremmin. Nykysäännöillä kuskin on lähdettävä liikkeelle ilman elektronisia apuvälineitä ja vain yhtä ratin kytkinläppää käyttämällä.

(jos alla oleva kuva ei näy, avaa se tästä linkistä)

Vasemmalla Ferrarin viime kauden auton kytkinratkaisu, oikealla nykyinen rattikytkin.

Ferrarin ratissa on yksi puolelta toiselle ulottuva kytkinvipu, kun taas esimerkiksi Mercedeksellä läppiä on molemmilla puolilla rattia. MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, että kytkinmekanismissa on kyse paljon muustakin kuin kaikkien nähtävissä olevista vivuista.

- Se on vain osa tarinaa. Toinen puoli on siinä, miten kytkin toimii ja millaisesta materiaalista se on tehty. Ja miten kytkimen luistattaminen yleensäkin onnistuu ja miten sen jäähdytys on hoidettu. Kytkinläppä on näkyvä, mutta pieni osa sitä ketjua, miten päästään hyvään starttiin, Oikarinen sanoo.

Sääntö on vielä varsin tuore, joten kisalähdöissä nähtäneen reilusti hajontaa alkukauden aikana. Oikarinen povaa tästäkin uudistuksesta niin suuria tulkintaeroja, että Kansainvälinen autoliitto FIA puuttuu todennäköisesti jossain kohtaa peliin ja tarkentaa sääntöjä.

On myös hyvin yksilöllistä, miten kukin kuljettaja saa aseteltua oman autonsa kytkinvivun näppeihinsä ja kuinka perillä he ovat kyseisen kytkimen luistattamisesta.

- Siinä on ensin koko proseduuri, että miten kytkin tehdään ja miten kuljettaja saa purentapisteen takaisin kohdilleen. Me näemme vain pienen osan siitä eivätkä tiimit ikinä kerro sitä. Jos siinä on kilpailuetu, niin siitä pidetään kynsin hampain kiinni, Oikarinen toteaa.

Bahrainissa Kimi Räikkönen kertoi sormensa livenneen kytkimeltä, mikä sai pyörät sutimaan ja pudottamaan suomalaiskuskin monta sijaa alaspäin. Sen sijaan Valtteri Bottas otti tallikaverinsa Felipe Massan tavoin huikean lähdön. Kaksikko nousi ruuduista kuusi ja seitsemän sijoille kaksi ja kolme.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Kyteekö Ferrarin radikaalissa muutoksessa jymypaukku F1-kauteen? – "Siellä katsotaan hyvin tarkkaan, mitä Mersu on tehnyt"Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosinaFerrarin rattikohussa yksi outo seikka: salanapille olisi parempikin paikkaKuva: Tässä on Ferrarin superlähdön salainen aseKimin ja Vettelin superstartti – Ferrarilla yliote Mercedeksestä sääntömuutoksen takia?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"