Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimin ja Vettelin superstartti – Ferrarilla yliote Mercedeksestä sääntömuutoksen takia?

2016 Getty Images
Julkaistu 21.03.2016 11:21
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen

Ferrari pesi Australian gp:n lähdössä Mercedeksen kirkkaasti. Sääntömuutokset ovat vaikuttaneet lähdön tekemiseen, ja Ferrari vaikuttaa ainakin nyt olevan siinä niskan päällä.

Etenkin paalupaikalta lähteneen Lewis Hamiltonin lähtö oli vaisu. Parhaan startin sai kolmosruudusta lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel, joka nousi kisan kärkeen. Kimi Räikkönen sai neljännestä ruudusta hyvin samantasoisen lähdön kuin kakkosena lähtenyt Nico Rosberg, mutta hän puristi avausmutkassa toiseksi.

Vielä viime kaudella kuljettajilla oli ratissa kaksi kytkinlapaa, joista toisella voitiin helpottaa lähtöä. Toisen lavan pystyi asettamaan puoliväliin, juuri kytkimen puremiskohdan kynnykselle. Tällä kaudella aiempaa sääntöä kiertänyt toinen kytkin on poistettu, joten startti tehdään perinteisemmällä ajatuksella yhdellä kytkimellä. Ferrari otti siitä hyödyn irti.

– Eräs Ferrarin lähde kertoi minulle, että italialaistalli tietää heillä olevan erittäin tehokas lähtömenettely tämän vuoden yhden kytkimen säännölle, motorsport.comin toimittaja Adam Cooper kirjoitti.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Cooper jatkoi spekulointia siten, että se saattoi osaltaan selittää Ferrarin valintaa aika-ajossa, kun he jättivät viimeiset yritykset tekemättä ja säästivät superpehmeitä renkaita kisaan. Cooper uskoo, että on mahdollista, että Ferrari luotti, että heillä on hyvä mahdollisuus ohitukseen kakkosrivistä. Ja näinhän kävi.

Mercedesten startit useiden asioiden summia

Myös tiimiradiosääntöjen kiristäminen vaikeuttaa lähtöä tällä kaudella. Kuljettajat eivät saa startin tekemiseen mitään konsultaatiota tiimiltä. Australiassa tilannetta sekoitti vielä se, että kärkikuskit ehtivät jo asettua lähtöön kertaalleen, kunnes Daniil Kvjatin auto hyytyi pääsuoralle ja lämmittelykierros jouduttiin uusimaan. Näin ollen säätöjen ja lämpötilojen "huoltaminen" oli askeleen hankalampaa.

Mercedeksen tekninen johtaja Paddy Lowe kertoi motorsport.comille, että lähdössä ei ollut yhtä yksittäistä katastrofia, joka olisi selittänyt Ferrareiden ohitukset.

– Kyse oli varmaankin monen asian yhdistelmästä, mistä seurasi melko heikot lähdöt. On myös huomautettava, että sääntömuutoksen syynä on itse asiassa se, että lähdöistä tulisi vaihtelevampia, Lowe sanoi.

Tallin urheilujohtaja Toto Wolff ei ollut varma oliko taustalla ohjelmisto- tai mekaanista ongelmaa vai oliko kyse hitaasta reaktiosta.

– Meidän mittauksellamme Lewisin lähtö oli muutaman metrin huonompi kuin Nicon oma sadan metrin jälkeen, Wolff sanoi.

– Lauantain harjoitusstarttimme eivät olleet kovin hyviä. Joten emme olleet ihan varmoja tuleeko siitä ongelmaa kisaan vai ei. Radiokielto näyttelee osaansa, koska aiemmin jos huomasit, että lähtö lämmittelykierrokselle oli heikko, pystyimme kertomaan paljonko kytkin luisti. Nyt sitä ei pysty säätämään ja sillä on merkitystä.

Mercedeksen on siis keksittävä keinot lähtöihin, sillä Ferrari näytti Australiassa, että kärkipaikalla heitä on vaikea saavuttaa ja haastaa. Rosberg kuitenkin voitti kisan ennen Hamiltonia ja Vetteliä, Räikkönen keskeytti.

Lisää aiheesta:

Tekikö Max Verstappen ratkaisevan virheen? Valtteri Bottaksen tiedot kertovat Mercedeksen jättimäisestä edustaToto Wolff suolasi Valtteri Bottaksen – Mercedes-johdosta myös toisenlainen näkemys suomalaisen startistaF1-lehdistökatsaus: Sävy Räikköstä kohtaan mustenee Italiassa – Bottas ansaitsemassa paikkansaF1-lehdistökatsaus: Oliko Ferrarin saama selkäsauna todellinen? Mercedeksen ja Pirellin synergia ihmetyttääMercedes on "oikukas nainen" – onko sää ainut toivo Räikkösen ja Vettelin haastamiseen?Ferrarin ase puri taas Mercedekseen – Hamilton myöntää heikkouden
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"