Ferrari pesi Australian gp:n lähdössä Mercedeksen kirkkaasti. Sääntömuutokset ovat vaikuttaneet lähdön tekemiseen, ja Ferrari vaikuttaa ainakin nyt olevan siinä niskan päällä.
Etenkin paalupaikalta lähteneen Lewis Hamiltonin lähtö oli vaisu. Parhaan startin sai kolmosruudusta lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel, joka nousi kisan kärkeen. Kimi Räikkönen sai neljännestä ruudusta hyvin samantasoisen lähdön kuin kakkosena lähtenyt Nico Rosberg, mutta hän puristi avausmutkassa toiseksi.
Vielä viime kaudella kuljettajilla oli ratissa kaksi kytkinlapaa, joista toisella voitiin helpottaa lähtöä. Toisen lavan pystyi asettamaan puoliväliin, juuri kytkimen puremiskohdan kynnykselle. Tällä kaudella aiempaa sääntöä kiertänyt toinen kytkin on poistettu, joten startti tehdään perinteisemmällä ajatuksella yhdellä kytkimellä. Ferrari otti siitä hyödyn irti.
– Eräs Ferrarin lähde kertoi minulle, että italialaistalli tietää heillä olevan erittäin tehokas lähtömenettely tämän vuoden yhden kytkimen säännölle, motorsport.comin toimittaja Adam Cooper kirjoitti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Cooper jatkoi spekulointia siten, että se saattoi osaltaan selittää Ferrarin valintaa aika-ajossa, kun he jättivät viimeiset yritykset tekemättä ja säästivät superpehmeitä renkaita kisaan. Cooper uskoo, että on mahdollista, että Ferrari luotti, että heillä on hyvä mahdollisuus ohitukseen kakkosrivistä. Ja näinhän kävi.
Mercedesten startit useiden asioiden summia
Myös tiimiradiosääntöjen kiristäminen vaikeuttaa lähtöä tällä kaudella. Kuljettajat eivät saa startin tekemiseen mitään konsultaatiota tiimiltä. Australiassa tilannetta sekoitti vielä se, että kärkikuskit ehtivät jo asettua lähtöön kertaalleen, kunnes Daniil Kvjatin auto hyytyi pääsuoralle ja lämmittelykierros jouduttiin uusimaan. Näin ollen säätöjen ja lämpötilojen "huoltaminen" oli askeleen hankalampaa.

