FBI:n entinen panttivankineuvottelija jakaa vinkkinsä: Näin saat muutkin käyttämään kasvomaskia – vältä klassisia mokia vastahakoisten ihmisten kanssa

Maskiraivo tallentui kameralle Yhdysvalloissa: Nainen hyökkäsi yllättäen toisen naisen kimppuun hengityssuojainkiistan päätteeksi 0:48
Naisten maskiraivo tallentui kameralle Yhdysvalloissa: Leikkauksesta toipunut nainen paiskattiin maahan ja jalka murtui.

Kaikki eivät halua pistää kasvoilleen maskia suosituksista huolimatta. Bored Pandan haastattelema entinen pankkivankineuvottelija kertoo parhaan taktiikan, jolla vastahakoiset ihmiset saa taivuteltua puolelleen.

Miten suostutella ihminen käyttämään kasvomaskia, jos hän ei sitä halua? Koronapandemia on saanut monet pohtimaan kysymystä, kun viruksen leviämistä yritetään hillitä kaikin keinoin. 

Suomessa suositus maskien käytöstä joukkoliikenteessä ja muissa lähikontakteja sisältävissä tilanteissa annettiin 13. elokuuta. Silti suunsa ja nenänsä maskeilla peittäneitä ihmisiä näkyy verrattain vähän.

Bored Panda haastatteli entistä Yhdysvaltain keskusrikospoliisin FBI:n pankkivankineuvottelijaa Gary Noesneria. Yli 30 vuoden kokemuksella Noesner kertoo, miten neuvotella ihmisten kanssa, jotka tuntuvat toimivan järjenvastaisesti, ja saada heidät kenties muuttamaan käsityksiään ja toimintatapojaan.

Kuuntele ja ymmärrä – älä kiihdy ja kiroile

Noesnerin mukaan ihmiset tekevät monia virheitä ollessaan tekemisissä älyttömiltä vaikuttavien henkilöiden kanssa. Tyypillisiä mokia ovat esimerkiksi väittely, vastakkainasettelu, loukkaaminen tai halventaminen, toiselle nauraminen, toisen huolenaiheiden ja näkökulman sivuuttaminen, töykeys, vaativuus ja uhkailu.

Vetoaminen faktoihin ja logiikkaan ei myöskään auta. Niiden sijaan kannattaa kuunnella ja yrittää ymmärtää toista rauhanomaisesti.

– Olemme oppineet, että ihmiset haluavat tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi. He haluavat, että heitä kohdellaan kunnioittaen ja rehellisesti. Heidän pitää voida ilmaista huolensa, ongelmansa ja näkökulmansa, Noesner sanoo Bored Pandalle.

Kuuntelijan kannattaa osoittaa puhujalle, että häntä kuunnellaan ja ymmärretään. Tämä luo luottamusta, jota tarvitaan menestyksekkäisiin neuvotteluihin. 

– Välittävä äänensävy ja empaattinen lähestymistapa toimivat parhaiten, Noesner sanoo.

Onkin hyvä muistaa, ettei toisen käytöstä voi muuttaa vain kertomalla, mitä hänen pitäisi tehdä. Se vaatii aikaa, ymmärrystä ja keskustelua. Kiihkeä paasaaminen, kiroilu ja muuten aggressiivinen käytös saa harvoin toista vaihtamaan mielipidettään.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähde: Bored Panda

Lue myös:

    Uusimmat