Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Facebookin mainokset kyseenalaisen kohun silmässä: ”Epävarmoille teineille” markkinoidaan tuotteita, joiden ostamisesta tulee hyvä mieli

Lehtikuva
Julkaistu 02.05.2017 15:41

MTV LIFESTYLE

Facebookin mainonnassa käyttämä algoritmi tunnistaa ”epävarmat” ja ”haavoittuvaiset” teinit.

The Australian kertoi ensimmäisenä Facebookin vuotaneista asiakirjoista, jotka paljastavat yksityiskohtaisia asioita somejätin käyttämästä algoritmista mainonnassaan. Yhteensä 23-sivuinen raportti on tarkoitettu ainoastaan yhtiön sisäiseen käyttöön. Facebook on vahvistanut raportin aidoksi.

Raportista paljastuu, että Facebookin algoritmi tunnistaa käyttäjiensä erilaisia mielentiloja ja itseään kuvaavia sanoja, joita hyödyntää markkinoinnissaan. Asiasanoista löytyvät muun muassa nämä termit: hölmö, ahdistunut, hämmentynyt, hermostunut, lannistunut, stressaantunut, tyhmä, hyödytön ja epäonnistunut.

Facebook ei ainoastaan tunnista käyttäjien mielentilaa tai itsetuntoon liittyviä käsitteitä, vaan myös sen muutoksia reaaliajassa.

Somejätti ei kuitenkaan ainoastaan tunnista käyttäjien erilaisia mielentiloja, vaan myös hyödyntää niitä markkinoinnissaan myös alaikäisten käyttäjien kohdalla. Facebookin ikäraja on 13 vuotta.

Facebookin mainonnan kohdentaminen ei poikkea muista somepalveluista, mutta yhtiön sisäiseen käyttöön tarkoitetut profiloinnin koosteet ovat yllättäviä.

Profilointiaan se tarjoaa mainostajilleen, jotta he voivat kohdentaa entistä paremmin ja tehokkaammin mainoksiaan käyttäjän herkkää tilaa hyödyntäen. Alakuloisuuteen viittaavissa mielentiloissa nuorten uskotaan olevan herkempiä tekemään ostopäätöksiä esimerkiksi tuotteista, jotka nostattavat mielialaa, selviää asiakirjoista.

Raportin tultua julkisuuteen Facebook on pahoitellut tilannetta, ja kertonut tarkistavansa erityisesti nuorille käyttäjilleen kohdistettua mainontaa.

Lähde: Bleeding Computer

***

8:04Face App leviää netissä - ulkonäköpaineita vai huumoria?

Lisää aiheesta:

Britannian hallitus maksoi 640 000 euroa kampanjoidakseen salattua viestintää vastaan – vaaroista lapsille varoitellaanKosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaYhdysvalloissa alettiin tutkia Instagramin vaikutuksia lapsiin – "Aidosti uhkaavat fyysistä ja henkistä terveyttä"Facebookin ex-työntekijä Sophie syyttää somejättiä väärinkäytöksistä – tällaisia tietoja hän on paljastanutLapsiasiainvaltuutettu käänsi some-jargonin nuorille – palvelut nousivat puolustusrintamaanFacebook haluaa karsia klikkiotsikointia – yhtiöltä selkeä viesti julkaisijoille
FacebookLapsetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Facebook
  • 10.9.05:17
    Sosiaalinen media

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut

  • 5.9.13:18
    Yhdysvallat

    Facebook piinaa Mark Zuckerbergin kaimaa

  • 22.8.13:36
    Verkkohuijaukset

    Älä lankea huijausmainoksiin Facebookissa tai Instagramissa – poliisille poikkeuksellisen paljon ilmoituksia

  • 21.8.12:41
    Kunnianloukkaus

    Lasta Facebookissa nimitellyt eläinaktivisti tuomittiin kunnianloukkauksesta – väitti "opettaneensa"