Facebookin mainokset kyseenalaisen kohun silmässä: ”Epävarmoille teineille” markkinoidaan tuotteita, joiden ostamisesta tulee hyvä mieli

Facebookin mainonnassa käyttämä algoritmi tunnistaa ”epävarmat” ja ”haavoittuvaiset” teinit.

The Australian kertoi ensimmäisenä Facebookin vuotaneista asiakirjoista, jotka paljastavat yksityiskohtaisia asioita somejätin käyttämästä algoritmista mainonnassaan. Yhteensä 23-sivuinen raportti on tarkoitettu ainoastaan yhtiön sisäiseen käyttöön. Facebook on vahvistanut raportin aidoksi.

Raportista paljastuu, että Facebookin algoritmi tunnistaa käyttäjiensä erilaisia mielentiloja ja itseään kuvaavia sanoja, joita hyödyntää markkinoinnissaan. Asiasanoista löytyvät muun muassa nämä termit: hölmö, ahdistunut, hämmentynyt, hermostunut, lannistunut, stressaantunut, tyhmä, hyödytön ja epäonnistunut.

Facebook ei ainoastaan tunnista käyttäjien mielentilaa tai itsetuntoon liittyviä käsitteitä, vaan myös sen muutoksia reaaliajassa.

Somejätti ei kuitenkaan ainoastaan tunnista käyttäjien erilaisia mielentiloja, vaan myös hyödyntää niitä markkinoinnissaan myös alaikäisten käyttäjien kohdalla. Facebookin ikäraja on 13 vuotta.

Facebookin mainonnan kohdentaminen ei poikkea muista somepalveluista, mutta yhtiön sisäiseen käyttöön tarkoitetut profiloinnin koosteet ovat yllättäviä.

Profilointiaan se tarjoaa mainostajilleen, jotta he voivat kohdentaa entistä paremmin ja tehokkaammin mainoksiaan käyttäjän herkkää tilaa hyödyntäen. Alakuloisuuteen viittaavissa mielentiloissa nuorten uskotaan olevan herkempiä tekemään ostopäätöksiä esimerkiksi tuotteista, jotka nostattavat mielialaa, selviää asiakirjoista.

Raportin tultua julkisuuteen Facebook on pahoitellut tilannetta, ja kertonut tarkistavansa erityisesti nuorille käyttäjilleen kohdistettua mainontaa.

***

Face App leviää netissä - ulkonäköpaineita vai huumoria? 8:04

Lue myös:

    Uusimmat