Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Facebook haluaa karsia klikkiotsikointia – yhtiöltä selkeä viesti julkaisijoille

Facebookin ilmoittamat muutokset astuvat voimaan parin viikon sisällä.
Facebookin ilmoittamat muutokset astuvat voimaan parin viikon sisällä. Shutterstock
Julkaistu 08.08.2016 13:19

MTV LIFESTYLE

Facebook ilmoitti ottavansa käyttöön algoritmin, jolla se pyrkii suodattamaan niin kutsuttuja klikkiotsikoita käyttäjien uutisvirrasta. Muutokset tulevat voimaan parin viikon aikana.

Yhtiö kertoo suodattavansa käyttäjien uutisvirrasta pääasiassa kahdentyyppisiä julkaisuja. Näitä ovat artikkelit, joiden otsikot ovat liioiteltuja tai ne johtavat lukijoitaan harhaan. Myös julkaisut, joiden otsikot eivät kerro lainkaan artikkelin sisällöstä, suodetaan uutisvirrasta pois.

Suodatin on luotu analysoimalla klikkiotsikoinnissa käytettyjä yhteisiä elementtejä ja termejä. Yhtiön lausunnon mukaan järjestelmä toimii hyvin paljon samaan tapaan kuin sähköpostin roskapostisuodatin.

Klikkiotsikoita julkaisevia tahoja rangaistaan pienemmällä näkyvyydellä

Vaikka nämä muutokset ovat uusia, Facebook on käsitellyt aihetta ennenkin, ja käsittelee todennäköisesti myös tulevaisuudessa. Vuonna 2014 yhtiö ilmoitti tekevänsä muutoksia uutisvirran näkyvyyteen perustuen ihmisten artikkeleiden parissa vietettyyn aikaan. Jos käyttäjä klikkaa linkkiä, mutta suunnistaa nopeasti takaisin Facebookiin, artikkelin sisältö ei todennäköisesti ole vastannut lukijan odotuksia, ja voidaan näin olen luokitella klikkiotsikoinniksi.

Uudessa muutoksessa johdonmukaisesti klikkiotsikoita julkaisevia tahoja rangaistaan pienemmällä näkyvyydellä.

Yhtiön mukaan se ei ole huolissaan siitä, miten julkaisijat suhtautuvat muutokseen. Heidän mukaansa lopulliset vaikutukset selviävät kuitenkin vasta sitten, kun muutokset ovat tulleet voimaan. Muutoksen negatiivisia vaikutuksia pelkääville julkaisijoille Facebookilla on kuitenkin olemassa ratkaisu. Nimittäin otsikoinnin muuttaminen.

Lähteet: ,  

Mashable
The Guardian

Lisää aiheesta:

Facebook muuttaa algoritminsa toimintaa – jatkossa näet vähemmän kyseenalaista sisältöäFacebookiin jättimäinen muutos – tällainen uutisvirrasta tulee lähiviikkoinaFacebookin valeuutisvahti saa kyytiä – toimi päinvastoin kuin oli tarkoitusFacebook estää jaettavien linkkien muokkaamisen – tavoitteena kitkeä valeuutisten julkaiseminenKannattaisi miettiä, mihin Facebookissa reagoi – yhtiö paljasti vihdoin, miten reaktiot vaikuttavat Facebook ryhtyy toimiin klikkiotsikoita vastaan
FacebookDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Facebook
  • 18.10.08:19
    Veikkaus

    Veikkaus ostaa näkyvyyttä Metan alustoilla – Poliisihallitus selvittää

  • 18.10.06:47
    Sosiaalinen media

    Tappouhkauksia ja itsensä satuttamista – Facebook-ryhmän ylläpitäjät joutuvat hakemaan apua hätäkeskuksesta

  • 4.10.17:55
    Vihapuhe

    Vasemmistoliiton Minja Koskela arvosteli saamansa vihaviestit – "Ei tällä tavalla saa kirjoittaa internetissä"

  • 10.9.05:17
    Sosiaalinen media

    Syyttäjän ilakoiva Facebook-päivitys oli väärin – "Ai että mä tykkään voittaa"

  • 8.9.21:14
    Nepal

    Nuoret raivostuivat hallituksen somepäätöksestä Nepalissa, lähes 20 kuollut