Facebook haluaa karsia klikkiotsikointia – yhtiöltä selkeä viesti julkaisijoille

Facebook ilmoitti ottavansa käyttöön algoritmin, jolla se pyrkii suodattamaan niin kutsuttuja klikkiotsikoita käyttäjien uutisvirrasta. Muutokset tulevat voimaan parin viikon aikana.

Yhtiö kertoo suodattavansa käyttäjien uutisvirrasta pääasiassa kahdentyyppisiä julkaisuja. Näitä ovat artikkelit, joiden otsikot ovat liioiteltuja tai ne johtavat lukijoitaan harhaan. Myös julkaisut, joiden otsikot eivät kerro lainkaan artikkelin sisällöstä, suodetaan uutisvirrasta pois.

Suodatin on luotu analysoimalla klikkiotsikoinnissa käytettyjä yhteisiä elementtejä ja termejä. Yhtiön lausunnon mukaan järjestelmä toimii hyvin paljon samaan tapaan kuin sähköpostin roskapostisuodatin.

Klikkiotsikoita julkaisevia tahoja rangaistaan pienemmällä näkyvyydellä

Vaikka nämä muutokset ovat uusia, Facebook on käsitellyt aihetta ennenkin, ja käsittelee todennäköisesti myös tulevaisuudessa. Vuonna 2014 yhtiö ilmoitti tekevänsä muutoksia uutisvirran näkyvyyteen perustuen ihmisten artikkeleiden parissa vietettyyn aikaan. Jos käyttäjä klikkaa linkkiä, mutta suunnistaa nopeasti takaisin Facebookiin, artikkelin sisältö ei todennäköisesti ole vastannut lukijan odotuksia, ja voidaan näin olen luokitella klikkiotsikoinniksi.

Uudessa muutoksessa johdonmukaisesti klikkiotsikoita julkaisevia tahoja rangaistaan pienemmällä näkyvyydellä.

Yhtiön mukaan se ei ole huolissaan siitä, miten julkaisijat suhtautuvat muutokseen. Heidän mukaansa lopulliset vaikutukset selviävät kuitenkin vasta sitten, kun muutokset ovat tulleet voimaan. Muutoksen negatiivisia vaikutuksia pelkääville julkaisijoille Facebookilla on kuitenkin olemassa ratkaisu. Nimittäin otsikoinnin muuttaminen.

Lähteet: Mashable, The Guardian 

Lue myös:

    Uusimmat