Facebook seuraa mitä teet netissä - ja antaa tiedot pian mainostajille

Facebook alkaa hyödyntää käyttäjiensä nettikäyttäytymisestä haalimaansa tietoa kohdistaakseen mainontaa aiempaa tarkemmin.

Facebook on jo pitkään kartoittanut sitä, mitä sen käyttäjät tekevät varsinaisen palvelun sisällä. Palvelussa on kartoitettu mm. käyttäjien kommentointia ja tykkäyksiä.

Nyt käyttäjäprofiileista koitetaan saada entistä enemmän irti hyödyntämällä myös sitä tietoa, mitä käyttäjistä saadaan Facebookin ulkopuolisilta sivustoilta.

Uutistoimisto Reuters pohtii, että Facebookin siirto saattaa aiheuttaa entistä enemmän huolta siitä, miten Facebook suhtautuu käyttäjiensä yksityisyyteen

Käyttäjänsä verkkoliikkumista seuraavat profiilit auttavat Facebookissa mainostavia tahoja kohdistamaan markkinointinsa entistä tehokkaammin tietyille käyttäjille. 

Jos Facebookin käyttäjä vaikkapa etsii jollakin verkkosivulla tai jonkin mobiilisovelluksen kautta uutta televisiota, niin hänen käyttäjäprofiiliinsa voi tulla tästä merkintä. Tällöin mainostajat voivat markkinoida kyseiselle käyttäjälle Facebookissa televisioita ja elektroniikkaa.

Facebookilla on jo aiemminkin ollut käytössään tietoa käyttäjiensä verkkokäyttäytymisestä, mutta kyseistä profiilitietoa ei ole aiemmin kytketty kohdistetun mainonnan tarjoamiseksi. 

Facebook kuitenkin antaa käyttäjilleen mahdollisuuden selailla ja muokata heistä koostettuja mainosprofiileja. Käyttäjä voi poistaa sellaisia kerättyjä kiinnostuksen kohteita, joita ei halua käytettävän ja puolestaan lisätä haluamiaan mainoskategorioita.

Facebook kertoo myös tarjoavansa käyttäjille linkin sellaiselle verkkosivustolle, jonka kautta he voivat estää toimiensa seuraamisen verkossa. Myös mobiilisovelluksia voi estää keräämästä tietoja.

Lue myös:

    Uusimmat