Formula ykkösten muuttuvat säännöt saattavat avata yllättäviä tilaisuuksia voimasuhteiden järkyttämiselle, mutta talleilta muutos vaatii nyt luovaa sääntökirjan tulkintaa.
Yksi mielenkiintoisessa tilanteessa olevista tiimeistä on Valtteri Bottaksen Williams, joka uhrasi päättyneen kauden suorituskykyään jo varhaisessa vaiheessa ensi kauden auton kehittämisen nimissä. 1990-luvun edistyksellinen suunnannäyttäjä putosi tällä kaudella jopa Force Indian kelkasta auton suorituskyvyssä. Muun muassa kokenut britti-insinööri, tekninen johtaja Pat Symonds patisti loppukaudesta omiaan rohkeampaan kehitystyöhön.
MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo vuoden 2017 auton rakentamisen olevan tiimeille monimutkainen projekti. Renkaat levenevät merkittävästi ja autojen aerodynaaminen suunnittelu vapautuu nykyisestä.
– Kysymys on siitä, miten hyvin Williams pystyy tulkitsemaan uusia sääntömuutoksia ja viemään sitä auton tasolle. Ja miten hyvin he ymmärtävät, mitkä ovat sellaiset suuren suorituskyvyn kohdat ja vaarat säännöissä.
– Onhan Williamsilla kokenutta porukkaa, ei siinä mitään, mutta sitten tullaan taas resursseihin ja paljonko rahaa lyödään erilaisiin tutkimus- ja kehitysprojekteihin kiinni, Oikarinen pohtii.
Putoaminen MM-sarjan kolmospaikalta valmistajien pisteissä viidennelle sijalle laskee Williamsin palkintorahoja merkittävästi. Toisaalta Bottaksen tiimikaveriksi liittyvä 18-vuotias kanadalaiskuski Lance Stroll tuo miljardööri-isänsä kautta tuhdin potin mukanaan. Yksityistiimillä myös sponsorihankinta vaikuttaa merkittävästi käytettävissä oleviin voimavaroihin.

