Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-voimasuhteita mahdollista ravistella – onko Williamsista isoon kehitysloikkaan?

Valtteri Bottaksen Williams on tärkeässä vaiheessa päästäkseen taas mukaan formula ykkösten kärkikamppailuihin.
Valtteri Bottaksen Williams on tärkeässä vaiheessa päästäkseen taas mukaan formula ykkösten kärkikamppailuihin.imago/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 02.12.2016 07:57
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Formula ykkösten muuttuvat säännöt saattavat avata yllättäviä tilaisuuksia voimasuhteiden järkyttämiselle, mutta talleilta muutos vaatii nyt luovaa sääntökirjan tulkintaa.

Yksi mielenkiintoisessa tilanteessa olevista tiimeistä on Valtteri Bottaksen Williams, joka uhrasi päättyneen kauden suorituskykyään jo varhaisessa vaiheessa ensi kauden auton kehittämisen nimissä. 1990-luvun edistyksellinen suunnannäyttäjä putosi tällä kaudella jopa Force Indian kelkasta auton suorituskyvyssä. Muun muassa kokenut britti-insinööri, tekninen johtaja Pat Symonds patisti loppukaudesta omiaan rohkeampaan kehitystyöhön.

MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo vuoden 2017 auton rakentamisen olevan tiimeille monimutkainen projekti. Renkaat levenevät merkittävästi ja autojen aerodynaaminen suunnittelu vapautuu nykyisestä.

– Kysymys on siitä, miten hyvin Williams pystyy tulkitsemaan uusia sääntömuutoksia ja viemään sitä auton tasolle. Ja miten hyvin he ymmärtävät, mitkä ovat sellaiset suuren suorituskyvyn kohdat ja vaarat säännöissä.

– Onhan Williamsilla kokenutta porukkaa, ei siinä mitään, mutta sitten tullaan taas resursseihin ja paljonko rahaa lyödään erilaisiin tutkimus- ja kehitysprojekteihin kiinni, Oikarinen pohtii.

Putoaminen MM-sarjan kolmospaikalta valmistajien pisteissä viidennelle sijalle laskee Williamsin palkintorahoja merkittävästi. Toisaalta Bottaksen tiimikaveriksi liittyvä 18-vuotias kanadalaiskuski Lance Stroll tuo miljardööri-isänsä kautta tuhdin potin mukanaan. Yksityistiimillä myös sponsorihankinta vaikuttaa merkittävästi käytettävissä oleviin voimavaroihin.

Williams jatkaa edelleen F1-sarjan parhaan moottorivalmistajan Mercedeksen asiakkaana, mutta saksalaiskoneiden ylivoima ei sekään ole enää kiveen hakattu totuus. Ensi kaudesta alkaen voimayksiköiden kehittämistä ei rajoiteta enää viime vuosista tutulla polettijärjestelmällä, jossa valmistajat saivat muuttaa osia moottoreistaan FIA:n määrittelemää polettisummaa vastaan.

Samalla autoissa muuttuu moni muukin asia. Talvitesteissä saatetaankin nähdä jonkin verran toisistaan poikkeavia autoja.

– Suuri kysymysmerkki on, miten Williams osaa nämä uudet kysymykset ottaa haltuun, koska nyt ei ole mitään referenssiä, että millä tavalla auto pitää kehittää ensi vuodelle. Jokainen talli on miettinyt sääntöjä ja tehnyt simulaatioita taustalla, mutta loppupeleissä nähdään vasta parin kilpailun jälkeen, onko työ mennyt oikein ja miten voimasuhteet ovat vaikuttaneet, Oikarinen sanoo.

– Samalla kun autot menevät uusiksi, myös Pirellin renkaat menevät. Nyt pitää opetella uudet renkaat, jotka vaikuttavat auton balanssiin ja esimerkiksi jousituksen toimintaan. Jarrulevytkin tulevat olemaan suurempia ensi vuonna. Siellä on menossa hirveän monta projektia, jotka vaikuttavat auton tekemiseen.

Vaikka Williamsin kauden 2016 suoritus oli radalla edellisvuosiin nähden heikko, tiimi hioi varikkotoimintansa lyhyessä ajassa äärimmäisen hyvään tikkiin. Aiempien vuosien ongelmakohta vaihtui nopeimpaan varikkostoppiin peräti 14 kertaa 21 osakilpailussa.

Lisää aiheesta:

F1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuista"Mercedeksen kädet on sidottu" – Red Bullin avaus F1-kauteen tuli sokkina, näin yllättävä muutos voimasuhteissa tapahtuiKyteekö Ferrarin radikaalissa muutoksessa jymypaukku F1-kauteen? – "Siellä katsotaan hyvin tarkkaan, mitä Mersu on tehnyt""Kahden mestaruuden vuosi" avaa talleille valtavan mahdollisuuden – F1-pomo paljastaa, miten rohkea peliliike toi Schumacherille ensimmäisen tittelinMercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanRed Bullilta uusi F1-linjaus: kakkostiimi AlphaTaurin asema muuttuu merkittävästi
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"