Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Red Bullilta uusi F1-linjaus: kakkostiimi AlphaTaurin asema muuttuu merkittävästi

Daniil Kvjat (vas.), Franz Tost ja Pierre Gasly perjantain tiedotustilaisuudessa Itävallan Salzburgissa.
Daniil Kvjat (vas.), Franz Tost ja Pierre Gasly perjantain tiedotustilaisuudessa Itävallan Salzburgissa.2020 Getty Images
Julkaistu 15.02.2020 11:28
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Red Bull aikoo antaa kakkostiimilleen AlphaTaurille – siis entiselle Toro Rossolle – entistä suuremmat mahdollisuudet kilpailla F1-sarjassa omana tallinaan.

KATSO MYÖS: F1-talli mylläsi autonsa täysin uuteen uskoon – värimaailmassa radikaali muutos

Kaudella 2020 uuden nimen käyttöön ottava tiimi on ollut osana Red Bullin F1-perhettä jo vuodesta 2006 lähtien. Yhtiön moottoriurheilun neuvonantaja Helmut Marko paljasti AlphaTaurin uuden auton julkistustilaisuudessa Itävallan Salzburgissa, että jatkossa asetelma emo- ja tytärtallien välillä muuttuu.

– Se tarkoittaa muutosta ja ylennystä junioritiimistä sisartiimiksi. Kaikki, mikä on sallittua ja mihin meidän kapasiteettimme riittää, menee myös AlphaTaurille, Marko linjaa Motorsport-Magazin-sivustolle.

– Nimenmuutoksen, kaiken julkisuuden sekä markkinointiin menevän rahan myötä vaatimustaso on selvästi kasvanut, Marko perustelee muutosta.

Toro Rosson nimi oli vain italiankielinen väännös Red Bullin nimestä, mikä juonsi juurensa Minardin vanhojen F1-toimintojen päälle Italian Faenzaan ankkuroituneesta tiimistä. Nyt uusi nimi on otettu Red Bullin vaatebrändiltä.

Säännöt rajoittavat autojen monistamista

Red Bull ei kuitenkaan voi suunnitella kahta samanlaista autoa. F1-säännöt kieltävät asiakastiimiltä täysin samanlaisen auton käyttämisen. Sen sijaan AlphaTauri voi vapaasti hyödyntää Red Bullin viime vuoden autoa ja sen jälkeen vähitellen kopioida Red Bullissa tällä kaudella käyttöön otettua aerodynaamista suunnittelua.

– Se täytyy tietysti tehdä aikaviiveellä, koska Red Bullin kehitysvauhdilla meillä riittää itsellämmekin haasteita, varsinkin alkuvaiheessa kautta, Marko linjaa.

– Viive on jossain kolmen ja kuuden kuukauden välillä. Red Bullilla on tapahtunut suurta evoluutiota, ja se voidaan siirtää (AlphaTaurille) kauden puoliväliin mennessä, jos silloinkaan, hän toteaa.

Red Bull esitteli oman kauden 2020 autonsa jo torstaina. Uudessa RB16-autossa keula ja etujousitus olivat kokeneet mullistuksen.

Tallipäällikkö puhuu jo kisavoitosta

AlphaTaurin tallipäällikkö Franz Tost heittää tiimilleen kovan tavoitteen ensi kaudeksi. Historiansa parasta MM-sijoitusta, kuudetta sijaa, viime kaudella sivunnut talli tavoittelee nyt nousua marssijärjestyksessä ylöspäin.

Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin takana McLaren nousi viime kaudella neljänneksi ennen Renault’n tehdastiimiä.

– Odotukset ovat sellaiset, että meidän täytyy olla tällä kaudella viiden parhaan joukossa valmistajien MM-sarjassa, Tost heitti perjantaina.

– Miksi? Koska ensinnäkin automme on osoittanut erittäin hyviä tuloksia tuulitunnelissa. Toiseksi Honda, japanilainen ystävämme (ja moottorivalmistaja), on tehnyt talvikuukausina suurta kehitystä niin suorituskyvyn kuin luotettavuudenkin osalta.

– Kolmanneksi meillä on kaksi hyvää kuljettajaa (Pierre Gasly ja Daniil Kvjat). He näyttivät sen jo viime vuonna. Meiltä jäi puuttumaan vain keskimmäinen palkintokoroke, joten te tiedätte, mitä teidän täytyy tehdä, Tost tokaisi kuskiensa suuntaan tiedotustilaisuudessa.

Kvjat saavutti viime kaudella kolmostilan Saksan GP:ssä, ja Gasly nosti tiimin peräti toiseksi Brasilian yllätyskisassa. Tiimin ainoa palkintosijoitus ennen tätä oli Sebastian Vettelin tarunomainen voitto Italiassa vuonna 2008.

Lisää aiheesta:

F1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuistaF1-heittopussille povataan "Ferrari-kopiolla" huimaa harppausta – kilpailijoita kismittää: "Se on huolenaihe"Red Bull aloittamassa isot kaappaukset Mercedekseltä? Aiempi epäonni kääntymässä F1-haastajatiimin eduksiHelmut Marko varoittaa seurauksista, jos FIAn tekninen osasto päästää Racing Pointin pälkähästä kopiointikohussaRed Bull -pomon paine oli AlphaTauri-toveruksille liikaa – kumman hymy hyytyy F1-kaudella 2020? "Voi vähän kipinöidä"Kahden F1-tallin suorituskykyyn kohdistuu valtavasti huomiota – kiistanalaisella autolla ajava Sergio Pérez lyö lisää vettä myllyyn
F1AlphaTauriRed BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan