F1-tuomaristo haukuttiin maanrakoon, kilpailunjohtaja puolustaa kohuttua päätöstä

Itävallan GP:n tuomaritoiminta aiheutti viikonlopun aikana runsaasti parranpärinää.

Kaikki alkoi jo lauantaina aika-ajoissa, kun Sebastian Vettel sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen estettyään Fernando Alonsoa tämän nopealla kierroksella.

Toisaalta Carlos Sainz ja Valtteri Bottas selvisivät ilman rangaistusta, vaikka he olivat alun perin aiheuttamassa Vettelin ja Alonson välillä nähtyä tilannetta hidasteltuaan paikassa, jossa ei kilpailunjohtaja Michael Masin kilpailuohjeiden mukaan saanut hidastella.

Sunnuntain kilpailussa eniten kohua herättänyt tilanne nähtiin pian uusintalähdön jälkeen, neljännellä kierroksella. McLarenin Lando Norris puolusti radan neljännessä mutkassa toista sijaansa ulkokautta hyökännyttä Red Bullin Sergio Péreziä vastaan, ja Pérez ajautui hetkellisesti rataa reunustavalle soralle.

Norrisille tuomittiin viiden sekunnin rangaistus, joka maksoi hänelle kilpailun toisen sijan. Pérezin kisa meni Norris-yhteenotossa pilalle, sillä hän putosi kymmenenneksi.

Kilpailun loppupuolella Pérez sai kaksi vastaavaa viiden sekunnin rangaistusta, kun hän yritti pitää Charles Leclerciä takanaan. Ensin Leclerc ajatui soralle samaisessa nelosmutkassa, hetkeä myöhemmin vastaava tilanne sattui kuutosmutkassa.

Tästä tilanteesta Sergio Pérez sai ensimmäisen rangaistuksensa:

Norris ei ymmärtänyt alkuunkaan saamaansa rangaistusta. Samaa mieltä oli valtaosa asiantuntijoista ja lajin seuraajista. Myös Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner myönsi, ettei Norris ollut tehnyt Péreziä vastaan ajaessaan mitään väärää. Pérez taas oli vakaasti sitä mieltä, ettei Norrisin ajaminen neljännen kierroksen tilanteessa ollut reilua.

Murskakritiikistä huolimatta kilpailunjohtaja Masi puolusti tuomariston tekemiä ratkaisuja. Hänen mukaansa Norris vastaan Pérez -tilanteessa ei ollut mitään eroa Pérez vastaan Leclerc -tilanteisiin, vaikka monet pitivät kahta viimeistä huomattavasti selkeämpinä sääntörikkeinä kuin ensimmäistä.

– Pérez oli Norrisin rinnalla, ja silloin on velvollisuus jättää radan reunaan auton mentävä tila, Masi sanoi Racingnews365-sivuston mukaan.

– Sama tilanne toistui Pérezin ja Leclercin kohdalla nelosmutkan ulostulossa ja sitten mutkassa kuusi. Heidän (tuomariston) näkemyksensä oli, että kaikissa kolmessa tilanteessa olisi pitänyt jättää auton verran tilaa radan reunaan, koska autot olivat rinta rinnan.

Tästä tilanteesta Sergio Pérez sai toisen rangaistuksensa:

Lue myös:

    Uusimmat