Yksinkertaisemmat moottorisäännöt ja lämpöenergiaa kierrättävän MGU-H-komponentin poistaminen ovat elinehtoja uusien moottorivalmistajien saamiseksi formula ykkösiin, linjaavat sarjaan tyrkyllä olevien Ilmorin ja Cosworthin edustajat BBC:n haastattelussa.
F1-perinteitä omaavat Ilmor ja Cosworth istuivat viime viikolla samassa pöydässä nykyisten moottorivalmistajien ja muutaman liittymistä kartoittavan yhtiön kanssa Kansainvälisen autoliiton FIA:n kokouksessa, jossa vedettiin suuntaviivoja vuoden 2021 sääntömuutoksia.
Paikalla olivat myös Volkswagen-konsernin, Aston Martinin, italialaisen Magneti Marellin sekä itävaltalaisen AVL:n edustajat. Näistä VW on yhdistetty Porsche-brändillään Red Bullin tulevaisuuden yhteistyökumppaniksi. Aston Martin on jo nyt Red Bullin pääsponsori.
BBC:n haastattelussa Ilmorin toimitusjohtaja Steve Miller ja vuonna 2013 F1:stä lähteneen Cosworthin kollega Bruce Wood linjaavat, että F1:n kaupalliset oikeudet omistavan Liberty Median ehdotus sääntömuutoksista voisi avata oven uusille tekijöille.
– Avainasia on, että kenen tahansa uuden tulijan pitäisi käyttää paljon, paljon vähemmän rahaa, Wood sanoo.
Liberty on ehdottanut nykyisillä V6-hybridimoottoreilla jatkamista, mutta voimayksiköistä karsittaisiin pois paketin vaikein osa, lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H, ja annettaisiin entistä enemmän painoarvoa kineettistä energiaa hyödyntävälle MGU-K-yksikölle.
Lisäksi osa hybridimoottorin palasista, kuten akku ja elektroninen ohjausyksikkö, standardoitaisiin kaikille talleille samanlaisiksi. Näistä varsinkin viimeinen ehdotus on ollut nykyisten neljän moottorivalmistajan hampaissa.
