Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-suunnitelmat houkuttavat tekijöitä: kaksi entistä valmistajaa odottaa päätöksiä vesi kielellä

Mika Häkkinen ajoi molemmat F1-mestaruutensa Ilmorin rakentamilla, mutta Mercedeksen nimiin brändätyillä moottoreilla vuosina 1998 ja 1999.
Mika Häkkinen ajoi molemmat F1-mestaruutensa Ilmorin rakentamilla, mutta Mercedeksen nimiin brändätyillä moottoreilla vuosina 1998 ja 1999.
Julkaistu 08.11.2017 19:00

MTV SPORT

Yksinkertaisemmat moottorisäännöt ja lämpöenergiaa kierrättävän MGU-H-komponentin poistaminen ovat elinehtoja uusien moottorivalmistajien saamiseksi formula ykkösiin, linjaavat sarjaan tyrkyllä olevien Ilmorin ja Cosworthin edustajat BBC:n haastattelussa.

F1-perinteitä omaavat Ilmor ja Cosworth istuivat viime viikolla samassa pöydässä nykyisten moottorivalmistajien ja muutaman liittymistä kartoittavan yhtiön kanssa Kansainvälisen autoliiton FIA:n kokouksessa, jossa vedettiin suuntaviivoja vuoden 2021 sääntömuutoksia.

Paikalla olivat myös Volkswagen-konsernin, Aston Martinin, italialaisen Magneti Marellin sekä itävaltalaisen AVL:n edustajat. Näistä VW on yhdistetty Porsche-brändillään Red Bullin tulevaisuuden yhteistyökumppaniksi. Aston Martin on jo nyt Red Bullin pääsponsori.

BBC:n haastattelussa Ilmorin toimitusjohtaja Steve Miller ja vuonna 2013 F1:stä lähteneen Cosworthin kollega Bruce Wood linjaavat, että F1:n kaupalliset oikeudet omistavan Liberty Median ehdotus sääntömuutoksista voisi avata oven uusille tekijöille.

– Avainasia on, että kenen tahansa uuden tulijan pitäisi käyttää paljon, paljon vähemmän rahaa, Wood sanoo.

Liberty on ehdottanut nykyisillä V6-hybridimoottoreilla jatkamista, mutta voimayksiköistä karsittaisiin pois paketin vaikein osa, lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H, ja annettaisiin entistä enemmän painoarvoa kineettistä energiaa hyödyntävälle MGU-K-yksikölle.

Lisäksi osa hybridimoottorin palasista, kuten akku ja elektroninen ohjausyksikkö, standardoitaisiin kaikille talleille samanlaisiksi. Näistä varsinkin viimeinen ehdotus on ollut nykyisten neljän moottorivalmistajan hampaissa.

Ilmorin ja Cosworthin mukaan Mercedeksen, Ferrarin ja Renault'n huoli valta-aseman nopeasta romahtamisesta olisi turha, sillä pienet yhtiöt eivät pystyisi haastamaan näitä edes tasoitusta saamalla – ellei tueksi saada jotain keskitason autotehdasta.

– Ei se minusta tasoittaisi pelikenttää. (Nykyisillä valmistajilla) on satoja ellei tuhansia valtavan älykkäitä ihmisiä töissä tämän parissa. Se, minkä se saisi aikaan, olisi voittojen pienentyminen, Wood sanoo.

– Siinä missä nykyinen ero menestyvien ja vähemmän menestyvien tallien välillä on 5-10 prosenttia, näillä sääntöehdotuksilla eroavaisuudet olivat ehkä yhden prosentin luokkaa, hän ennustaa.

Millerin mukaan ainoa tapa houkutella uusia tekijöitä mukaan, on karsia yliteknistä tuotekehitystä, jonka kelkkaan on tällä hetkellä mahdotonta hypätä.

– Jos he saavat aikaan harkitun näkemyksen siitä, mitä vaatii saada enemmän valmistajia mukaan, niin tältä pohjalta se onnistuu helposti. He ovat mielestäni menossa oikeaan suuntaan, Cosworth-pomo sanoo.

Lisää aiheesta:

FIA-pomo vihjaa: rallin MM-sarjaan tekeillä valtava muutos – "Tulette yllättymään"F1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuistaF1-sarjassa runnottiin merkittävä päätös – ovi avautui kahden massiivisen brändin mukaan tulolle?"Tämä ei ole urheilua" – F1-tallipomolta väkevä kannanotto näivettävän ilmiön kitkemiseksi lajistaOuto peliliike F1-kulisseissa aiheutti rajun epäilyn: veteleekö Mercedes naruja toisen tallin taustalla?Mercedes lyttää moottorisuunnitelmat: säästöjen sijaan kulut vain nousisivat
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • ke17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • ke16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä

  • ke14:31
    Mercedes

    Kuuden miljardin F1-talli – Toto Wolffin kerrotaan hierovan jättikauppoja

  • ti09:11
    Ferrari

    Ferrari-pomo jyrähti tähtikuskeilleen – "Eivät tee riittävän hyvää työtä"