Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

"Tämä ei ole urheilua" – F1-tallipomolta väkevä kannanotto näivettävän ilmiön kitkemiseksi lajista

Zak Brown haluaa pienille F1-talleille enemmän sananvaltaa omista asioistaan.
Zak Brown haluaa pienille F1-talleille enemmän sananvaltaa omista asioistaan.
Julkaistu 30.04.2021 09:10
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Tänä vuonna Mercedeksen moottoriperheeseen palanneen McLaren-tallin toimitusjohtaja Zak Brown haluaa purkaa viime vuosikymmeninä yleistyneen vallan keskittymisen isoille valmistajille.

McLaren on yksi lajin suurista toimijoista, mutta se on tehdastiimeistä poiketen joutunut elämään ostomoottoreiden varassa viime vuodet.

LUE MYÖS: Yllätyskäänne F1-kiistassa: Oikeustoimilla uhkaillut talli vetäytyi – kiusalliset paljastukset osoittivatkin kovat väitteet perättömiksi

Hondalta lähdettyään vuoden 2018 lopuksi McLaren ajoi ensin Renault’n koneilla ennen siirtymistään täksi kaudeksi Mercedeksen asiakkaaksi.

Toimitusjohtaja Brownin silmään on pistänyt perinteeksi muodostunut tapa, jonka mukaan isojen valmistajien – etenkin Mercedeksen ja Ferrarin asiakkaat noudattavat F1-sarjan päätöksenteossa orjallisesti isäntiensä toiveita.

F1-komission päätöksenteossa muutokset vaativat selvän määräenemmistön taakseen. Kaikilla kymmenellä tiimillä on jokaisella yksi ääni, minkä lisäksi Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla ja F1-sarjalla on ääniä kymmenen kummallakin. Jotta nopea uudistus voi edetä toteutukseen, 30 äänestä sen takana täytyy olla 28.

Näin esimerkiksi Mercedes pystyy estämään uudistukset, jos se saa äänestyksessä tuekseen asiakastallinsa Williamsin ja Aston Martinin. Ferrarilla on sama tilanne Haasin ja Alfa Romeon kanssa. Brownilla on asiaan ratkaisu, joka lisäisi hänen mielestään asiakastiimien vapautta.

– Tallien välisten suhteiden lisääntyminen on muodostunut epäterveeksi lajillemme, hän huomauttaa pitkässä kirjoituksessaan McLarenin tiedotteessa.

– Nykyään päätökset lajin tulevaisuudesta voidaan pysäyttää vähemmistön äänin. On ollut jopa tapauksia, joissa asiakastiimi on äänestänyt isomman kumppanin puolesta omaa etuaan vastaan.

– Tämä ei ole urheilua. Tässä ei aseta faneja etusijalle. Tilanteeseen pitää puuttua, joten ehdotamme salaista lippuäänestystä kaikkiin F1-komission kokouksiin välittömästi, Brown kertoo.

Brown oli yksi voimakkaimmin nyt käyttöön tulevan budjettikaton kannattajista.

Kisojen määrää voisi karsia

Brown otti kirjoituksessaan myös voimakkaasti kantaa kestävän kehityksen ja tasa-arvon edistämiseksi lajin parissa.

Hän olisi myös halukas karsimaan kisojen määrää noin 20 osakilpailuun. Kisoja tulisi kierrättää enemmän.

– Olisi parempi, jos meillä oli noin 25 markkina-aluetta, joista noin 15 olisivat kiinteitä, jokavuotisia kisoja. Sitten loput viisi jaettaisiin eri kisapaikoille kiertävällä systeemillä, Brown ehdotti.

– Vertauksensa voi sanoa, että (amerikkalaisen jalkapallon) NFL-joukkueet pelaavat vain 17 runkosarjaottelua neljän kuukauden ajanjaksolla, mutta laji on silti yksi arvokkaimmista urheilutuotteista maailmassa. Volyymi ei siis automaattisesti tuo menestystä, Brown muistutti.

Lisää aiheesta:

F1-tallien välillä repivä riita: Toto Wolff suivaantui kilpakumppaneiden loukkaavasta ehdotuksesta – "Se olisi lopun alkua"F1-tallin miljardööriomistajalta poikkeuksellinen ulostulo: raivostui FIAn ja kilpailijoiden syytöksistä – "Olen erittäin vihainen" Tuore F1-skandaali nosti pintaan tuttuja kysymyksiä Ferrarin asemasta – italialaisjätillä tiukka ote sarjan päätöksenteosta: "Sama kuin omistaisi aseen"Kommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?Outo peliliike F1-kulisseissa aiheutti rajun epäilyn: veteleekö Mercedes naruja toisen tallin taustalla?F1-suunnitelmat houkuttavat tekijöitä: kaksi entistä valmistajaa odottaa päätöksiä vesi kielellä
F1McLarenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"