F1-sarjassa runnottiin merkittävä päätös – ovi avautui kahden massiivisen brändin mukaan tulolle?
F1-sarjan osakkaat ovat päässeet yhteisymmärrykseen vuonna 2026 voimaan tulevien uusien moottorisääntöjen sisällöstä, kertoo saksalaislehti Auto Motor und Sport. Sääntöihin kirjattu muutos mahdollistaa nyt uusien valmistajien, kuten Porschen tai Audin, liittymisen mukaan lajiin.
Auto Motor und Sport -lehden toimittaja Tobi Grüner kertoo, että tulevan sukupolven F1-voimayksiköistä poistetaan kokonaan turbon lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H. Tällä moottoreista tehdään yksinkertaisempia ja halvempia.
F1-sarjan osakkaat neuvottelivat uusista moottorisäännöistä kolme viikkoa sitten Italian Monzassa. Viikkojen hiomisen jälkeen kaikki tämän hetken moottorivalmistajat – Ferrari, Mercedes, Renault ja Hondan työtä jatkava Red Bull – ovat päässeet yhteisymmärrykseen sopimuksen yksityiskohdista.
Vuoden 2026 hybridimoottorit keräävät lehden saamien tietojen mukaan sähkövoimaa ainoastaan jarrutuksista syntyvää kineettistä energiaa talteen ottavan MGU-K-yksikön kautta. Lisäksi energiaa otetaan jatkossa varastoon vain taka-akselilta – tosin kerättävän energian enimmäisraja nousisi 120 kilowatista 350:een.
Juuri MGU-H:n poistamista on pidetty selvänä ehtona sille, että Volkswagen-konserniin kuuluvat Audi ja Porsche edes harkitsisivat F1-sarjan valmistajien joukkoon liittymistä. Myös Audiin liitetty Red Bull -talli on liputtanut yksinkertaisempien voimayksiköiden puolesta.
Grüner arvelee Volkswagenin pyrkivän F1-sarjassa samaan taktiikkaan kuin kestävyysautojen WEC-sarjassa: tuomalla kaksi brändiään mukaan, se pystyisi tasaamaan kulunsa niiden kesken ja samalla tuplaamaan saamansa hyödyn. Näin ollen on mahdollista, että mukaan liittyisivät viiden vuoden päästä sekä Porsche että Audi.
Halvemmat moottorit synteettisillä polttoaineilla
Voimayksiköistä halutaan myös selvästi nykyistä halvempia, jotta niiden hankkiminen olisi talleille edullisempaa. Nykyisten kahden miljoonan dollarin kappalehinnoista pyritään pääsemään selvästi alle miljoonaan dollariin.
F1-moottorit pohjautuvat jatkossakin nykyisiin V6-hybridimoottoreihin. Seuraava keskustelu alkaakin siitä, miten polttomoottoreilla päästään eteenpäin lajin ilmastotavoitteissa. Ratkaisuna tähän nähdään kehitystyö hiilineutraalien polttoaineiden parissa.
Jos siirtyminen täyssynteettisiin polttoaineisiin ei ole vielä mahdollista vuonna 2026, Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on tarjonnut Formula 1:n linjaksi E50-polttoaineita, joissa puolet sekoituksesta olisi edelleen fossiilista ja puolet synteettistä polttoainetta.
Miten menetetty energia korvataan?
Polttoainemuutos tarkoittaisi kuitenkin tehojen menetystä polttomoottorin puolelta. Kun lisäksi turbon lämpöenergian hyödyntäminen MGU-H-yksiköllä loppuu, lisäpotkua haetaan kasvattamalla taka-akselilta kerättävän jarrutusenergian määrää.
Auto Motor und Sportin mukaan asiantuntijat näkevät tässä kuitenkin seuraavan ongelman. Jarruenergian kerääminen vain taka-akselilta vaikeuttaa merkittävästi neljän pyörän jarrutasapainoa säätelevän brake-by-wire-järjestelmän rakentamista.
Tämän takia keskusteluissa on ollut aktiivisten eli liikuteltavien aerodynaamisten osien tuominen auton peräpäähän. Suorilla siivet olisivat auki, kun taas jarrutuksissa ne saataisiin mukaan avustamaan takapään downforcen eli aerodynaamisen pitovoiman kasvattamista.
Lehden mukaan Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on ehdottanut jopa 1990-luvulla kiellettyjen aktiivijousitusten tuomista takaisin.
Uusimmat
-
11:51
Kommentti: Norjan olympiavoittajan tulisi hävetä – Venäjän sääliminen iljettävää toimintaa
-
11:49
Haavisto Ylellä: Pandojen mahdollinen palauttaminen on Ähtärin eläinpuiston asia – "Ei siihen liity suuria ulkopoliittisia intohimoja"
-
11:45
Lähtölaskenta kevääseen on alkanut – harmaan sadeverhon keskeltä loistava uutinen eräällä ihmisryhmälle
-
11:30
ISW: Venäjä valmistautuu suurhyökkäykseen ja pyrkii hajaannuttamaan ukrainalaisjoukkoja Zaporizhzhjassa – MTV seuraa sotaa
-
11:02
Kansanedustajan työt jättävä Jaana Pelkonen: "Olen joutunut miettimään, pitääkö päätökseni"
-
10:58
Muista tämä toimenpide, jos sinulla on tapana sulatella jäistä autoasi parkkihallissa – edessä voi muuten olla ikävä yllätys
-
10:51
Kuluttajaliitto jatkaisi markkinointikieltoa: "Samanlaiseen tilanteeseen kuin ennen kieltoa ei pitäisi palata" – tässä syy
-
10:46
Roope Hintz ylsi komeaan merkkipaaluun NHL:ssä
-
10:44
Suomalaisten murheita 16 vuotta kuunnellut Pekka Sauri nykymenosta: "Helposti vallitsee negatiivisuusharha" – tässä hänen elämänohjeensa
-
10:07
Ulla Taalasmaasta Tyyne Puustiseen – Salatut elämät -tähdet paljastavat omat suosikkihahmonsa sarjasta
-
09:52
Mustakarhu on ottanut itsestään jo 400 selfietä kansallispuistossa: "Näytän mielestäni hyvältä edestä, mutta entä sivulta – onko kuononi liian pitkä?"
-
09:43
Jos olet syönyt pahaa tofua, se oli todennäköisesti valmistettu väärin – näin paistat siitä herkullisen rapeaa
-
09:36
Venäjän oikeuksia puolustaneen Norjan olympiavoittajan sähköpostiviesti julki – hiihtotähti ei usko kohuväitettä: "Hänestä tulee maalitaulu monelle"
-
09:30
Muistatko vielä? Helena Ahti-Hallberg oli tähtiopettajana ensimmäisellä TTK-kaudella – näin hän muistelee lähetystä
-
09:07
"Hyökkäys sivistynyttä maailmaa vastaan" – YK:n pääsihteeri ja Yhdysvaltain presidentti tuomitsivat Itä-Jerusalemin joukkoampumisen
-
08:47
Olympiavoittaja Veronika Stepanova täysin raivona ruotsalaistähden ehdotuksesta: "Mitä hän luulee saavuttavansa?"
-
08:44
Nämä videot paljastavat väkivallan silmittömyyden: Tyre, 29, huusi äitiä, kun poliisit hakkasivat häntä hengiltä
-
08:38
Yksi suomalaissprintteri merkitty punaisella Jari Isometsän papereissa – "Haluan laittaa painetta"
-
08:29
Perun kongressi torjui kritisoidun presidentin pyynnön vaalien aikaistamisesta – "Minulla ei ole kiinnostusta jatkaa presidenttinä"
-
08:26
Ethän pese käsiäsi heti kipugeeliä levitettyäsi? Vältä nämä mokat lääkkeiden kanssa: "Suurin virhe on, jos..."
-
Lataa lisää