Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-sarjassa runnottiin merkittävä päätös – ovi avautui kahden massiivisen brändin mukaan tulolle?

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 01.10.2021 12:13
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarjan osakkaat ovat päässeet yhteisymmärrykseen vuonna 2026 voimaan tulevien uusien moottorisääntöjen sisällöstä, kertoo saksalaislehti Auto Motor und Sport. Sääntöihin kirjattu muutos mahdollistaa nyt uusien valmistajien, kuten Porschen tai Audin, liittymisen mukaan lajiin.

Auto Motor und Sport -lehden toimittaja Tobi Grüner kertoo, että tulevan sukupolven F1-voimayksiköistä poistetaan kokonaan turbon lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H. Tällä moottoreista tehdään yksinkertaisempia ja halvempia.

F1-sarjan osakkaat neuvottelivat uusista moottorisäännöistä kolme viikkoa sitten Italian Monzassa. Viikkojen hiomisen jälkeen kaikki tämän hetken moottorivalmistajat – Ferrari, Mercedes, Renault ja Hondan työtä jatkava Red Bull – ovat päässeet yhteisymmärrykseen sopimuksen yksityiskohdista.

LUE MYÖS: Toto Wolffin vihjailut "julkisesta salaisuudesta" suututtavat Red Bull -pomoa – vahvistaa kuitenkin toiveet uudesta F1-kumppanuudesta

Vuoden 2026 hybridimoottorit keräävät lehden saamien tietojen mukaan sähkövoimaa ainoastaan jarrutuksista syntyvää kineettistä energiaa talteen ottavan MGU-K-yksikön kautta. Lisäksi energiaa otetaan jatkossa varastoon vain taka-akselilta – tosin kerättävän energian enimmäisraja nousisi 120 kilowatista 350:een.

Juuri MGU-H:n poistamista on pidetty selvänä ehtona sille, että Volkswagen-konserniin kuuluvat Audi ja Porsche edes harkitsisivat F1-sarjan valmistajien joukkoon liittymistä. Myös on liputtanut yksinkertaisempien voimayksiköiden puolesta.

Audiin liitetty Red Bull -talli

Grüner arvelee Volkswagenin pyrkivän F1-sarjassa samaan taktiikkaan kuin kestävyysautojen WEC-sarjassa: tuomalla kaksi brändiään mukaan, se pystyisi tasaamaan kulunsa niiden kesken ja samalla tuplaamaan saamansa hyödyn. Näin ollen on mahdollista, että mukaan liittyisivät viiden vuoden päästä sekä Porsche että Audi.

Halvemmat moottorit synteettisillä polttoaineilla

Voimayksiköistä halutaan myös selvästi nykyistä halvempia, jotta niiden hankkiminen olisi talleille edullisempaa. Nykyisten kahden miljoonan dollarin kappalehinnoista pyritään pääsemään selvästi alle miljoonaan dollariin.

F1-moottorit pohjautuvat jatkossakin nykyisiin V6-hybridimoottoreihin. Seuraava keskustelu alkaakin siitä, miten polttomoottoreilla päästään eteenpäin lajin ilmastotavoitteissa. Ratkaisuna tähän nähdään kehitystyö hiilineutraalien polttoaineiden parissa.

Jos siirtyminen täyssynteettisiin polttoaineisiin ei ole vielä mahdollista vuonna 2026, Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on tarjonnut Formula 1:n linjaksi E50-polttoaineita, joissa puolet sekoituksesta olisi edelleen fossiilista ja puolet synteettistä polttoainetta.

Miten menetetty energia korvataan?

Polttoainemuutos tarkoittaisi kuitenkin tehojen menetystä polttomoottorin puolelta. Kun lisäksi turbon lämpöenergian hyödyntäminen MGU-H-yksiköllä loppuu, lisäpotkua haetaan kasvattamalla taka-akselilta kerättävän jarrutusenergian määrää.

Auto Motor und Sportin mukaan asiantuntijat näkevät tässä kuitenkin seuraavan ongelman. Jarruenergian kerääminen vain taka-akselilta vaikeuttaa merkittävästi neljän pyörän jarrutasapainoa säätelevän brake-by-wire-järjestelmän rakentamista.

Tämän takia keskusteluissa on ollut aktiivisten eli liikuteltavien aerodynaamisten osien tuominen auton peräpäähän. Suorilla siivet olisivat auki, kun taas jarrutuksissa ne saataisiin mukaan avustamaan takapään downforcen eli aerodynaamisen pitovoiman kasvattamista.

Lehden mukaan Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on ehdottanut jopa 1990-luvulla kiellettyjen aktiivijousitusten tuomista takaisin.

Lisää aiheesta:

F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudellaLähde: Autojätti on tulossa ryminällä F1-sarjaan – valmistajan lähettämä kirje FIA:lle vuoti julkisuuteenFerrarin salaisuudesta mehevä paljastus – Nico Rosbergin tiedot loksauttivat palaset paikoilleenF1-suunnitelmat houkuttavat tekijöitä: kaksi entistä valmistajaa odottaa päätöksiä vesi kielelläMercedes lyttää moottorisuunnitelmat: säästöjen sijaan kulut vain nousisivatKommentti: Räikkösen uudesta Ferrarista tihkuu kutkuttavia tietoja
F1Red BullAudiPorscheFerrariMercedesRenaultUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"