F1-sarjassa runnottiin merkittävä päätös – ovi avautui kahden massiivisen brändin mukaan tulolle?

F1-sarjan osakkaat ovat päässeet yhteisymmärrykseen vuonna 2026 voimaan tulevien uusien moottorisääntöjen sisällöstä, kertoo saksalaislehti Auto Motor und Sport. Sääntöihin kirjattu muutos mahdollistaa nyt uusien valmistajien, kuten Porschen tai Audin, liittymisen mukaan lajiin.

Auto Motor und Sport -lehden toimittaja Tobi Grüner kertoo, että tulevan sukupolven F1-voimayksiköistä poistetaan kokonaan turbon lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H. Tällä moottoreista tehdään yksinkertaisempia ja halvempia.

F1-sarjan osakkaat neuvottelivat uusista moottorisäännöistä kolme viikkoa sitten Italian Monzassa. Viikkojen hiomisen jälkeen kaikki tämän hetken moottorivalmistajat – Ferrari, Mercedes, Renault ja Hondan työtä jatkava Red Bull – ovat päässeet yhteisymmärrykseen sopimuksen yksityiskohdista.

Vuoden 2026 hybridimoottorit keräävät lehden saamien tietojen mukaan sähkövoimaa ainoastaan jarrutuksista syntyvää kineettistä energiaa talteen ottavan MGU-K-yksikön kautta. Lisäksi energiaa otetaan jatkossa varastoon vain taka-akselilta – tosin kerättävän energian enimmäisraja nousisi 120 kilowatista 350:een.

Juuri MGU-H:n poistamista on pidetty selvänä ehtona sille, että Volkswagen-konserniin kuuluvat Audi ja Porsche edes harkitsisivat F1-sarjan valmistajien joukkoon liittymistä. Myös Audiin liitetty Red Bull -talli on liputtanut yksinkertaisempien voimayksiköiden puolesta.

Grüner arvelee Volkswagenin pyrkivän F1-sarjassa samaan taktiikkaan kuin kestävyysautojen WEC-sarjassa: tuomalla kaksi brändiään mukaan, se pystyisi tasaamaan kulunsa niiden kesken ja samalla tuplaamaan saamansa hyödyn. Näin ollen on mahdollista, että mukaan liittyisivät viiden vuoden päästä sekä Porsche että Audi.

Halvemmat moottorit synteettisillä polttoaineilla

Voimayksiköistä halutaan myös selvästi nykyistä halvempia, jotta niiden hankkiminen olisi talleille edullisempaa. Nykyisten kahden miljoonan dollarin kappalehinnoista pyritään pääsemään selvästi alle miljoonaan dollariin.

F1-moottorit pohjautuvat jatkossakin nykyisiin V6-hybridimoottoreihin. Seuraava keskustelu alkaakin siitä, miten polttomoottoreilla päästään eteenpäin lajin ilmastotavoitteissa. Ratkaisuna tähän nähdään kehitystyö hiilineutraalien polttoaineiden parissa.

Jos siirtyminen täyssynteettisiin polttoaineisiin ei ole vielä mahdollista vuonna 2026, Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on tarjonnut Formula 1:n linjaksi E50-polttoaineita, joissa puolet sekoituksesta olisi edelleen fossiilista ja puolet synteettistä polttoainetta.

Miten menetetty energia korvataan?

Polttoainemuutos tarkoittaisi kuitenkin tehojen menetystä polttomoottorin puolelta. Kun lisäksi turbon lämpöenergian hyödyntäminen MGU-H-yksiköllä loppuu, lisäpotkua haetaan kasvattamalla taka-akselilta kerättävän jarrutusenergian määrää.

Auto Motor und Sportin mukaan asiantuntijat näkevät tässä kuitenkin seuraavan ongelman. Jarruenergian kerääminen vain taka-akselilta vaikeuttaa merkittävästi neljän pyörän jarrutasapainoa säätelevän brake-by-wire-järjestelmän rakentamista.

Tämän takia keskusteluissa on ollut aktiivisten eli liikuteltavien aerodynaamisten osien tuominen auton peräpäähän. Suorilla siivet olisivat auki, kun taas jarrutuksissa ne saataisiin mukaan avustamaan takapään downforcen eli aerodynaamisen pitovoiman kasvattamista.

Lehden mukaan Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on ehdottanut jopa 1990-luvulla kiellettyjen aktiivijousitusten tuomista takaisin.

Lue myös:

    Uusimmat